Dag 13 Excursie Ohrid met Lence "Leentje"

Macedonië, Kalishta

Marianne is gisteren wel 3 keer door haar knie gegaan en heeft veel pijn, wat haar doet besluiten rust te nemen en niet mee te gaan, zij is weer de sleuteloppas. Peter gaat wel mee en hij roept, dat het vandaag Peter en Yvonne is ipv Peter en Marianne, de grapjas.

Lence haalt ons op met een paar busjes en brengt ons naar de boot in de haven van Ohrid. We gaan varen op het meer van Ohrid. Zij vertelt ons onder het varen wat meer over de historie van het meer.

Lence is een Macedonische dame, zij is getrouwd geweest met een Nederlandse man en heeft iets van 13 jaar in Nederland gewoond, maar na de scheiding weer teruggekeerd naar haar moederland. Ze spreekt zeer goed Nederlands en kan heel beeldend vertellen met veel kennis van zaken, iedereen hangt aan haar lippen en dat heb ik wel eens anders meegemaakt ;-). Vandaag was de laatste dag dat we van haar verhalen konden genieten. Volgend jaar gaat ze zelfs in Albanië gidsen voor de NKC.

Als eerste brengen we een bezoek aan "The bay of bones".

Aan de zuidelijke kant van het Ohrid meer in Macedonie, bij het dorp Pestani, zijn restanten gevonden van een dorp dat daar in de late bronstijd en begin van de ijzertijd heeft gelegen, vanaf 1200 v. Chr. Al lang was bekend dat daar in het meer iets moest liggen. Archeologisch onderzoek (onder water) heeft echter pas plaatsgevonden vanaf 1997 tot 2005. Toen bleek dat er een dorp op palen heeft gestaan. Er zijn in totaal meer dan 6000 restanten van palen gevonden. Daarnaast zijn er vele objecten gevonden van brons en ijzer, maar ook keramiek,vuursteen en stenen objecten. Verder zijn er veel restanten van dierlijke botten gevonden, dat is ook de reden dat het gebied ‘The Bay of Bones’ heet. Omdat het zo’n unieke plek was heeft men besloten het dorp na te bouwen. Dat is gebeurd in 2007 en 2008. Nu kunnen bezoekers zien hoe het leven er duizenden jaren geleden moet hebben uitgezien aan het meer van Ohrid. Het dorpje heeft de naam “Plocha Michov Grad” gekregen. De baai heeft de naam “Bay of Bones’ gekregen.

Hierna brengen we een bezoek aan het Klooster van St. Naum. Het klooster ligt vlakbij de grens met Albaniē. Een aantal zijn al kloostermoe en lopen wat door de tuinen. Ik vind het nog steeds indrukwekkend, elk klooster met kerk is toch weer anders. Ook hier géén foto's, maar daar houdt echt niemand zich aan. Ik heb weer een paar mooie geschoten.

Het klooster van Sveti Naum (Macedonisch: Манастир Свети Наум) is een orthodox klooster gelegen in Noord-Macedonië. Het klooster is genoemd naar de 9e/10e-eeuwse heilige Naum. Het ligt aan het meer van Ohrid, ongeveer dertig kilometer ten zuiden van Ohrid. Het klooster staat erom bekend dat er veel pauwen te vinden zijn. Het klooster werd in 905 opgericht door St.-Naum van Ohrid zelf en was destijds gelegen in het Bulgaarse Rijk. St.-Naum is begraven in de kerk en volgens de lokale bevolking kun je de hartslag van de heilige nog horen als je een oor op zijn graf legt. Sinds de 16e eeuw deed een Griekse school dienst in het klooster. Vanaf 1912 behoorde het gebied waar het klooster gelegen is tot Albanië. Koning Zog I van Albanië gaf het grondgebied op 28 juni 1925 aan Joegoslavië, als blijk van goede wil.

Voor dat we ook hier gaan lunchen, varen we in kleine roeibootjes naar de bronnen van het meer. De roeier blijkt later ook onze ober te zijn, "manusje van alles". Prachtig is het daar én het is nog steeds droog, de voorspellingen gaven de hele dag 99% regen op, maar op een paar druppels na, valt het erg mee.

We krijgen een bijzonder natuurfenomeen te zien. Bij opborrelende plekken komt ook water uit het nabijgelegen Prespameer door ondergrondse kanalen omhoog. Zo staan het Prespameer en het meer van Ohrid ondergronds in verbinding met elkaar. Naast de bronnen krijg je tegelijkertijd ook een mooi stukje van het Galicica National Park te zien.

We krijgen dit keer een traditionele lunch, een salade, lokale stoofschotel en chocoladetaart toe. Het was weer heerlijk. We worden nog op een muziekje getrakteerd en mogen nog 3 kwartier op het complex rondlopen. Helaas is inmiddels de stortbui wel losgebroken en wachten we in een lokaaltje tot de boot er weer is om ons terug te varen naar Ohrid, waar we aan het eind van de middag terugkomen en brengen de busjes ons weer naar de camping. Het giet nog steeds. Wat zijn we weer vele indrukken rijker!

Eenmaal terug op de camping, klaart de lucht en wordt het zowaar nog lekker buiten, voor even, want het koelt heel snel af.
Lekker in mijn campertje nog een restje Burak gegeten, beetje schrijven, foto's bekijken en mijn boek lezen.
Betijds slapen, was om 4 uur wakker vanochtend door de zingende imam in de minaret van de moskee (trouwens hij is nu ook weer aan het blèren) en kon niet meer slapen, beetje inhalen :-) dus. Máár ik kan morgen óók lekker uitslapen op de vrije dag.

Fijne avond nog, tot morgen.

Haha jullie wachten natuurlijk nog op de Balkansoap 6, nou daar komt tie dan :-).

Herman en Janny zij hebben ook een buscamper, iets groter dan de mijne, ook heel mooi, een Clever. Herman is een leuke gezellige man, we kletsen vaak samen. We roddelen ook over Peter van Joke (die kan koken), nemen hem een beetje op de hak en dan hebben we lol. Zij wonen in het gasdorp Loppersum in Groningen, maar hebben gelukkig nog nooit schade ondervonden. Janny vind ik apart, ze past echt totaal niet bij Herman, maar goed wie ben ik :-). Alhoewel het is 2e leg, dus ze zal best iets hebben. Ook in goede doen (wie niet in de groep) hebben ook nog een buitenhuisje in Hongarije, doe maar duur :-) :-). We delen regelmatig samen een brood, kwamen ze aanbieden, een heel is véél te veel voor mij en dat hadden ze samen bedacht, lief toch.

Dan Jet en Hans Jet rijdt de camper, (een flinke), want Hans heeft iets aan zijn ogen en ziet niet zo best. Maar de camper past Jet prima, want ook zij is heel groot, of nee, dik eigenlijk. Hans heeft dan ook niet veel in te brengen, staat in de schaduw van zijn vrouw, wat eigenlijk ook letterlijk zo is. Ook zij zijn redelijk op zich zelf. Ik praat dan ook niet zo heel veel met hen, niet dat ze onaardig zijn, dat zeker niet. Ik zat gisteren met de lunch naast Jet en heb meteen haar hele financiële situatie mogen beluisteren, pingping.

Nog maar vier stellen te gaan!