Münster

Duitsland, Münster

Natuurlijk weer heerlijk geslapen, zelfs ondanks de warmte, buiten koelde het af, maar binnen duurde het wel even.

Vandaag op de fiets naar de Altstadt via de Aasee, ja, wat moet ik er over zeggen, een langgerekt meer, lijkt op de Kralingse Plas, maar dan veel kleiner, één uitspanning en veel zeilbootjes en waterfietsen, het viel me een beetje tegen.
Dus door naar het centrum. Ik parkeer Stella in de buurt van de Dom en noteer de coördinaten, voor als ik de weg kwijt mocht raken, you never know ;-).

De Dom, wát een imposante en interessante grote kerk. Ik heb al wat kerken mogen zien op mijn reizen, in alle soorten en maten, maar deze was toch wel heel bijzonder. Veel sculpturen aan de wanden, hele moderne glas in lood ramen en zelf een uurwerk wat lijkt op dat in Praag. Ik loop er op mijn gemak doorheen en ga er zelfs bij zitten, ja deze kerk doet me toch wel weer iets.
Buiten de Dom is er een grote markt gaande, alles mbt eten, van brood tot vlees en van kaas tot groenten en dat alles in een veelvoud van kramen. Ook bloemen en koffiekramen ontbreken niet. En het is er drúk, niet te doen, de prachtige gebouwen zijn niet meer goed te bewonderen. Deze keer dus plaatjes met mensen, niet omheen te komen helaas.
De Lambertikerk, ook mooi, maar weer heel anders. Het oude stadhuis, de vele 17e eeuws panden, de Zwinger, een oude gevangenis ook uit de 17e eeuwvde Buddenturm (die witte met rode punt)de Observantenkerk, de Friedenssaal, de vele winkels en terrassen, maken van Münster een hele leuke en levendige stad. Het weer maakte het natuurlijk allemaal een stuk zonniger.

Met gescoorde broodjes, terug via een andere weg naar de manege.

Half in de zon, half in de schaduw ga ik verder in mijn boek.
Nog wat boodschappen halen bij de Lidl, Jaja, ook hier, 2 km verderop.
Vanavond lekker kokkerellen. Ik blijf hier nog een dagje en ga morgen fietsen in de omgeving.

Welterusten voor straks en tot morgen.

Gemütlich! Alvast mooie zondag! Groetjes Monique Jullie ook!

Monique Göbbels 2023-09-09 21:05:15

Hoi Yvonne, Een leuk stadje, mooie foto’s Groetjes Groetjes fijne zondag!

Chris melis 2023-09-09 23:00:36

Mooi plaatsje en mooie plaatjes. Op sommige foto's zie je de gezelligheid van een stad / markt / terras. Mooie volgende dag gewenst! Groet, Ron Thanks Ron