Nog 1 weekje

Nederland, Gouda

Even de uitleg voor als jullie al hebben gezien dat ik volgende maand naar Myanmar zou gaan, idd zou gaan! De reis is door KRAS geannuleerd i.v.m. te weinig deelnemers, heel bijzonder, gezien ik een gegarandeerd vertrek reis had geboekt, dat betekent vertrek ongeacht het aantal deelnemers. Ik zal het ermee moeten doen helaas, ik had me er ontzettend op verheugd.
Ik kreeg een tegoedbon van € 250,00 voor het uitzoeken van een andere reis en een vergoeding voor mijn al gekochte Kyats (Myanmarse valuta), daar kan ik mee leven.
Keurig opgelost!

Hoefde niet lang te zoeken, twijfelde nog heel even tussen Maleisië, Nepal en Laos Cambodja, wat een luxe probleem :-), snel gekozen voor Nepal, met de KRAS tegemoetkoming viel deze reis ineens binnen mijn budget. Het werk gevraagd of ik mijn vakantie 3 weken naar voren kon schuiven, dat is gelukkig geen probleem. Geboekt, nog even geduld hebben i.v.m. de aanvraag van 1 persoonsaccommodatie in de hotels, gelukkig na een paar uur al akkoord, de (late) voorbereiding kan beginnen.

Een land wat ligt in de buurt van Myanmar met een rijke historie, hieronder vast mijn info stukje :-) en natuurlijk het reiskaartje van hoe mijn reis eruit gaat zien.
De aardbeving van april 2015 heeft zijn sporen nagelaten, maar de wederopbouw vindt, met behulp van UNESCO, volop plaats, er valt, nog en weer, volop te bewonderen.

Ook vast weer het reisschema met de KRAS info erin gezet met wat foto's van internet, zodat jullie me al kunnen volgen :-)

De reis naar Myanmar vinden jullie nog wel terug op Pindat, ik heb deze doorgeschoven naar 2020, wil deze reis nog wel heel graag gaan maken in de toekomst, maar heb nog meer wensen op mijn lijstje, zoal bv de Trans Siberië Expres. Genoeg te reizen :-)

5 maart even op en neer naar Amsterdam geweest om een VISA te halen. Het consulaat van Nepal is gevestigd in een mooi grachtenpand aan de Herengracht, maar wel in het souterrain, trapje op en weer af.
10 minuten binnen, een sticker in mijn paspoort rijker en € 47,50 armer. Snel verdiend :-), maar ja zonder kom ik het land niet in en zoals de dame achter het buro aangaf, ook niet uit, heel fijn op weg te gaan, maar wil toch ook wel weer graag naar huis na 2 weken.

WIFI kwaliteit is natuurlijk weer een vraagteken, mijn wil is er, jullie gaan het lezen en hoop ik weer een beetje mee beleven. Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk mijn geschriften te uploaden en jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen.

