Dag 25 Reisdag 121 km Vila Nova de Gaia - Covas

Portugal, Póvoa de Varzim

Na een wat onrustige nacht, erg last van mijn darmen gehad, maar gelukkig is het weer over en ga ik lekker op pad, eerst nog een bakkie koffie bij Ria en Peter.

Dit is de laatste en niet te lange rit door Portugal. Er is vandaag veel te zien. Ik zal vooraf een keuze moeten maken welke bezienswaardigheden ik in de route op wil nemen.

Dit zijn de POI's geworden voor vandaag.

Ik rijd dwars door Porto en kom langs veel plekjes die we eergisteren te voet hebben aangedaan. Ik dacht dat ik fout was gegaan, maar de anderen hebben hetzelfde gereden. Vond het wel erg leuk door smalle straatjes, over keien, langs de porthuizen en over de brug Luis I, dan ineens ben ik eruit en rijd ik als eerste naar de aangegeven parkeerplaats van Póvoa de Varzim, maar helaas pindakaas, weer een foutje van de NKC, de P plek is (inmiddels) verboden voor campers, ik zoek nog verder naar een geschikte plek, maar vind niets. Dus laat Póvoa de Varzim aan me voorbij gaan. Het is een traditioneel vissersdorp met een haven en een visserswijk en dat vind ik altijd leuk, jammer.

Dus door naar Barcelos, wat verder van de route (15 kilometer), maar wel de moeite van het bezoeken waard, de stad van de hanen. Binnenrijdend zie je overal bont geschilderde aardewerk hanen, de geluksmascotte van het land. Op Campo da Republica zie je mooie gevels, terrassen en een fontein. Hier staan de Misericórdia-kerk en de Igreja do Terço kerk die vroeger bij een benedictinessen klooster hoorde. Opvallend zijn de azulejos tableaus en de plafondpanelen met afbeeldingen van de H. Benedictus. In het keramiekmuseum wordt beschilderd aardewerk tentoongesteld. In een nog
overeind staand deel van een ruïne van het kasteel van de graven van Barcelos is een keramiek- en een archeologiemuseum. Op een kruisbeeld uit de 14de eeuw staat op de achtergrond de legende van de haan van Barcelos. Een gebraden haan stond op van de tafel van de rechter om de onschuld te bewijzen van een pelgrim, die beschuldigd werd van diefstal. De bonte haan is het handelsmerk van heel Portugal. Ook hier is het parkeren lastig, het is erg druk, maar ik vind een plekje.
Ik zoek hanen :-), bekijk de kapel van een hospitaal en loop lekker rond.

Ponte de Lima staat als laatste op de planning en wordt beschouwd als het belangrijkste monument in de provincie verbindt de brug al tweeduizend jaar de beide oevers van de Lima. Een uniek bouwwerk uit de tijd van de Romeinse keizer Augustus, uitgebreid in de middeleeuwen, mogelijk door een verandering in de loop van de rivier of door oorlog. De brug maakte een integraal deel uit van de Romeinse hoofdweg van Braga naar het noordwesten van het Iberisch schiereiland en ging later deel uitmaken van de Portugese weg naar Santiago. De bouw van de brug begon tijdens het bewind van koning Denis en was al bijna voltooid in de zomer van 1316. De hele constructie werd voltooid in 1359 toen koning Pedro I de stad bezocht.
Wat een leuke plek én het parkeren is deze keer wel goed geregeld, vlak buiten het centrum is een grote parkeerplaats.

Over een prachtige route de laatste 25 km naar de camping. Deze keer om half 4 al op de camping, nou ja camping is een groot woord, we staan in een ovaal op een veldje, de wc en douche is een heel stuk weg, máár we staan op gras, de zon schijnt én er is een zwembad, dus we klagen niet. De helft gaat eten bij "moeder" de kok van de camping, ik kook vandaag voor de verandering eens zelf, heerlijk geroosterde groenten.

Camping de Covas, Lugar de Pereiras 4920-042 Vila Nova de Cerveira, tel: +351251941555