Voorbereidingen en natuurlijk alvast een stuk(je) geschiedenis

Nederland, Gouda

Negen maanden geleden geboekt en nu is het over één week al zover. We kijken er erg naar uit en een beetje spannend is het ook wel weer. Vanja is een stuiterballetje, ik ben het gewend, maar toch is elke reis weer nieuw en anders natuurlijk.
De tassen zijn al zo goed als gepakt. Laagjes mee was het advies, dat betekent meer dan anders.
Een hemdje, t-shirt, vest en jasje, dan kun je i.e.g. nog iets uittrekken of weer aan :-) we gaan van 0 graden naar 35 graden en alle temperaturen tussendoor, gedurende deze 21 dagen, dus ja, het zal zeker nodig zijn. Zolang het gewicht onder de 23 kg blijft is het goed, anders maar wat meer aan, of in mijn rugzak, die weegt nog niet zoveel.

Zie hiernaast bij de foto's, het kaartje van onze reisroute voor de 21 dagen en natuurlijk alvast het reisschema op de volgende dagen (vanaf 22 oktober).
De foto's die nu op de blog staan zijn niet van mijzelf, maar even geleend van internet. Gedurende de reis zal ik er mijn eigen foto's op zetten, mocht dat niet gaan lukken i.v.m. b.v. slechte of geen wifi, zullen jullie die pas gaan zien als we weer thuis zijn.
Zoals het er nu uit ziet hebben we overal WIFI en kan ik de pin hopelijk dagelijks updaten, maarrrrrr..... je weet maar nooit, in verre oorden loopt dat nog wel eens anders ;-)

Een Visum hebben we deze keer niet nodig, dat scheelt weer moeite en geld. Allebei de nodige entingen weer gehaald, hoogtepillen mee voor de zekerheid, dus we kunnen. Koffer laten we thuis, een reistas mee deze keer, dat zou handiger zijn volgens de reisbeschrijving.

Onze eerste grote, verre reis sámen, misschien volgen er meer :-) kijken hoe Vanja het gaat ervaren, reizen in een groep, mét een reisleider en op de klok, dat is allemaal nieuw voor haar. En natuurlijk deze keer, de hoogte, wat gaat die ons brengen?
We laten het allemaal over ons heenkomen en dompelen ons onder in de Peruaanse gebruiken, cultuur en natuur.
We gaan het beleven en meemaken, samen!!

Ik hoop dat jullie, mijn lieve volgers, onze reiservaringen weer met plezier gaan volgen, onder het genot van een bakje koffie, een borreltje, in de trein, of voor het slapen gaan.

Geschiedenis
Voor de komst van de Spaanse veroveraars was Peru het hart van het rijk van de Inca's, waarvan Cuzco de hoofdstad was. Tussen de verovering in 1572 en de onafhankelijkheid in 1821 werd het land door Spanje bestuurd. Vanaf die tijd werd Peru afwisselend door militaire en burgerregeringen bestuurd. Ook wisselden dictators en democratische regeringen elkaar af.
Tussen 1836 en 1839 vormde Peru een confederatie met Bolivia. Van 1864 tot 1866 heeft Peru oorlog gevoerd met Spanje over de Peruaanse guano-eilanden (de Ballestaseilanden). Spanje had namelijk een van deze eilanden bezet, maar daar was Peru het niet mee eens. In deze oorlog won Peru, mede dankzij de hulp van Ecuador, Bolivia en Chili.
Peru heeft met Bolivia oorlog gevoerd tegen Chili tussen 1879 en 1883, de zogeheten Salpeteroorlog. Chili viel namelijk de kuststrook van Peru binnen en bezette de woestijn, waar veel kostbaar zout te vinden was. Peru verloor deze oorlog en moest twee provincies aan Chili afstaan.
Van 1980 tot 1992 ging de Peruaanse bevolking gebukt onder de gewelddadige acties van de maoïstische terreurbeweging Lichtend Pad, die als doel had de bestaande orde omver te werpen. De brute willekeur waarmee dit gepaard ging heeft aan zeker dertigduizend mensen het leven gekost en voor een geschatte 29,5 miljard euro aan materiële schade aangericht. De manifestatie van Lichtend Pad vormde in de twintigste eeuw de grootste rem op de ontwikkeling van Peru, totdat de leiding in 1992 gevangen werd gezet.

Klimaat
Peru ligt ten zuiden van de evenaar waardoor de seizoenen tegenovergesteld zijn aan die in Europa. Het klimaat wordt beïnvloed door de massieve bergketens van de Andes die de regio in verschillende klimaatzones verdeelt.

De kust van Peru bestaat uit langgerekte woestijn ingeklemd tussen de zee en de bergen. De Andes in het oosten en de koele golfstroom die voor de kust loopt maakt dat dit gebied zo dor en droog is. Van de Sechura woestijn tot de woestijnvlakte bij Nazca en de Atacama woestijn wordt het droge gebied langs de kust af en toe onderbroken door valleien die bedekt zijn met een dikke deken van wolken, en motregen in de winter.
Een bergachtig gebied, gedomineerd door de Andes, waar de berg Huascaran oprijst tot 6,768 meter. In het Peruaanse hoogland zijn twee duidelijk te onderscheiden seizoenen: het droge seizoen (van april tot oktober), gekenmerkt door zonnige dagen, koude nachten en de afwezigheid van regen (de ideale tijd voor een bezoek) en het regenseizoen (november tot maart) wanneer er regelmatig stevige regenbuien (vaak meer dan 1000mm neerslag) vallen.
Een karakteristiek van het berggebied is de plotselinge daling in temperatuur. Gedurende de dag rond de 24°C maar dalend tot 3ºC in de nacht.
Een aanzienlijk gebied met tropische vegetatie in het amazone gebied herbergt Peru’s grootste natuurlijke reserves. De uitgestrekte Peruaanse jungle (ca 56% van het land) die de brede kronkelende Amazone rivier omsluit is te onderscheiden in twee verschillende gebieden: Het regenwoud (700m boven zeeniveau) dat wordt gekarakteriseerd door een subtropisch zacht klimaat met hevige regenval (rond 3000mm neerslag per jaar) tussen november en maart en zonnige periodes van april tot oktober en de laagland jungle (onder de 700m boven zeeniveau) waar het droge seizoen loopt van april tot oktober zodat het dan de ideale tijd is voor een Peru vakantie met zonneschijn en hoge temperaturen tot vaak 35ºC.