Cinque Terre

Italië, Pisa

Verzamelen om 8 uur bij de poort.We gaan lekker vroeg we met de trein van Pisa naar het centraal station in La Spezia. Kees en Lieselotte hebben gisteren alvast kaartjes gekocht, wel zo handig. Op het station in La Spezia krijgen we de 'Cinque Terre Card' waarmee we met de trein naar alle plaatsjes kunnen en nog veel meer.
Dat had echter wel wat voeten in de aarde, Kees en Piet zijn de kaarten aan het regelen, maar er staat een keu van hier tot Tokio. Een paar lui van de spoorwegen, waar ik aan vraag welk perron we moeten zijn, kan ons wel aan kaartjes, ik zeg het moeten er wel 25 zijn, geen probleem hoor. Lieselotte probeert Kees te bereiken, dat lukt niet, dus afwachten maar. En daar komen ze naar boven, we hebben wel 2 treinen voorbij moeten laten gaan en dat geeft wel wat gemopper, ach ja het was even niet anders.

Cinque Terre zijn de 5 dorpen, Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza en Monterosso al Mare, gelegen aan de Riviera di Levante. Vroeger waren deze dorpen alleen vanuit zee te bereiken en via een voetpad dat ze onderling verbond. De dorpen worden nu onderling verbonden door een spoorlijn die van La Spezia naar Levanto en Genua loopt. De Cinque Terre is samen met het dorp Portovenere en de eilanden Palmaria, Tino en Tinetto in 1997 opgenomen op de werelderfgoedlijst van de Unesco. De dorpen van de Cinque Terre zijn aan de lijst toegevoegd om hun typische bebouwing in deze ruige kustregio van Italië. De Cinque Terre is een gewild wandelgebied. Vanaf de wandelpaden die door dit gebied lopen heb je een prachtig uitzicht over de verschillende dorpen. De wandelpaden die de verschillende dorpen met elkaar verbinden behoren tot de mooiste wandelroutes van Europa. Helaas is, als gevolg van enkele aardverschuivingen een deel van het net van wandelpaden gesloten. Dit kan wel tot 2022 duren. De dorpen liggen in het Nationaal Park Cinque Terre en stammen allemaal uit de late middeleeuwen.
Riomaggiore is het meest zuidelijke dorp en tevens ook het grootste dorp. Het dorp heeft een klein haventje.
Manarola, is het oudste van de vijf dorpen en dateert uit de 12e eeuw. Het heeft een haventje. Vanaf Punto Bonfligio heb je een mooi uitzicht over de Ligurische kust en de Middellandse Zee*.
Corniglia is het hoogst gelegen van de vijf dorpen. Het is bekend om de wijnvelden en olijfgaarden.
Vernazza is het mooiste dorpje van de vijf. Je vindt er ruïnes van middeleeuwse forten, de prachtige Santa Margharita kerk uit 1348, prima (vis)restaurantjes, kleine strandjes, een klein haventje en gezellige winkelstraatjes.
Monterosso al Mare is, gezien vanuit La Spezia, het laatste van de vijf dorpjes voor Levanto. Hier vind je een breed zandstrand en een boulevard.

Thuis heb ik al een routeplan gemaakt en ga met de trein van La Spezia als eerste naar het verste dorp Monterosso al la Mare en dan van dorp naar dorp weer terug naar La Spezia.

Hier kijk ik echt naar uit! Maar waar niet naar :-), alles is zo gaaf hier!

Een aantal liften graag mee op mijn plan en dat is vooral erg gezellig.
We besluiten de verplaatsing van plaatsje naar plaatsje per boot te doen en de trein de trein te laten tot aan het eind van de dag. De groep zal wat opgesplitst worden en dat blijkt al bij de koffie, Marianne, Rien, Marja, Arie en ik blijven bij elkaar en Alie en Jan sluiten even later ook aan. Het is geen doen in deze drukte met z'n allen te lopen. Als eerste kopen we een bootticket, maar ja, het is Italië en het verkoopkantoortje gaat even op slot, lunchen. Kwartiertje wachten, wordt wel een stief kwartiertje.
Als we ons kaartje hebben gaan Alie en ik wandelen door Monterosso en hallen een heerlijk broodje, Marja, Marianne en Rien, lunchen op een terras en Jan en Arie lopen naar Vernazza wij volgen later weer bij elkaar net de boot.
Zo verkennen we alle dorpjes, de een gezellig, de ander kleurrijk en de volgde met een mooie kustlijn en boulevard.
Corniglia slaan we over, het plaatsje is alleen te bereiken via een 385 treden tellende trap en dat is met deze hitte net een paar treden teveel.

In Riomaggiore nemen we de Cinque Terre trein terug naar La Spezia, om daar de trein naar Pisa te pakken.

Het was een lange, warme, fantastische dag met elkaar, die helaas met het verlies van Arie's portomoné eindigde. Verloren, gerold, geen idee, maar het feit blijft.

Jan en Alie hebben me vandaag uitgenodigd bij hen te eten, wat super lief weer!! Ik neem de sla mee.

Na uitgebreid bellen met thuis, pindatten en nog een drankje is het mooi geweest.

Welterusten, morgen zien we verder.
Misschien Lucca, ik heb alweer geronseld voor mee lifters :-) en dat gaat zeker lukken, zo niet ga ik in mijn uppie, 20 minuutjes net de trein.

Ci vediamo domani (tot morgen) dan komen ook de foto's erop, ik moet nu echt slapen :-).

Wat een mooie dag moet het zijn geweest. Mooie weer, warmte en veel te zien. Ik ben benieuwd naar de foto's. Je bent er bijna! Groet Ron

Ron 2021-08-27 09:05:42

Zo kom je op veel plaatsen met elkaar,en weer mooie foto’s.