Dag 6 Bagan

Myanmar, New Bagan

Goedemorgen volgers, vandaag weer een nieuwe dag, na heerlijk geslapen te hebben en een lekker ontbijt in de prachtige tuin, wat een geluk heb ik toch.

Alle foto's zijn nu mijn eigen foto's. Ik kan zo ieg een beetje delen van wat ik hier voor moois tegenkom. Mensen, dieren, natuur en de mooiste tempels en pagodes.

Bagan wordt steeds vaker genoemd als must-see voor iedere doorgewinterde reiziger. In de 12de eeuw stonden er zo’n 13.000 tempels en pagodes in dit gebied. De meeste waren van hout en zijn in vlammen opgegaan of vergaan tijdens aardbevingen, hetgeen het overgebleven aantal van 2.200, alle van steen, verklaart.

Vandaag gaan we een aantal daarvan bezoeken, onze gids (Auw She) heeft een mooi programma gemaakt voor vandaag. Op het eerste kaartje kun je ze terugvinden.

De Dhamma-ya-za-ka Pagoda staat als eerste op het programma.
Er wordt veel gerestaureerd na de aardbeving van 2016 en een deel staat dan ook in de steigers. Het plantje op de foto is de tamarinde struik.
Verder naar de Dhammayangi, een indrukwekkend bouwwerk.
Als derde zien we de Sulamani, weer heel anders, helaas mogen hier geen foto's maken ivm de muurschilderingen, dus even van internet geplukt.
Bijzonder genoeg schijnen de gidsen er lustig op los met hun zaklantaarn, terwijl juist het flitslicht slecht zou zijn.
Weer op pad, nu naar een wat hoger gelegen uitzichtpunt, waar je een indruk krijgt van de enorme hoeveelheid Pagodes en Tempel op een oppervlakte van 4x5km. Ik word er stil van, het raakt je, zó bijzonder dit te mogen zien.
Het klapstuk vandaag is She zi gon Pagoda, een enorm complex. De Pagoda zelf is met zo'n slordige 30 ton goud bedekt.
We blijven hier wat langer, er is ook zoveel te zien.
Nummer 6 is Gubyaukgyi, bovengronds, maar in grotstijl, weer indrukwekkend.
Als laatste vanochtend Htilominio, weer anders gebouwd. Zoveel verschillende bouwstijlen en toch allemaal passend bij elkaar. En zoveel dat één ding zeker is, we kunnen ze niet allemaal gaan zien.

Ook is Bagan hét centrum van het lakwerk, laquerware genoemd. Van oorsprong komt deze oude ambacht uit China. Men maakt potjes, doosjes, maar ook mooie boeddhabeelden en offer-vazen. Het is een arbeidsintensief karwei. De oudste voorwerpen zijn gemaakt van een gevlochten frame van bamboe waar men paardenhaar doorheen draait. Dit frame wordt vele malen gelakt met het sap dat men aftapt van de tsitsiboom uit de Shan-staat. Iedere laag mengt men met een andere kleurstof. Daarna voorziet men het voorwerp met mooie decoraties. Voor de lunch bezoeken we een werkplaats waar we dit proces kunnen zien. Kunstig, maar mijn "cup of tea" is het zeker niet.

Auw, zoal we onze gids mogen noemen, heeft een schitterende lunch-plek voor ons uitgezocht aan de rivier, in een prachtige tuin. Heerlijke set lunch, welke met gong en tromgeroffel wordt geserveerd, heerlijk biertje erbij, wie doet me wat.
Maar ja goed voor de lijn.......nou nee!

De laatste tempel voor vandaag is de Ananda tempel is een tempel gebouwd in de Gubyaukgyi architectuur, deze toont kenmerken uit India m.n. de spits. Deze is gebaseerd op de Mahabodhi tempel van Bodh Gaya in India, de plaats waar Boeddha verlichting bereikte ruim 2500 jaar geleden. De Gubyaukkgyi (12e eeuw) is een grottempel, de eerste lettergreep van de naam ("gu") vertaalt naar ("grot"). De binnenmuren en plafonds zijn versierd met fragmenten van oude muurschilderingen die scènes uit Jataka verbeelden, de verhalen die vertellen over de vorige levens van de Boeddha. Hier mag je ook als vrouw je "goud bijdrage" leveren en dat doe ik dan ook, één mm goud plakken op de beeld waar al heel veel laagjes opzit, toch bijzonder!
Rond de tempel is een marktje waar ik het proces van de zandschilderijen bekijk. Een katoenen doek, laag lijm, getapt uit de acacia boom, een laag fijn zand en dat vier keer herhaald, elke laag moet 4 uur drogen. Na 16 uur wordt het dan beschilderd met acrylverf.
Ook dit is niet mijn ding, maar leuk te zien hoe zoiets tot stand komt.
Wel koop ik een tempel-belletje bij het derde stalletje, wel ff uitonderhandeld. Deze belletjes hangen aan de parapluutjes die boven op de punt van een pagode staan. Ze tingelen heel gezellig in de wind. Én dat voor 2500 ks = € 1,50
De langnekvrouwen zijn ook hier te vinden, zij komen uit de bergen van Myanmar en proberen hun weefwerk hier te verkopen.

Terug naar het hotel voor anderhalf uur relaxen. Even bellen met thuis, wat top werkt deze keer, geen vertraging, luid en duidelijk. Zit wel in de hal dus iedereen kan meegenieten denk ik, so be it. Én dan het spectaculaire sluitstuk van deze dag, de zonsondergang over de vallei. Onze Auw heeft weer een mooi plekje uitgezocht.

Terug naar het hotel, waar Ina, Frans en ik direct een e-bike regelen voor morgen. We gaan er met zijn drietjes op uit. Ze vroegen of ik zin had met hen mee te gaan, leuk hé en ik zei geen nee natuurlijk! Ina is een gezellige kletser en Frans een lieve, rustige man met veel humor.

Naar de kamer en even, met een pilletje, een half uurtje liggen, heb hoofdpijn, gezakt en nog even de straat op iets te eten scoren.

Schoon weer onder de lakens en lekker slapen, tot morgen na onze e-bike tocht.