Dag 5 Zien we de Orang-oetans?

Maleisië, Kuching

Vroeg op pad, 6 uur gaat de wekker, uiterlijk kwart voor 7 de tas voor de deur en meteen ontbijten, half 8 moeten we in de bus zitten.

De Borneose orang-oetan (Pongo pygmaeus) is een zoogdier uit de familie van de mensachtigen (Hominidae). "De wetenschappelijke naam van de soort werd als Simia pygmaeus in 1760 gepubliceerd door Carl Linnaeus". Lang werd de Sumatraanse orang-oetan (Pongo abelii) ook tot deze soort gerekend, als de ondersoort Pongo pygmaeus abelii. Onderzoek aan het DNA heeft echter aannemelijk gemaakt dat de twee taxa beter als aparte soorten kunnen worden opgevat. Volgens die moderne opvatting komt Pongo pygmaeus enkel voor op het eiland Borneo. Er worden binnen dat verspreidingsgebied nog drie ondersoorten onderscheiden: de Noordwest-Borneose orang-oetan (pygmaeus), de Centraal-Borneose orang-oetan (wurmbii) en de Noordoost-Borneose orang-oetan (morio).

In het het Semenggoh Orang-Oetan Rehabilitation Center, waar we als eerste een stop maken, gaan we op zoek naar de mensapen.
In dit reservaat worden verstoten of mishandelde orang-oetans opgevangen en begeleid om later zelfstandig terug de jungle in te kunnen.
Ons bezoek is rond voedertijd zodat we de grootste kans hebben om de indrukwekkende dieren van dichtbij zien. Deze orang-oetans zijn semi-wild. Dat wil zeggen dat ze wel in het wild leven, maar voor (extra) voedsel graag nog naar het opvangcentrum komen.
We worden met een buggy, zo worden de wagentjes genoemd, naar de ingang van het bos gebracht, maar eerst nog een trap en een stukken met k.. takken te nemen, ik word er niet blij van, ben heel voorzichtig en krijg hier en daar een handje of een rugzak om me aan vast te houden, maar het gaat. Mijn knie is niet slechter geworden na de nacht, valt dus mee gelukkig, loop met de brace van Imke en dat geeft steun, letterlijk en figuurlijk.
We worden naar de voederplek gebracht en dan wordt het wachten, lang wachten, tot de opzichter aangeeft dat het er vandaag niet inzit helaas, we mogen vanmiddag alsnog terugkomen, dat gaat voor ons dus niet lukken. Veel mensen verlaten de voederplaats, wij staan nog wat te kletsen en ineens horen we iets, wat een geluk, één vrouwtje komt toch maar even een lekkere papaya halen en gaat die zelfs in de boom op zitten peuzelen, na een staaltje touwkunsten te hebben vertoond. Het is geweldig!! Dit te mogen beleven in de leefomgeving van deze mooie dieren.
De buggy haalt Caroline, te dik, Mariëll, Hemstring blessure en mij, met mijn zere knietje, boven op, gelukkig dus geen heuvel op, trap en takken meer, heel fijn.
Adam laat ons nog een peperstruik en een vleesetende plant zien, waarna we dieper Borneo inrijden, langs prachtige groene velden en landschappen, peperplantages en rubberplantages. We maken een stop bij een lokale markt, waar geurige specerijen, exotisch fruit en allerlei vreemde etenswaren verhandeld worden, die ik echt nog nooit heb gezien.
Koop een tros minibanaantjes, want het cola en bananen dieet is hier blijkbaar wel nodig, al 2 slachtoffers in de groep.

Lunchstop (15.00u) in Lachau. Waar komen we nu terecht? In een enorme loods staan de tafels al voor ons gedekt, wat we willen eten hebben we vanochtend al opgegeven.
Heerlijk is het, varkensvlees met gember, zoetzure kip, gebakken noedels en rijst met diverse groenten, waaronder spinazie met ei. Vanavond wordt het een soepje en wat nootjes.

In de middag arriveren we in Sri Aman, in het Seri Simanggang hotel, Lot 1518, Block 2, Plot 49, Simanggang Town District, 95000 Sri Aman, Sarawak. Tfn +6083322699.
Dit driesterrenhotel is met haar 10 verdiepingen het grootste hotel in Sri Aman. In het hotel zijn ook verschillende winkels te vinden, zoals een supermarkt, maar ook verschillende restaurants en fastfood ketens. Vanaf dit hotel is alles gemakkelijk te bereiken in de gehele stad. Een perfecte locatie. Het gehele hotel inclusief de kamers zijn ruim en modern ingericht.

Albert en Imke vragen mij en Thea en Willem of we mee gaan eten vanavond, maar mijn been heeft wel even rust nodig en ik blijf in het hotel, even niets.
Zit inmiddels wel wat vocht in mijn knie, maar lopen gaat een stuk beter.
Beetje rommelen, lekker douchen, alles klaar voor morgenvroeg.
Daarbij geniet ik van karaoke aan de overkant van het hotel, oh zoooo vals. Straks maar oordoppen in :-).

Tot morgen.

Even rustig met de knie doen Yvon!! Dat is altijd goed, heel veel sterkte!! Hoop dat het snel de betere kant opgaat, want je bent nog maar net op weg!! Dat zou jammer zijn van deze bijzondere reis!! Ik geniet weer van je verhalen!! 👍🤗

Wendy (Martin) 2022-10-24 15:08:30

Thanks Wendy, het gaat al een stukje beter gelukkig!

ivie74 2022-10-24 15:12:21

Mooie foto’s, gelukkig heb er nog eentje kunnen spotten. Geniet ervan en verzorg je goed 😉

Chris melis 2022-10-24 20:01:25

Dat doe ik Chris.

ivie74 2022-10-25 01:41:19

Hoi Yvonne, je neemt ons weer helemaal mee naar Azië. Je foto’s zijn weer prachtig en ik ruik bijna de kruiden en voel de warmte dmv jou schrijven. Doe voorlopig nog voorzichtig met je knie, je bent er te afhankelijk van. Wat een prachtig hotel, geniet van de luxe. Liefs Frans en Ina.