Dag 4 Via Cuernavaca naar Taxco

Mexico, Cuernavaca

Weer een uur langer geslapen, de omgekeerde jetlag verdwijnt langzaam. Koffer direct mee naar beneden genomen, het is druk in het hotel, dus op tijd ontbijten en dan hoef ik niet meer terug naar de kamer, alles op het gemak.

Mijn lichtgevende koffer zit weer in het ruim. Na het ontbijt vertrekken we naar de lieflijke zilverstad Taxco. Gaaf om Mexico nu verder te gaan ontdekken, ik kijk er naar uit! Vanuit de bus zien we het uitzicht veranderen – wat een verschil met het dynamische Mexico-Stad. Ineens besef je dat we daar in een vallei verbleven, omgeven door bergen en vulkanen. Onderweg stoppen we in Cuernavaca. Rijke Mexicanen vieren graag vakantie in deze ‘Stad van de Eeuwige Lente’ (gemiddelde temperatuur 27 ’C). Net als de Azteekse vorsten en Spaanse adel vroeger. Leuk dat we hier even de benen strekken. Tijdens onze panoramawandeling door de compacte oude binnenstad bekijken we de belangrijkste gebouwen, de Cathedral de la Asunción de Jardin Borda en het Palacio de Cortés, wat helaas omhekt is, ik vind daar een gaatje in om een foto te maken.
Samen met José en Dylian drink ik een heerlijke cappuccino mét churros en verteld Dylian zijn stapverhalen van Mexico-Stad van afgelopen nacht. Hij was net op tijd terug voor de bus vanmorgen. Dylian is onze jongste medereisgenoot. Op hem hebben we 2 uur op het vliegveld gewacht, ten onrechte bleek achteraf, hij was nl al 5 dagen in het land, was even niet aan Ilonka doorgegeven door de NRV, maar toch.
Bij de stadswandeling stond hij aan de verkeerde kant van de kathedraal en moesten we weer op hem wachten, dit keer terecht. Iedereen weet nu wie hij is.

Na een mooie rit door het Sierra Madre-gebergte naderen we na 2 uur Taxco. Spectaculair, zoals de kleine zilverstad boven op een berg ligt!

Ook bezoeken we een oude zilvermijn, zodat we kunnen zien hoe het zilver vroeger werd gewonnen. We krijgen uitleg met een neutje :-). Het eindigt natuurlijk met een winkel. Ik vind er niets van mijn gading.

Zilverstad Taxco is dé plek om zilveren souvenirs te kopen.
In de sieraden en andere zilveren voorwerpen staat het zilverkeurmerk ‘Mexico 925’ of ‘Taxco 925’ gegraveerd.

Een kleine 2 uur later zijn we er en bekijken we de barokke Santa Prisca-kathedraal op het centrale plein en wandelen door de gezellige nauwe straatjes met zilverwinkels en restaurants. De koloniale architectuur doet het verleden herleven, toen de Spanjaarden hier verbleven om te profiteren van de omliggende zilvermijnen.
Het is druk, idd zijn er op zaterdag ook heel veel Mexicanen hier én heel veel auto's, waaronder tig oude kevers, zonde, in dit plaatsje zou geen verkeer moeten zijn. We vinden een leuk restaurant, waar langzaamaan de hele groep binnendruppelt. Ik ben met Gerrit, Helma en José, we bestellen 4x de tapas en iets te drinken. De tapas was heerlijk, een soort bruschetta met kaas, fruit, ham en honing, wel een beetje weinig. Als we afrekenen blijken ze het niet echt goed begrepen te hebben, we heben één tapas met zijn vieren gegeten :-). Maar het was erg lekker. Probeer wéér geld te pinnen, niet dus, het lukt niet. José pint voor mij, ik stort het terug, wéér gered en ik kan even vooruit!!
Eind van de middag lopen we terug naar onze bus, blijkt er een ander busje pal voor te zijn gaan staan en geen chauffeur te bekennen. Dan maar lopen naar de kabelbaan, want zo gaan we naar ons hotel de berg op met de gondeltjes, leuk toch. Gelukkig komt de chauffeur net op tijd aangelopen en kunnen we toch met onze bus.

Mijn knie vond het vandaag iets minder leuk, veel omhoog, omlaag straatjes met kinderkopjes en misschien toch nog wat naweeën van gisteren.

De stad werd bovenop een Azteekse nederzetting gebouwd, tegen een berghelling aan genesteld wat zorgt voor spectaculaire uitzichten over de omgeving. In de 18e eeuw werd er een grote zilverader gevonden, waarna de rijkdom van de stad pas echt opbloeide. Taxco heeft dan ook een mooi oud centrum waar je knusse witte huisjes met rode daken vindt, een centraal plein en natuurlijk een indrukwekkende kathedraal.
Wanneer je Taxco bezoekt, is het een must om naar het Christus beeld te gaan bovenop de heuvel Cerro del Atache. Hoewel het beeld zelf een veel kleinere schaal heeft als het Christus beeld van Rio de Janeiro, het fantastische uitzicht dat je van hier over de omgeving hebt, doet zeker niet onder voor Brazilië!

We logeren één nacht in Taxco het sfeervolle, mooi gelegen Hotel Montetaxco, Calle, Alfredo Checa Curi S/N, Lomas de, 40210 Taxco, Telefoon: +52 762 622 1300, wat uitkijkt uit over de zilverstad Taxco en de prachtige omgeving. Het hotel beschikt over een zwembad en terras met uitzicht over de bergen, restaurant, bar, spafaciliteiten en er is gratis WiFi beschikbaar in openbare ruimtes. De kamers in Hotel Montetaxco bieden tv, kluisje, airco, koffie- en theefaciliteiten en een badkamer met wc bad of douche. We gaan met de kabelbaan omhoog naar het hotel.

Heerlijk afgekoeld in het zwembad, waar we het erg gezellig hebben (bijna met zijn allen). Heel bijzonder, er vliegen condors hoog boven ons. Daar heb ik in Peru uren op moeten wachten. Helaas geen camera bij de hand.

Hier geen wifi op de kamer, dus naar de receptie, hopen dat het hier wel goed werkt, we gaan het zien en jullie ook ;-).

Drankje in de bar, hapje eten en de dag is weer omgevlogen. Met als klap op de vuurpijl (letterlijk) muziek, dans en vuurwerk én een wel heerlijk hapje samen met José, een tacopot. Aan tafel met Helma en Gerrit.

Morgen weer een stukje verder.