Verzamelen in Milaan

Zwitserland, Ennetmoos

Vannacht werd ik wakker van de bliksem en hoosbuien, wat een lawaai op- en boven mijn bus. Het wordt droog en slaap weer verder tot de volgende bui. Half 8, het is droog, snel naar het badhuis :-). Nog maar terug mijn bedje in en bellen met thuis. Vanja appt me goede reis in het Italiaans, dus is ook al wakker.

Rijden doe ik deze keer met Google maps, mijn navigatie heeft besloten alléén de binnendoor wegen te pakken en ik krijg het niet voor elkaar de snelwegen erin te krijgen, leuk hoor binnendoor, maar duurt wel een dikke 2 uur langer. Gisterenavond meteen nog maar een mailtje verstuurd aan de winkel, met het verzoek snel te antwoorden.

Eens zien hoe het vandaag met de corona controles is, behalve op het terras in Colmar ben ik nog nergens gecheckt.

Vandaag komen alle 13 equipes bij elkaar op de camping in Milaan, ik met equipenummer 13, zoals jullie weten. Ben zo benieuwd naar de reis, met zeker een diversiteit aan medereizigers, die ik pas 1 keertje heb mogen ontmoeten in Kinderdijk, maar ja, dat zegt natuurlijk niet zoveel, nu zijn we echt op vakantie en is iedereen relaxed, hoop ik!
Misschien zijn er wel meer Annies :-) :-), of hoe ze ook deze keer gaan heten :-).

Maar eerst heb ik nog even een etappe (4) van 233 km voor de boeg.
Weet nog niet of ik de Gotthard-tunnel of de pas ga nemen, hangt een beetje van het weer en de drukte bij de tunnel af. Ik las ergens dat 1 km file staat voor een vertraging van zeker 10 minuten en een file staat er vaak!
De pas moet schitterend zijn, met prachtige vergezichten, dus dat zou ik natuurlijk het liefst doen, dat wordt dan in 26 km, 2100 meter klimmen, met heel veel haarspeldbochten.

Het is de tunnel (17 km) geworden, toch vanwege het weer, maar na de tunnel was het ineens mooi weer. Én heb maar een klein half uurtje hoeven wachten, dat viel dus reuze mee en klopte precies met de 10 minuten per km file. In de tunnel zelf rijdt het lekker door. Ook voor de grens een kleine opstroping, maar al met al valt het reuze mee. Stop nog op een parkeerplaats om een hapje te eten, vol, maar ik mag voor een enorme truck staan die morgen pas weer verder gaat.
Met mijn navigatie (hij had een hikje, denk ik) kom ik weer perfect bij de camping uit, na de tank weer gevuld te hebben op dezelfde weg.

Er zijn al een aantal equipes gisteren gearriveerd en ik word hartelijk welkom geheten, een warme afwisseling na de stilte om me heen van de afgelopen week.

Zie meteen mijn vriend Arie (noem hem per ongeluk Frans) en hij zegt kom even zitten, heb zo'n klik met die man, bijzonder. Hij pakt mijn hand beet en we kletsen even, best even emotioneel. En dat is viseversa. Ook Alie (Karlijn) komt kijken of ik al op orde ben, tuurlijk ben ik dat :-).
Bij Teun en Riet, mijn buren hier, staat direct de koffie voor me klaar. Kom zitten meid :-). Het voorspelt een leuke 3 weekse reis te worden met elkaar.

Joke heeft de welkoms glaasjes versierd met de Italiaanse kleuren en een kaartje met "salute" erop. Proost op een mooie reis!

De borrel is reuze gezellig, een glaasje prosecco, het worden er 2, met ouderwetse borrelhapjes en na het praatje van Piet met wat mededelingen en een aanpassing, gaan de tongen los.
Zit naast Marianne en ook wij hebben (was al zo in Kinderdijk) elkaar gevonden. Mooie en goede gesprekken samen en best ook serieus.

De tunnel doorkruist het Gotthardmassief en vormt de scheiding tussen Noord- en Zuid-Zwitserland en tevens doorkruist het de hoofdkam van de Alpen. De tunnel is onderdeel van de A2, wat één van de belangrijkste transitroutes door de Alpen is. De enkelbuizige tunnel is bijna 17 kilometer lang.
De Sint-Gotthard, of Gotthardpas (Duits: Sankt Gotthard-Pass, Italiaans: San Gottardo), was tot de aanleg van de Gotthardtunnel de belangrijkste doorgaande weg in de Zwitserse Alpen. Ook daarna bleef het een drukke noord-zuidverbinding (totdat de tunnel er kwam). De pas verbindt Andermatt in de Urseren-hoogvlakte in het kanton Uri met Airolo in het Valle Leventina (Leventinadal) in het kanton Ticino. De pas is gelegen in het gelijknamige Gotthardmassief en kruist de Lepontische Alpen. De Gotthardpas ligt op de hoofdkam van de Alpen en op de Europese waterscheiding, hier tussen Rijn en Po. De pas is vernoemd naar de Godehardus van Hildesheim (heilige Gotthard) uit Beieren. De Gotthardstrasse (Gotthardweg) verbindt over zo'n 110 km de plaatsen Altdorf en Biasca terwijl de gelijknamige pas in Andermatt begint en in Airolo eindigt. Tussen 1819 en 1826 werd het eerste deeltraject gebouwd dat van Amsteg naar Göschenen loopt. Met de bouw van de eigenlijke pasweg werd pas in 1826 begonnen. De weg werd voltooid in 1830. De oorspronkelijke pasweg aan de zuidzijde is door een gemakkelijker tracé vervangen.

