Zondag op minicamping Burgh

Nederland, Burgh-Haamstede

Goedemorgen lieve volgers.

Ik word wakker omdat Hugo (mijn bovenbuurman thuis) zijn schoenen neergooit, nee joh tuurlijk niet, het is een duif die mijn dak als landingsplek gebruikt. Ff oriënteren dat ik weer in mijn campertje ben. Lekker geslapen en wakker geworden met witte wolken aan een blauwe lucht. Ook hier de kerkklokken al vroeg om de volgelingen naar de kerk te roepen, ik blijf nog even lekker liggen :-).

Aan mijn fles water te voelen is het best koud geweest vannacht, maar daar voel ik niets van onder mijn lekker warme dekbed.

Wel mijn oordoppen in gehad, de onderlinge buren van de vaste plekken, hadden een BBQ en vonden het nodig te gaan zingen toen ik ging slapen (en dat was niet heel vroeg) en ik had al een hekel aan een van de buurmannen, brrrr wat een naar machomannetje :-) :-)

De camping is ook een paardenhotel en ik hoor de briesende paarden dan ook regelmatig achterlangs komen, straks maar eens even op verkenning.
Nog geen verdere plannen voor vandaag. Fietsen of wandelen, eens even kijken na het ontbijt en horen wat er bij Margreetje en Kees op de planning staat.

Wordt vervolgd!

Wat een topdag was het, prachtig weer, een straf windje én goed gezelschap.
Na overleg besloten gezellig met z'n drietjes te gaan fietsen via de Neeltje Jans (Oosterschelde-kering) naar Veere.
Hoe indrukwekkend zijn de waterwerken! De Deltawerken is een van de beroemdste werken in de wereld. Nederland ligt voor meer dan de helft onder de zeespiegel. Voor ieders veiligheid zijn de Deltawerken gebouwd om herhaling van de watersnoodramp in 1953 te voorkomen.

Het Deltaplan:
Al voor de Ramp van ’53 bestaan er plannen voor de afsluiting van de zeearmen. De watersnood versnelt echter de planvorming en uitvoering. IIn 1955 ligt het Deltaplan op tafel. Volgens het Deltaplan worden de belangrijkste zeegaten in het Zuidwesten van Nederland afgedamd. Alleen de open zeeverbindingen met Rotterdam en Antwerpen moeten gehandhaafd blijven. Naast het vergroten van de veiligheid is ook een verbetering van de zoetwaterhuishouding een doelstelling van het Deltaplan. In 1957 wordt de Deltawet door het parlement aangenomen. De uitvoering wordt voortvarend aangepakt: de Deltawerken zijn begonnen.
In Zeeland werd de eerste zeearm met dammen afgesloten. Het zogenoemde ‘Drie Eilandenplan’ dat al dateerde van voor 1953, voorzag in twee dammen die de eilanden Walcheren en Noord- en Zuid-Beveland met elkaar verbinden. In 1959 begon de bouw van de kortste dam in de Zandkreek tussen Noord- en Zuid-Beveland. De Zandkreekdam is 830 meter lang, heeft een schutsluis en werd in 1960 gesloten met caissons. De tweede dam, de Veerse Gatdam, verbind Noord-Beveland met Walcheren. De eerste zeearm in het deltagebied was volledig afgesloten en zout water werd brak. Zo kreeg Zeeland het Veerse Meer, dat inmiddels een drukbezocht recreatiegebied is. In 1958 werd begonnen met de afsluiting van de Grevelingen tussen Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee. Deze dam is langer dan de Zandkreekdam en de Veerse Gatdam, namelijk zes kilometer.

Kees weet er veel van en vindt bij mij een luisterend oor, erg interessant, zo hoor je nog eens iets en weer een reisleider erbij :-)
We hebben ons eigen boterhammetjes meegenomen en eten die lekker op in een duinkom, uit de wind, in de zon, met uitzicht op het water.

Veere is een prachtig vesting stadje, we zetten de fietsen aan elkaar vast en gaan Veere verkennen en wandelen een stuk over de dijk.
Zinken even neer op een gaaf terras, wat Kees ontdekt door door een smal poortje te lopen. Heerlijk genieten van een biertje, wie doet ons wat :-)
Tijd om terug te gaan, we nemen het fietsveer naar Kampenland, toevalling heb ik deze keer wel geld bij me en kunnen we de pont betalen. Veel animo en het blijkt dat alle fietsen tegen de reling worden gezet, allemaal tegen elkaar, oh jee mijn fiets als eerste en de rest er tegenaan en dat met mijn nieuwe Stella bike :( valt gelukkig mee, geen schade. Over de stormvloedkering weer terug, dit keer met een straffe wind, pal tegen pffff, dat is even trappen, zelfs met de E-bike. Maar de mijne doet het ieg, die van Margreetje redt het niet, de accu dan, dus ik neem haar (letterlijk) op sleeptouw, nou ja, ze hangt aan mijn kontzak (gelukkig stretch) en later aan mijn bagagedrager, Kees doet ook nog een duwpoging, maar heeft een gewone fiets, dus dat is best lastig. Maar we komen er, zij nemen de ene afslag, ik de volgende in Burgh-Haamstede. Zo kom ik weer op mij stekkie, barst van de trek, bel even met thuis en ga snel mijn meegekregen (van moeders) chinees oppeuzelen, heerlijk was het.
Nog even lekker in de zon achter de camper, doe nog een rondje camping, kijken bij de paarden en ga heerlijk rozig van zon en wind straks mijn bedje in.

Tot morgen.

Je heb zeker een sportieve dag gehad met mooi weer gehad en nog,nu nog varen met de Neeltje Jans is ook mooi Yvonne.veel plezier 😊⛴ mooie foto’s heb je weer gemaakt.

Lenie 2021-05-31 12:03:26

Dank je wel moeders, vandaag ook weer genoten