Dag 7

Vietnam, Hué

Xin Chao (hallo)

Van Dong hoi naar Hue,175,95 km.

Huế ligt in centraal Vietnam in de provincie Thừa Thiên-Huế, waarvan het ook de hoofdstad is. De stad heeft ongeveer 340.000 inwoners. De stad is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam. Het keizerlijke paleis in de stad is een replica van de Verboden Stad in Peking. Tijdens het Tet-offensief in de Vietnamoorlog is er in deze stad zwaar gevochten tussen Amerikaanse mariniers en het Zuid-Vietnamese leger aan de ene kant en de Vietcong en het Noord-Vietnamese leger aan de andere kant. Bij deze gevechten is het keizerlijk paleis grotendeels vernietigd. Tijdens de bezetting van Hué werden door het NVl massa-executies uitgevoerd waarbij ongeveer 4000 zgn. 'witten' (mensen die ervan verdacht werden anti-communistisch te zijn) werden gedood. Na de gevechten werden deze in tientallen massagraven rondom het stadion van Hué teruggevonden. In 1993 is een aantal monumenten in Huế door UNESCO tot werelderfgoed verklaard.

Heerlijk een beetje uitgeslapen, op het gemak mijn ontbijtje genuttigd, wat deze keer weer erg uitgebreid was. Tussen de middag deze keer geen lunch, dus dat kwam goed uit, wat koekjes mee voor onderweg en natuurlijk een banaan.
De eerste "race " slachtoffers zijn al gevallen.

We vertrekken pas om 12.00 uur, dus ik geniet lekker even van de zon in het zwembad van dit prachtige strandhotel, moet toch wel met een kleurtje thuiskomen. Het was heerlijk, ik ben zelfs aardig gekleurd van die 2 uurtjes, blijkt later.

Aan het begin van de middag trekken we verder in zuidelijke richting naar Hué, na ongeveer een uurtje rijden maken we een tussenstop bij de ondergrondse tunnels van Vinh Moc, deze tunnels zijn gegraven voor zo'n 60 gezinnen van een aantal dorpen en waren in gebruik van 1966 tot aan 1972, eigenlijk nog maar zo kort geleden. Er waren waterputten, keukens, kamers voor elke familie en medische ruimtes, er werden zelfs 17 kinderen geboren. De tunnels waren zo goed gebouwd, dat er niemand door de bombardementen is omgekomen.

Een klein stukje verder bezoeken we een peperplantage. De peperstruik groeit als een soort klimop tegen palen, of om andere bomen. De groene peper worden gedroogd tot zwarte peperkorrels en de rode tot witte peperkorrels.
Heeft dus niets met de rode en groene pepertjes te maken, die je gebruikt voor bv Indische gerechten, ik wist echt niet dat dat verschillend was, weer wat geleerd.

Onderweg passeren we de vroegere grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam. We bezoeken een klein museum, dat niet echt op toeristen is berekend, alle teksten zijn in het Vietnamees, gelukkig vertaald lokale gids Tuan het eea voor ons. Ook bewonderen we het monument. Te voet steken we vervolgens de Hien Luong brug over, een bijzondere ervaring. Even later stoppen we bij een oorlogsbegraafplaats, indrukwekkend, zo vind je er veel meer in deze omgeving!
Het laatste stuk van de rit duurt een stuk langer dan verwacht, er wordt hard aan de wegen gewerkt, ze worden steeds weer een stukje opgehoogd, om er voor te zorgen dat ze droog blijven tijdens de regentijd en dus niet onder water komen te staan. Nog even een plas/drink stop, waar ik een prachtig grafmonument zie aan de overkant, dus snel een paar foto's maken, wel even oversteken met gevaar voor eigen leven!

Hier in Vietnam kennen ze géén verkeersregels (zijn er wel natuurlijk), alles rijdt kris kras, door elkaar heen, inhalen doe je links of rechts, maakt niet uit, dé verkeersregel nummer 1 is "het recht van de sterkste, of eigenlijk de snelste", dus kijk maar hoe je aan de overkant komt ;-). Je steekt over, blik op oneindig en alles gaat je links en rechts voorbij, niet aarzelen, gewoon doorlopen, dat gaat het beste.

We krijgen trek, logisch na voor mij niet meer dan 2 chocoladekoekjes en een banaan als lunch. We eten in een erg leuk restaurantje in het centrum van Hué, wel 8 verschillende gerechten en alles even lekker, soep, die ik niet eet (stijfselsoep brr, is erg populair hier), groenten, kip met honing, beef in bamboe, redsnapper vis, rijst, eend en pannenkoek met mango toe, een lekker koud "local" biertje erbij, heerlijk hoor.

We verblijven in Festival Hotel Hué (15 Lý Thường Kiệt, Phú Nhuận, tp. Huế, Thừa Thiên Huế), weer een mooie ruime (2) persoonskamer, die heerlijk koel is, hier blijven we 2 nachten. Lekker even de koffer open laten en een beetje ordenen. Beetje een chaos na de afgelopen dagen ;-)

Elke dag wordt het wat warmer, of eigenlijk heter, inmiddels is het overdag zo'n 33° en de zon later zich steeds vaker zien, heerlijk, ik hou er van!!

Welterusten uit Hué, tot morgen.

Hoi Yvon, Wat een indrukwekkende reis tot nu toe. Zo leuk om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt. Kijk elke keer uit naar nieuwe reisverslagen :-)! Groetjes Wendy

Wendy 2015-03-31 22:10:23

Leuk te horen! Ik schrijf het met veel plezier en voor mij is het ook een geheugensteuntje, voor wat ik allemaal heb gezien, het is soms zoveel en indrukwekkend, dat het bijna niet te onthouden is. Gelukkig heb ik tot nu toe elke dag WIFI! Grtjs Yvonne

ivie74 2015-04-01 17:54:24

Ha, inmiddels je verslag gevonden. Wat mooi allemaal. Nu 2 nachten in dit hotel. Ook lekker denk ik. Zet wel je koffer even aan de kant ;-) Geniet nog van de cultuur, de kleuren, het eten en de uitzichten! groet, Ron

Ron 2015-04-01 18:16:41

Lieve Vonn, Leuk om te lezen, gelukkig appen we af en toe, ben wel een beetje jaloers je ziet zulke mooie dingen, gelukkig kunnen we met je meegenieten en straks je foto's, ik schat in dat je naar de 2900 foto's gaat, hahaha jou kennende! geniet lekker wij gaan het Paas weekend in daar zal je weinig van mee krijgen. kuzzzzz Margreet

Margreet 2015-04-02 09:03:10

Hoi Yvonne, Je maakt wel weer een indrukwekkende reis. Ik geniet bijna iedere dag van je verslag. Gaat het een beetje met je oog is tie nog blauw? Nou ja dat gaat ook wel weer over, maar in het vervolg toch maar uitkijken. Liefs Tineke

Tineke 2015-04-02 10:28:52

Ha Tien, ja hé, idd ontzettend veel te zien. Elke dag is weer anders. Oog gaat goed hoor :-) Leuk dat je me weer volgt. Grtjs