Dag 34 Vrije dag

Spanje, Potes

Potes ligt in het centrum van de historische regio Liébana, een gebied dat wordt omringd door spectaculaire bergen, kabbelende beekjes en rivieren. De plaats heeft diverse bruggen, monumenten en gebouwen met een lange geschiedenis. Potes is een van de mooiste stadjes in Cantabrië. De Torre del Infantado (een toren uit de 15e eeuw) is een van de belangrijkste monumenten in de stad. Andere bezienswaardigheden zijn de eeuwenoude herenhuizen (zoals het barokke torenhuis van Orejón de la Lima), de Dan Vicente parochiekerk met bouwstijlen uit de 14e en 18e eeuw en de bruggen van San Cayetano en La Cárcel over de rivier de Quiviesa. De prachtige natuur maakt Potes het hele jaar door een ideale bestemming voor sportieve mensen. Je kunt hier wandelen, mountainbiken, klimmen, skiën, paragliden, jagen, vissen... Geniet ook van de Liébaneese keuken, met gerechten zoals cocido lebaniego (kikkererwten braadpan) en diverse stoofschotels. Let verder op de beroemde, traditioneel gedistilleerd likeuren, zoals oruj. Elke maandag is er in Potes een traditionele markt. Op 14 September viert men het lokale festival, La Santísima Cruz. De belangrijkste veemarkt van Cantabria vindt hier plaats in November.

Potes is een heel leuk plaatsje, fietsend vanaf de camping is het goed te doen, ongeveer 2 kilometer, heen in een sneltreinvaart naar beneden, terug puffend omhoog. We doen eerst een drankje op een terrasje. Museo de la Sidra is een museum, gevestigd in een 200 jaar oud gebouw, gericht op de appelwijn (Sidra = Cider), de Liébanese keuken en het gebruik van een traditionele houtoven. We bekijken het alleen aan de buitenkant, het is vandaag zo'n mooi weer dat naar binnen gaan zonde is.
We gaan het leuke stadje verkennen, ik ken het nog van 12 jaar geleden toen ik hier was, jaja wéér in een vorig leven.
Het is toeristisch, maar erg leuk én authentiek. Langs het riviertje lopen we onder de vele boogbruggen door.
We eindigen voor de lunch op hetzelfde terras, heerlijk in de schaduw van de vele parasols en die zijn vandaag wel nodig want het is ineens tropisch.
Ook Rinus, Ans, Cor en Corrie zitten aan de lunch, Cor kan het niet laten even snel een mop te vertellen, waarvoor Corrie toestemming geeft :-), zo grappig, maar dit was een nette, als hij een minder nette verteld, zegt Corrie "nou, Cor!
"Waarom willen alle Belgen zo graag in Duitsland begraven worden?
Dan komen ze op het friethof te liggen"
flauw hè ;-).

Inmiddels heb ik veel foto's ontvangen van mijn reisgenoten, die zet ik zsm bij de dag van morgen, het leed blijft dus gelukkig beperkt, al waren de mijne natuurlijk veeeeel mooier ;-).

Straks als de zon weg is mijn boeltje weer op orde voor de (lange) etappe van morgen.