Nepal, officieel de Federale Democratische Republiek Nepal (Nepalees: संघीय लोकतान्त्रिक गणतन्त्र नेपाल), is een land in Azië, gelegen in de Himalaya tussen India en China (Tibet). Het zuidelijke gedeelte van Nepal ligt op het Indische subcontinent.
Nepal heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot voor het begin van de christelijke jaartelling. Het is de geboorteplaats van de Boeddha.
In 1962 kreeg Nepal een nieuwe grondwet. De macht van de koning werd zeer uitgebreid en politieke partijen werden verboden. Daarvoor in de plaats kreeg Nepal het Panchayat-model, een partijloze "democratie", die volgens de koning beter bij de volksaard paste. Alle volwassenen moesten voortaan 15% van de partijloze leden voor de Nationale Panchayat (parlement) kiezen, terwijl de overige 85% van de leden door de koning werden benoemd.In 1972 volgde Birendra Mahendra op als koning. Na een volksopstand in 1990 schafte koning Birendra het Panchayat-model af en voerde een democratische grondwet in. Sindsdien wordt Nepal geregeerd door de Nepalese Congrespartij. In 1994-1995 stond een communist aan het hoofd van de regering. In februari 1996 raakte het land verwikkeld in de Nepalese burgeroorlog. Op 1 juni 2001 werd het koningshuis bijna uitgeroeid door kroonprins Dipendra. Hij was boos op zijn ouders omdat die zijn keuze voor een echtgenote niet accepteerden. Daarom schoot hij zijn vader, koning Birendra, en zijn moeder, koningin Aishwarya, dood en vermoordde daarnaast een aantal andere leden van de koninklijke familie. Vervolgens schoot hij zichzelf neer. Hij overleed niet meteen, en terwijl hij in coma lag, werd hij tot nieuwe koning uitgeroepen. Drie dagen na de slachtpartij overleed hij alsnog, waarna zijn oom, de broer van zijn vader, Gyanendra Bir Bikram Shah Dev, de nieuwe koning werd. In 2002 trok koning Gyanendra tijdelijk de macht naar zich toe, maar herstelde later dat jaar de democratie. Het land bleef ondertussen lijden onder de burgeroorlog. Met hun 10.000 tot 15.000 strijders bezetten de maoïstische opstandelingen meer dan 60% van Nepal. Hun grootste doel was om de koning Gyanendra af te zetten en een communistische natie te beginnen zoals China na de revolutie. Ondanks het feit dat Gyanendra veel buitenlandse steun genoot bleven de rebellen terrein winnen. Op 1 februari 2005 nam koning Gyanendra alle macht in handen en stelde de grondwet buiten werking. Hij ontsloeg minister-president Sher Bahadur Deuba van de Nepalese Congrespartij (premier sinds 3 juni 2004) en nam zelf het premierschap op zich. De koning verweet Deuba dat hij niet in staat was de rust in het land te herstellen. Koning Gyanendra regeerde sindsdien als autoritair monarch, maar werd in 2006 gedwongen zijn macht op te geven. Op 21 november 2006 werd tussen de democratische regering en de maoïstische rebellen een vredesovereenkomst gesloten. De burgeroorlog had op dat moment meer dan tien jaar geduurd en aan meer dan 12.000 mensen het leven gekost. In juni 2011 werd de laatste landmijn in Nepal onschadelijk gemaakt en werd het land landmijnvrij verklaard.
Op 28 december 2007 stemde een overgrote meerderheid in het Nepalese parlement voor afschaffing van de monarchie. De Nepalese Grondwetgevende Vergadering besloot op 28 mei 2008 deze wet officieel in werking te stellen, waarmee het Koninkrijk Nepal overging in de Democratische Federale Republiek Nepal. De democratie bracht echter een toename van de bureaucratie en corruptie. Het bestuursapparaat is een van de grootste en minst efficiënte ter wereld. In 2015 kwam men, zeven jaar na de afschaffing van het koningshuis, eindelijk tot een nieuwe grondwet. Deze kon echter niet op universele steun rekenen: etnische groepen in de Terai voelden zich erdoor achtergesteld ten opzichte van de bergbewoners. Demonstranten blokkeerden in 2015 enkele maanden lang de grens met India, wat tot nijpende tekorten in brandstoffen en goederen leidde. Een groot gedeelte van Nepal is bergachtig. Van de veertien bergen in de wereld boven 8000 meter liggen er acht in Nepal, waaronder de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest, die op de grens met Tibet (China) ligt. In het zuiden van het land langs de grens met India zijn de (veel) lager gelegen gebieden. Ongeveer 20% van de oppervlakte van Nepal is bruikbaar voor de landbouw. Van het zuiden naar het noorden kent Nepal drie zones, het laagland (Terai-regio) in het zuiden, heuvels en lage bergen in het centrum, en de Himalaya in het noorden. Enkele andere hoge bergen en ruggen in Nepal zijn de Dhaulagiri, Kangchenjunga, Lhotse en Annapurna Himal.