Milaan (Italiaans: Milano, West-Lombardisch: Milan) is de tweede stad van Italië en de belangrijkste stad van Noord-Italië. De naam komt van het Latijnse Mediolanum, dit betekent "in het midden van de vlakte" en verwijst naar het feit dat de stad midden in de Povlakte ligt. Milaan is de hoofdstad van Lombardije, een van de meest ontwikkelde regio's van Italië. Tevens is het de hoofdstad van de provincie Milaan. De stad zelf heeft ongeveer 1,3 miljoen inwoners. Milaan wordt verondersteld rond 600 v.Chr. gesticht te zijn door Noord-Italiaanse Kelten, de Insubres, wier hoofdstad het was. In de eeuwen daarna verwisselde de stad steeds weer van handen en zag de stad keizers en koningen voorbijkomen uit verschillende landen. In de dertiende eeuw leidde Milaan de revolutie voor semi-onafhankelijkheid van het heilige Roomse Rijk. De stad werd toen een tijdlang door de Sforza en Visconti-families geregeerd, die tot de meest vooraanstaande families van Italië behoorden. Na wederom een paar eeuwen waarbij Milaan door onder andere de Fransen, Spanjaarden en Oostenrijkers werd veroverd, ontstond dan in 1861 eindelijk het koninkrijk van Italië. In de 20e eeuw vestigden duizenden immigranten uit het arme zuiden van Italië zich in Milaan op zoek naar een betere toekomst, dit gaf de stad een multicultureel karakter. Tegenwoordig is Milaan de bruisende zakenstad van Italië en de op één na grootste stad van het land. Ook op cultureel en artistiek gebied zijn er veel bezienswaardigheden. In Centro Storico bevinden zich veel van de beroemde bezienswaardigheden van de stad, waaronder de Duomo en La Scala Opera. Milaan is een modestad, dus ook liefhebbers van haute couture komen hier aan hun trekken. De beroemdste ontwerpers en modehuizen vind je in het gebied rond Via Monte Napoleone en Via Della Spiga, het hart en de thuisbasis van veel flagshipstores in de mode-industrie.

Wie weet neem ik de pas op de terugweg wel, maar zover is het nog lang niet.

De stadscamping "Milaan di Citta" is de eerste standplaats geworden, lekker dichtbij Milaan. Een moderne (bos)camping met veel faciliteiten, wegens corona is het wel het meeste dicht helaas, zelfs geen winkeltje behalve voor broodjes.
Ik heb al waarschuwingen gehad voor overlast en zigeuners, maar het ziet er prima uit.
Gelukkig ligt deze camping aan de rand van de stad, dus ik heb niets met de milieu zone van Milaan te maken, deze heeft meestal alleen betrekking op het historisch centrum. Nou ja, de lijn loopt praktisch langs de camping zag ik. Deze zones ga ik vele malen tegen komen in Italië, iets om goed op te letten! Gaat een fikse boete opleveren als je in een verboden gebied rijd én ze zijn streng hier. Ik heb me er thuis al danig in verdiept, ik weet ieg geval precies hoe het bord er uit ziet, met of zonder aangegeven tijden, dat wordt een uitdaging :-).

Kees (reisbegeleider) komt vragen of alles goed gaat. Ach ja, dat brengt alleen reizen dus een met zich mee, iedereen bekommert zich een beetje om me, ik laat het maar over me heen komen. We raken aan de praat, kinderen en werk komen dan als eerste aan de orde en hoe klein is de wereld, zijn dochter is Dr. Rijnders, de revalidatiearts van het GHZ en dáár heb ik herinneringen aan :(, zal er verder niet over uitweiden.

Het is mooi geweest voor vandaag, ik ga mijn boeltje bij elkaar zoeken voor morgen. Genoeg eten en zeker drinken mee, het wordt warm
Om 8.55 uur stipt verzamelen bij de poort.
Mijn boek uitlezen en lekker slapen.

Tot morgen.

buon viaggio in Toscana

Vanja 2021-08-22 07:52:59

Iets later ingevallen. Hele fijne vakantie en stuur wat lekker weer deze kant op. Genietse

Cindy 2021-08-22 21:23:05

Nu gaat het beginnen. Heel veel plezier en goede reis.

Marion 2021-08-22 21:35:07

Geniet van deze prachtige reis 😉

Chris Melis 2021-08-22 22:08:48

Oh wat een leuk ontvangst, je krijgt een leuke tijd. Eerst maar genieten van de komende tijd, de pas komt later, maar het is fantastisch! Slaap lekker xx

margreet 2021-08-22 22:19:18

Het is een mooie dag geweest met een hartelijk welkom. Leuk om te lezen. Mooie dag gewenst in Milaan. Je bent er bijna! Groet, Ron

Ron 2021-08-22 22:42:30

Bedankt allemaal!!

ivie74 2021-08-22 23:03:00

Nu gaat het echt beginnen! Heel veel plezier weer! Wij zijn trouwens vorig jaar op de heenweg over de pass gereden, vonden het erg leuk om over de keitjes te rijden maar vonden de uitzichten tegenvallen..