Dagje relaxen

Nederland, Den Helder

Mijn buik gaat een stuk beter, heerlijk geslapen én het is mooi weer ook. Wat wil ik nog meer, nou er is één iets ;-), maar ja, dit is al top.

Gisteren ontdekt dat ik met mijn Vriendenloterij kaart gratis naar het marine museum kan, dat ga ik vandaag doen, kan ik ook alles aan de binnenkant bewonderen.
En op en in alle schepen en de tentoonstellingen bekijken.

Er is heel veel te zien, ik krijg een armbandje om en dat is mooi, ga lekker bij Coco mijn lunch eten, 2 minuten lopen :-) en later gewoon terug.
Ik heb echt alles gezien en het was bijzonder, de onderzeeër "Tonijn" vond ik vooral indrukwekkend, 71 opvarenden in zo'n kleine ruimte, je zou er claustrofobisch van worden. Het ramtorenschip "Schorpioen" wat wel heel veel op een passagiersschip lijkt, maar het toch echt niet was en de mijnveger "Abraham Crijnssen" heb ik ook van onder tot boven bekeken.
Het marine verleden van eeuwen verteld en tentoongesteld in al zijn vormen, prachtig! Zelfs een scheepsbrug en radarbol van de fregat "de Ruyter" staat opgesteld. Ik kijk erop vanuit Coco.
In de oude geschutmakerij uit 1915 is ook een deel van het museum te vinden.

Voldaan ga ik lekker een uurtje in de zon mijn beentje rust gunnen want later wil ik de waddendijk nog fietsen naar de Lange Jaap, de vuurtoren van Den Helder. Hoezo een relaxdagje ;-).
Maar als ik een foto neem, waait mijn fiets om. Er is iets verbogen en loopt aan tegen mijn voorwiel, het klinkt niet goed, ik ga terug en bel de ANWB, daar ben ik tenslotte voor verzekerd. 3 kwartier later staat hij op de camperplaats, helemaal top.
Beetje buigen hier, beetje buigen daar,
en nog even ergens trekken, dan komt het weer goed, ik kan weer fietsen gelukkig.

Straks nog maar eens opnieuw de dijk op, hoop dan als toetje op een mooie zonsondergang:-). Én die was er na een heerlijk stuk fietsen langs de zee tot de Lange Jaap en dezelfde weg weer terug. Maar nog wel door de winkelstraat, ik had zo'n trek in een ijsje en daar was de Mac :-) , wat een toeval.

Tot morgen.

Ha Yvonne, Wat een mooi museum! Die ga ik onthouden, lijkt mij zeer de moeite waard. Mooie dag morgen ! Groet, Ron'

Ron 2023-08-15 21:31:36

Heel mooi Yvonne

Chris melis 2023-08-15 21:41:02

Zeker samen met je kleinzoons, die zullen het geweldig vinden