Dag 2

Cuba, Valle de Viñales

Heerlijk geslapen, wel om 4 uur klaarwakker, niet zo gek, 6 uur loop je niet in een dagje in. Doezel nog wat en sms even naar V.

Ontbijt is prima, uitgebreid zelfs, smaak iets minder. De groep komt al wat los, gaat vast goedkomen.

Om 8.20 uur vertrekken we, iets later dan gepland, voor een lange en veelzijdige dag naar de provincie Pinar del Rio. Het is gelukkig prachtig weer met een graad of 25, goed uit te houden.
Na een dik uur rijden maken we een koffiestop op een mooie pkek. Ik loop een fotorondje, wat me een paar bruine gympen oplevert. Ik dacht, leuk biggetjes met moeder en stapte zo het moeras in, natte moddervoeten dus en mijn gympen waren nog zó mooi wit.

We rijden door een prachtig groen landschap met vele valleien. In de vruchtbare velden van deze meest westelijke provincie van Cuba wordt tabak verbouwd, waarvan de wereldberoemde Cubaanse sigaren worden geproduceerd. Behalve dat er uitstekende tabak geproduceerd wordt, is de Valle de Viñales ook nog eens adembenemend mooi.
We bezoeken een sigarenfabriekje. Mannen en vrouwen in rijen, de een maak de sigaar en de ander dekt hem af met een blad. Ziet er simpel uit, maar dat zal het vast niet zijn, ze moeten niet te strak, maar ook niet te los worden gerold. Dit voor de juiste luchtdoorlaat.
De tabak wordt in 3 fasen geoogst, eerst de onderste bladen en na 3 weken de volgende laag en na 3 weken weer. Geraldien koopt meteen een fles echte Havana rum in het bijbehorende winkeltje, kost hier €6,95 bij ons
€ 27,00, jammer er mag er maar eentje mee naar huis. Ik zeg tegen haar "ik heb de cola" grapje natuurlijk.

Typerend voor de omgeving zijn de 'mogotes'; bijzondere kalkstenen formaties. Deze bergkam is zo'n 175 km lang en loopt van Oost naar West Cuba, de hoogste berg is 699m.

We stoppen bij een prachtig uitzichtpunt over de vallei en de mogotes. Mooie foto's, zien jullie waarschijnlijk pas als ik weer thuis ben.
De vallei werd in 1999 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO geplaatst.

We lunchen heerlijk in een ecologisch restaurant bij Mural de Prehistorica, een mogote met prachtig gekleurde schilderingen uit de prehistorie.
Ik probeer de rijst met zwarte bonen, ja écht lieve volgers en het smaakte nog lekker ook. Verder salade, varkensvlees en casave én een heerlijk koel biertje erbij.
Aansluitend bezoeken we een schitterende grot in een 'mogote' (Grot van de Indiaan). We lopen een stukje door deze grot en maken een boottochtje over de ondergrondse rivier.
Aan het eind wacht ons een heerlijk drankje van sinaasappelsap, sap uit suikerriet en natuurlijk rum.

We bezoeken nog een tabakboer, waar we een sigaartje mogen opsteken, ik pas. De heren willen het natuurlijk wel proberen. Broekspijpen dicht!! In een grote schuur worden de geoogste tabakbladeren te drogen gehangen om te fermenteren. De eerste droging duurt 3 weken.
Er worden wat sigaren gekocht voir het thuisfront.

We stoppen nog een keertje om een wandeling door het dorpje Vinales te maken, leuk en kleurrijk, overal muziek, mensen op straat en die prachtig oude auto's, ik heb er zelfs in een achter het stuur mogen zitten, gaaf!! Miscommunicatie met Eduardo, we zijn de bus kwijt, gelukkig alle 9, dat zegt genoeg denk ik 😄, betekent wel wat later in het hotel.

Aan het begin van de avond keren we weer terug naar Havana.
Ik ga met Henk en Hans eten bij een hamburgertent, dichtbij ons hotel, de terugweg was een stuk langer, de heren wisten de weg terug niet meer zo goed en ik al helemaal niet natuurlijk!!
De andere dames zijn met Eduardo mee naar zijn geadviseerde restaurant.
Lekker slapen, truste allemaal x.

Reisafstand ca. 400 km

Mooi verhaal, hahaha ik zie het al voor mij jij met bruine gympies en dan je gezicht erbij. Weer enig on te lezen. X

margreet 2015-12-13 16:06:21

Hoi Yvonne, Zo zie je op je eerste dag in Cuba al lekkere bruine voeten gehaald. hahaha Je maakt weer een fantastische reis!!! en met de andere reizigers zal het best wel goed komen!! Op naar het volgende verhaal, benieuwd naar je foto's. Liefs