Dag 30 Reisdag 260 km Louro - Castropol

Spanje, Barres-Castropol

Regen, regen en nog eens tegen, het houdt heel even op en snel leg ik de spullen van voor na achter, stroomsnoer loskoppelen en keggen onder de banden weg. Bij negenen rijdt ik weg, klaar voor een wat langere rit, het weer is er naar. Langs de A-8 loopt de N-634, een mooie route door bergachtig gebied. De snelweg blijft dichtbij, dus mocht ik er genoeg van krijgen kan ik zo weer de snelweg opzoeken. 260 km op één dag lijkt veel, maar de door de RB's uitgezochte wegen zijn er naar. Ik geniet en laat de snelweg links liggen, ondanks het gespetter. Hier en daar een fotostop, toch nog een "horreo" (graanopslag), een bovengrondse begraafplaats en een jonge, uitgevlogen ooievaar, vast kunnen leggen(op elke lantarenpaal zit er wel een).
Het schiet idd lekker op en ik ben tussen de middag als eerste in Mondoñedo, maar snel volgen er meer van de groep.
Voordat het ga wandelen een stuk stokbrood gegeten, kan ik er even tegen.

Mondoñedo is gelegen in een brede open vallei en komt uit op de Cantabrische zee. Het is een van de meest tot de verbeelding sprekende hoofdsteden van het oude Koninkrijk Galicië. De historische wijk van Mondoñedo is uitgeroepen tot cultureel erfgoed. De Kathedraal-Basiliek van La Asunción is een nationaal monument en heeft nog steeds de oorspronkelijke Romaanse deuropening. Andere bijzonderheden zijn een mooi rose-venster en barok torens. De kruisbeuk en de sacristie werden op een later moment gebouwd in de gotische stijl. Het interieur beschikt over een aantal verschillende stijlen, met muurschilderingen uit de 15e en 16e eeuw, barok en gotische elementen, een Renaissance koor en het belangrijkste altaarstuk in rococostijl. Aan het plein bij de Kathedraal vind je het bisschoppelijk paleis. De oude consistorie uit de 16e eeuw is nu de lokale bibliotheek. Verder vind je hier het monument van de schrijver Álvaro Cunquiero en meerdere huizen met zuilengalerijen. In de buurt van het plein is Charles V's wapen gegraveerd op de oude fontein (Fonte Vella). Het imposante 18eeeuwse gebouw van het Santa Catalina Seminary staat achter de kathedraal. De kloosters van La Concepción en San Pedro de Alcántara zijn in barokstijl. Een ander interessant gebied is de Os Muiños buurt met zijn traditionele architectuur en kanalensysteem.

Ondanks de regen heb ik genoten van het plaatsje, de kathedraal bezocht en het kanalen systeem bekeken, wat aan het eind van het dorp te zien is, bijzonder.
Op mijn gemak loop ik terug naar Coco en ga verder, maar ik ga de verkeerde kant op en rijdt terug het dorp in, door de smalle straatjes, die ik net gelopen heb, het kan net, maar dan ook echt net, moet ergens naar links, verboden in te rijden, ik denk dat ik het bord niet zie ;-) en rijd er toch in, komt er een tegenligger, maar ik kan geen kant op, mevrouw is het er (natuurlijk) niet mee eens, maar gaat toch opzij, pfff gered! En ik kom zo het dorp uit.

Winkelcentrum Ribadeo. Net buiten Ribadeo zijn diverse grote supermarkten. Neem afslag 508 op de snelweg en je vindt een Lidl, een Eroski en wat andere winkels. In Castropol is geen campingwinkel.

Het strand van Ribadeo is overweldigend met machtige rotspartijen. Mocht je de haven moeilijk kunnen bereiken, vanaf de camping kun je ook een taxi bestellen, misschien morgen.

Camping Playa Penarronda, Playa de Penarronda s/n, 33794 Barres-Castropol, tel: +34985623022

Onze 3 jarigen (Houkje, Frans en Ineke) zorgen voor een gezellig Happy Hour, met hapjes en drankjes én niet te geloven, het is precies droog. Storten gaat het wéér na afloop, dus dat wordt binnen zitten helaas.
Carien heeft gevraagd of ik nog een bakkie kom doen na mijn empanada diner, maar ik blijf droog en binnen.
Het wordt toch nu wel tijd voor een paar mooie dagen, helaas is Weeronline het daar niet mee eens en gaat er morgen wel weer iets vallen.
"Het regent nooit de hele dag", gaat niet echt op hier.

Tot morgen, fijne avond verder.

Mooie foto's weer! Bizar die regen terwijl we hier in de zon zitten puffen. Hahah.