Dag 30 Reisdag

Montenegro, Žabljak

De Đurđevića-Tarabrug is een boogbrug over de rivier de Tara in het noorden van Montenegro. De brug bevindt zich tussen de dorpjes Budečevica en Trešnjica. De brug is genoemd naar het dorpje Đurđevića Tara. Over de brug loopt de R-4, de weg tussen Mojkovac en Pljevlja. De brug is gebouwd tussen 1937 en 1940 en is ontworpen door Mijat Trojanović. Bij voltooiing was het de grootste betonnen boogbrug in Europa voor gemotoriseerd verkeer. De brug is 366 meter lang en heeft vijf bogen, waarvan de grootste een overspanning van 116 meter. De afstand tussen het wegdek en de rivier is 149 meter. In 1942 is de centrale boog van de brug opgeblazen door Partizanen. In 1946 is de brug herbouwd.
De bouw en ondergang van deze brug is door Den Doolaard beschreven in zijn boek "Het land achter Gods rug".

Door de mooie bergstreken rond Gornje Dobrilovina rijden we naar Žabljak. De route van 45 km naar Autocamp Kod Boce in Zabljak, gaat langs de Tarabrug.

Het is genieten van de uitzichten, wat een schitterende rit! Als ik bij de brug over de Tara kom stop ik om de brug te bewonderen, het is zeker de moeite waard. Parkeren doe ik op een parkeerplaats van een hotel, kost €2,00, maar hij staat daar wel veilig en niet langs de drukke weg. Ik ga met een groepje van 5 zippen, ja volgers, met de zipline over de Canyon, hoe gaaf is dat!! Nog nooit van mijn leven gedaan en dat op mijn 66ste :-) :-), geweldig was het. De overbrugging is bijna 1000 meter, met een vaartje van zo'n 80 km p/u naar de overkant. Je wordt in een soort harnas gehezen en aangesjort, voeten in een lus, hangende aan een katrol en gaan. We worden met de jeep terug gebracht naar het beginpunt, ik wil nog wel een keertje, maar vind dat toch wel een beetje duur ;-). De foto's zijn gemaakt door de zipline exploitant.
Na een lekker bakkie koffie wandel ik nog over de brug en koop een souvenirtje.
Wbt mijn plankje, dat wordt wel karig deze reis, meer dan magneten zijn er geen leuke souvenirs te vinden.
De tocht gaat verder langs de Tara en door prachtige berglandschappen naar Žabljak, het hoogste stadje van de Balkan (1450 m). En dan ben je ineens uit de kloof en rijd je door een glooiend groen heuvellandschap.

Eenmaal gesetteld op de camping gaan we even de beentjes strekken en lekker wandelen naar de supermarkt in het dorp, waar we weer iets meemaken, het alarm gaat af, alle lichten uit, kassa's doen het niet meer en dat gebeurt zo'n 4 x achter elkaar, chaos in de winkel. En dat voor een ijsje:-), je moet er iets voor over hebben!

Het is heerlijk weer, zon en op deze hoogte minder warm, geniet er van in mijn stoel voor de camper, heerlijk!
Kook ook maar weer eens voor de verandering, met al die lunches in de middag doe ik dat s'avonds niet meer.

Tot morgen, slaap lekker allemaal.