Dag 40 Split

Kroatië, Stobreč

Ik geloof dat ik gisteren iets verkeerds gegeten heb, zag er zó raar uit vanochtend :-) :-).

Vlakbij de camping stap ik op bus 25, die me in een kwartier naar het centrum van Split brengt. Sta ruim op tijd bij de bushalte, vlak om de hoek van de camping, maar had het kunnen weten, 9.20 u werd 9.45 u. Vraag of de chauffeur aan wil geven waar ik uit moet stappen, natuurlijk, dat wil hij wel doen. En zo geschiedde, ook een mevrouw die bij me in de buurt stond, zegt dat ik eruit moet, aardig hè! Had het zelf ook bedacht ;-), maar goed om het zeker te weten.
Ben meteen bij de haven, waar enorme cruiseschepen aanleggen, maar ook rondvaartboten en ferry's naar de eilanden. En daar tegenover is de eerste poort naar het paleis.

Split is ontstaan vanuit het paleis en alles wat er binnen en later buiten de muren is gebouwd. Van het oorspronkelijke paleis is nog heel veel te zien en zelf erg gaaf om te zien hoe er allerlei handel is ontstaan binnen de muren en het nu een toeristische trekpleister is.

Het Paleis van Diocletianus (Kroatisch: Dioklecijanova palača) werd in het begin van de 4e eeuw gebouwd in opdracht van de Romeinse keizer Diocletianus en groeide in de eeuwen daarna uit tot het stadshart van Split. Het paleis vormt een unieke combinatie van Romeinse architectuur en middeleeuwse stedenbouw en staat daarom sinds 1979 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Split had in 2007 221.456 inwoners en is daarmee de tweede stad van Kroatië. De havenstad is gelegen op een klein schiereiland in de Adriatische Zee en is een belangrijke economische en toeristische transitstad. De stad is de belangrijkste stad in zuidelijk Kroatië en wordt in de volksmond de hoofdstad van Dalmatië genoemd, hoewel het officieel slechts de status heeft van hoofdplaats van de provincie Split-Dalmatië. De belangrijkste economische activiteit in Split is het toerisme. Daarnaast zijn visserij, wijnbouw en chemische industrie belangrijk. Het is ook een belangrijk verkeersknooppunt voor Dalmatië, doordat veel van de Dalmatische eilanden uitsluitend vanuit de haven van Split bereikbaar zijn. Het eiland Brač ligt tegenover de stad Split. Aan de westrand van het centrum ligt de beboste heuvel Marjan, met daarop enkele kerkjes, een dierentuin en een begraafplaats.
Als jullie iets meer van de geschiedenis van Split willen lezen, dit is de link van wp
Eigenlijk moeten jullie dit wel lezen hoor ;-).

Split verder dan het paleis draait eigenlijk alléén om de haven en de toeristen die van de cruiseschepen aan land komen. Ik ben een paar straten verder gelopen, maar dat is niet veel meer dan woongebied.

Van het paleis naar de haven is een groentemarkt, waar je alles kunt vinden voor een heerlijk maaltje. Ook de souvenirstalletjes ontbreken natuurlijk niet, maar ook hier magneten en nog eens magneten, kon er niet omheen en me dus laten verleiden er 2 te kopen, moet toch iets voor mijn plankje :-).

Het was een prachtige ervaring met een erg indrukwekkend paleis, maar dat zien jullie wel aan de foto's, was lastig een keuze te maken welke hier te plaatsen.

Neem een andere bus terug en de chauffeur roept netjes om "Stobreç" daar moet ik eruit en hij verteld me ook nog hoe ik moet lopen :-), iets verder dan vanochtend.

Inmiddels zijn de wolken van vanochtend verdwenen en is het weer stralend blauw, snel bikini aan en naar de pool heerlijk nog een paar uurtjes genieten op het laatste ligbed (er ging net iemand weg).
Nog niet eens vakantietijd en toch al een vol zwembad.

Ga vast afrekenen en mijn paspoort terughalen, wil morgen vroeg gaan rijden.
Ik heb ip een plek op camping Zagreb, maar hoop wat verder te komen, dus er een lange rijdag van te maken. Geen tolwegen, ga op mijn gemak binnendoor, dan zie ik ook nog iets.

Na het eten inpakken en morgenvroeg wegwezen, weer een stukje verder huiswaarts.

Fijne avond, tot morgen, van waar ik dan ook uithang.