Dag 21 Reisdag

Albanië, Berat

Vandaag wakker geworden door gedruppel op mijn camper, ja het regent, maar het mag geen naam hebben, voordat het op de grond valt zijn de druppels al verdampt.

Voordat we op op pad gaan, geniet ik nog even van de zee, heerlijk pootje baden, verkoeling, om 9 uur is het al 30°.

De reis gaat vandaag over 155 km naar Berat. We komen langs Vlore de tweede havenstad van Albanië. We gaan voorbij aan Tirana, waar natuurlijk nog historische bouwwerken staan uit de tijd van Enver Hoxha, de grote leider van Albanië die in de negentiger jaren is afgezet, (maar Tirana past blijkbaar niet in ons programma). Sindsdien is het land zich in een geweldig tempo aan het ontwikkelen. Veel nieuwe wegen. Het kaartje laat bij Levan een rare kronkel zien die wij kunnen rijden, de weg nr SH4 loopt gewoon recht door richting Durrës.

Weer hebben we problemen met de invoer in de navigatie, die kronkel verdubbeld het aantal km's, ik was er klaar mee en heb de route (offline) in Google maps gezet, dan maar een keertje met de telefoon. Dit jaar laat de NKC daar wel een steekje in vallen. Eenmaal door Himare heen pakt Miep (mijn navigatie) de route op, maar ik rijd gezellig op met Peter en Ria en ik volg hun spoor. We stoppen na alweer een aantal steile (10%) haarspeldbochten, bij een prachtig uitkijkpunt, waar je de weg ziet lopen en de kustlijn met de prachtige blauwe zee. In een van de bochten staat Peter Petje, aanrijding, er is een taxi in zijn achterste gereden, door een achterop komende vrachtwagen kunnen we niet stoppen en we rijden door. Een stukje verder drinken we een heerlijke cappuccino en gaan we voor het laatste stuk bergen. Daarna volgen we een heel stuk de kustlijn met mooie stranden en heel veel parasols. Géén POI's vandaag op weg naar River Side Camping, maar wel een prachtige route. Een stuk zeer slechte weg, jullie weten het inmiddels, kuilen, gaten, weg weg en dit keer een stuk vers asfalt, niets is meer gek. Ik zie de A2 op een bord staan, dat is de grote weg, pas Miep aan en Peter heeft het ook gezien, dus lekker even doorkachelen voor een km of 30.
Vanochtend 10 uur vertrokken, half 4 op de camping, was een lange rijdag, gelukkig is het lekker ieg koel in de auto, maar als je uitstapt valt de hitte als een warme deken over je heen.
Ik praat trouwens regelmatig tegen Miep, dat ik niet de hoek om wil, of zoiets, maar ze blijft zeggen, hier naar rechts, of daar naar links én keer om, wil ze ook nog weleens zeggen :-), soms heb ik lak aan Miepie. Geen Annie, dan maar een Miepie!

De camping ligt vlakbij de rivier Osum waar we 3 nachten verblijven. Ook wel even fijn een paar dagen op één plekje te verblijven en niet te hoeven verkassen. Zij het niet dat de camping, wat je eigenlijk geen camping kan noemen, weer aan een doorgaande weg ligt. Er wordt weer wat afgemopperd, maar dat komt eigenlijk vooral door de hitte, niet iedereen kan dat handelen, het was zelfs nog een graadje warmer dan gisteren. Én hoe lief, als welkom krijgen we hier een bordje fruit, dat is beter dan slivovitsj :-) :-).

Een hele snelle breefing over de excursie van morgen, programma wordt weer wat korter ivm de warmte en degene die niet willen lopen kunnen met een taxi naar het stadje. Ik ga lopen, heb geen last van de warmte, op lekker zweten na. Liters water gaan naar binnen, drinken en blijven drinken.

Vandaag ook maar weer eens zelf gekookt, had niet heel veel trek, maar moest wel eten natuurlijk, pasta met 4 soorten kaas smaakte toch wel lekker.

Het koelt heerlijk af en ondanks de muggen blijf ik nog lekker buiten zitten.

Berat ([bɛɾat]?; bepaalde vorm: Berati; Turks: Belgrad) is een stad (Albanees: bashki) in Centraal-Albanië. De stad telt 60.031 inwoners (2011) en is de hoofdstad van de gelijknamige prefectuur. De rivier de Osum stroomt door de stad. Het historische deel van deze stad is door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst onder de titel Historische centra van Berat en Gjirokastër. De stad wordt verder ingedeeld in 51 dorpen: Ik zal ze niet allemaal opmoemen :-). De meeste inwoners zijn etnische Albanezen. Van de 60.031 inwoners zijn er 11.457 tussen de 0 en 14 jaar oud, 41.413 inwoners zijn tussen de 15 en 64 jaar oud en 7.151 inwoners zijn 65 jaar of ouder. De meerderheid van de bevolking is islamitisch (56%). Zo'n 8% behoort tot de Albanees-Orthodoxe Kerk. Minderheden zijn bektashi (2,5%) en katholiek (1%).

Hoe leuk, er is vuurwerk in het dorp! We kunnen vanaf ons plekje meegenieten.