Dag 3 Lima naar Pisco

Peru, Pisco

Vandaag lekker een beetje uitslapen, maar we zijn toch nog wel vroeg wakker. Kan ook niet anders, 7 uren tijdsverschil ben je niet in 1 dag kwijt, maar veel last hebben we er allebei niet van.
Vanja is al druk en wil lezen wat we vandaag voorgeschoteld krijgen, ze is zó enthousiast! Fijn :-)!! Ik doe snel mijn slaapmasker voor tegen het licht wat ze aangedaan heeft en kijk haar aan, slappe lach en dat om half 7.

Tas moeten we 3 kwartier voor vertrek pal vóór de deur zetten en geen meter verder, ze nemen er hier de tijd voor en houden zich strikt aan de instructies :-), die ze van Gertso hebben gekregen.

We gaan via het "Parc d'amour " het Parc Guell van Barcelona in het klein, naar het door woestijn omgeven Pisco. We rijden langs de Santa Monica-gevangenis in Chorrillos, een buitenwijk van Lima. Er zitten ongeveer de 800 vrouwelijke gevangenen, waarvan zo’n 360 Nederlandse. De helft heeft geen bed en slaapt op de vloer. Er wordt 500 soles voor een bed gevraagd door het management van de gevangenis en dat kunnen de meeste vrouwen natuurlijk niet betalen. Bijna alle zaken zijn druggerelateerd. Aan het eind van de opgelegde straf dient de gedetineerde zelf de kosten van het verblijf aan de regering te betalen. Bijzonder: Er wordt jaarlijks een schoonheidswedstrijd in de gevangenis gehouden, in 1999 gewonnen door de 18-jarige Nederlandse Nicole B. De missverkiezing wordt sinds 1993 tot op de dag van vandaag jaarlijks gehouden. Het evenement is bescheiden en informeel begonnen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een heel spektakel. De regering van president Alberto Fujimori gebruikt het festijn om de wereld te laten zien dat gevangenen in Peru wel degelijk humaan worden behandeld, ondanks de internationale kritiek. Gertso verteld dat hij soms bij een gevange op bezoek gaat uit humaniteit, gewoon voor een praatje. Rijen voor het hek om eten en drinken naar hun familie in de gevangenis te brengen, hoe anders dan bij ons, met een tv en computer, goed eten en drinken ed.

We rijden verder via de Panamericana, een mooie snelweg langs de kust, met een koffiestop waar we een lekkere cappuccino drinken, naar een dorpje met dezelfde naam. Daar lunchen we in restaurant El Pilote, een heerlijke biefstukschotel met ui, tomaat, rijst en friet "lomo saltado" een specialiteit volgens Gertso. Heel gezellig met een aantal dames uit de groep.
Gertso trakteert ons in de bus op een zoete Peruaanse lekkernij. Pure chocolade met caramel en een pecannoot erin. Heel lekker!

De stranden zijn hier echt van de Peruanen zelf, want wie gaat er voor een strandvakantie naar Peru, beetje ver, zo'n dikke 10000 km. Voor surfers is het geweldig hier, machtige golven en lang niet zo druk als bij ons.
In de zomermaanden is het drukbevolkt door de bewoners uit Lima en omgeving. Er staan duizenden huisjes op het strand, die in de winter leegstaan. Opa's, oma's en kinderen zijn hier de hele zomer te vinden, de scholen zijn hier bijna 3 maanden gesloten en de ouders hebben zelf maar 2 weken vrij, dus moeten ze iets en dit is een mooie en praktische oplossing voor de hele familie, opa en oma te laten oppassen en zelf in de de stad te blijven om te werken.

Onderweg zien we heel veel kippenboerderijen, van legbatterij tot vrije uitloop. Er is een periode geweest dat de kippen oestrogeen kregen (nu verboden) om sneller klaar te zijn voor de verkoop. 35 dagen wasdom i.p.v. 42. Maar er wordt hier zoveel kip gegeten dat de consument daar last van kreeg. De mannen gingen hoog praten en kregen borstvorming, de kinderen werden sneller volwassen, is geen grapje!
We rijden voorbij aan wat wat losse krotjes midden in een vlakte. Gertso vertelt dat dat een invasie wordt genoemd, een soort "landje pik". Een groep mensen komt bij elkaar, leggen geld in voor bouwmaterialen, nou ja, wat rieten matten en houten palen en ze bouwen met z'n allen wat huisjes op een braakliggend terrein.
Als er 2 jaar verlopen zijn, is het eigendom van de bouwer. De meeste invasies waren gedoemd te mislukken en daar zie je nog heel wat overblijfselen van in het landschap. Sommige invasies zijn uitgegroeid tot een echt dorp.

In Paracas bezoeken we een klein museum waar we de diverse dieren die hier voorkomen alvast kunnen zien. Een voorproefje op morgen.
We lopen nog een stuk het strand op, prachtig gezicht de flamingo's te zien, wel op afstand en helaas mijn telelens in de reistas gelaten. Morgen beter.

We hebben nog wat tijd over en rijden naar Playa Rocha, een klein stukje verderop. Een prachtige zonsondergang, rode zandduinen en vissersbootjes tot slot van deze weer mooie dag, gaaf!!

Pisco is een stad in de gelijknamige provincie van de Inca-regio van Peru. De stad ligt op ongeveer 250 kilometer ten zuidwesten van Lima, op een hoogte van 8,5 meter boven zeeniveau. De stad heeft ca. 105.000 inwoners. De stad ligt bij het schiereiland Paracas en de Islas Ballestas. Deze laatste worden ook wel de Peruaanse Galápagos (Galápagoseilanden) of de Galápagos van de armen genoemd, vanwege de uitbundige aanwezigheid van zeezoogdieren en zeevogels.
Pisco kwam tot bloei vanwege de nabijgelegen wijngaarden en leende zijn naam aan de pisco, de nationale brandewijn van Peru. De stad was korte tijd hoofdstad van Peru, voordat de Spanjaarden besloten om die functie aan Lima te doen toekomen. Deze status had de stad te danken aan zijn toegangswegen tot de Andes.

We slapen vannacht in Hotel San Jorge Residencial, Barrio Nuevo 133, Urb. San Jorge. Onze kamer is groot en mooi. Het bad gigantisch :-).

Het hotel ligt op ca. 100 meter afstand van het centrale plein van Pisco en op ca. 200 meter van de San Clemente-kerk en het Stadhuis, daar zien we echter niets meer van, het is al donker en wat onveiliger dan Lima, geeft Gertso aan, dus wij blijven lekker in het hotel, drinken wat met een aantal reisgenoten bij het zwembad, waarna we lekker naar de kamer gaan. Het hotel is ingesloten door een hermetisch afgesloten hek, dit geeft wel aan dat Gertso gelijk heeft w.b.d. veiligheid hier. Bijzonder genoeg staan de auto's aan het zwembad geparkeerd, zo ook onze bus.

Het hotel beschikt over een receptie, restaurant, bar, cafetaria, wifi en tuin met buitenzwembad. De kamer is voorzien van een televisie, telefoon, wifi en badkamer met bad/douche en toilet.