Dag 10

Vietnam, Hoi An

Dag in Hoi An

Wake up call 6.45 uur, rustig aan en na een lekker ontbijtje stappen we voor het hotel op de fiets voor een tocht van +- 16 km. Het is ontzettend warm, petje op, zonnebrand opgesmeerd en veel water drinken dus.
De ziekenboeg lijkt weer leeg, iedereen is aanwezig, op vier na, die geen zin hebben in een fietstochtje.

We fietsen door de prachtige waterrijke omgeving, de rijstvelden en komen in aanraking met het traditionele leven van boeren, vissers en ambachtslieden. Een bezoek aan een lokaal schooltje hoort daar natuurlijk ook bij, de kinderen zijn het blijkbaar gewend, toeristen op bezoek, ze lopen al gillend om ons heen en willen ons vooral aanraken, vertederend. We fietsen verder naar Tra Que village waar we alle groenten zien, die in dit gebied worden gekweekt en gebruikt worden in vele gerechten die in Hoi An geserveerd worden. Ongelooflijk hoe mooi groen alles er bij staat en dat met die hitte. Het bewateren wordt gedaan met een wel heel bijzondere gieter. We maken regelmatig een fotostop, zo ook bij een waadplaats van mijn favoriete dieren, de waterbuffels, wel even een slikmomentje, vorige jaar in India was "ons" grapje "goede morgen" ze kauwen zo leuk, lijkt net alsof ze goede morgen zeggen. Ach ja, op zo'n reis alléén, kom je jezelf weleens tegen. Niet erg, maar soms wel even lastig. Het "missen" blijft, maar ik wacht geduldig af, onze tijd komt nog wel, ik weet het zeker!! Gelukkig, genoeg leuke mensen om me heen, die me er snel weer bij trekken (figuurlijk).
Een deel van de groep haakt af en gaat eerder koffiedrinken, we gaan met zijn tienen nog een half uurtje verder, om bij rest van de groep en de boot voor de terugtocht naar Hoi An terecht te komen. Eerst nog een Vietnamees bakkie koffie, net te drinken, maar ook niet meer dan dat. Klaar voor weer een lekker boottochtje, heerlijk verkoelend op het water. We zien een visser zijn net uitwerpen, vanaf een een mini bootje, mooi om te zien en hopelijk goed vast gelegd op de foto. De boottocht eindigt in de haven, waar in een leuk restaurantje weer een heerlijke lunch op ons wacht.
Even op een stoel zitten is fijn, ik heb pijn in mijn kont, fiets te weinig :-).
Tegen 14.30 uur terug in het hotel, even bijkomen van de hitte in mijn (airco)koele
kamer. Om 11.00 uur was het 38°. Lekker nog anderhalf uur, op mijn giga balkon, van de zon genieten, beetje lezen en pindatten, omdat jullie thuis, het zo leuk vinden ;-).

Om 19.00 uur met een aantal naar het plaatsje voor dé taart van hier, passievruchtschuimtaart (pavlova) met een cappuccino, ik hoop op de eerste echte koffie van deze reis. Ik loop weer langs de supermarkt van gisteren en de dame daar zwaait alsof ze met al tijden kent, of ik niet ajb bij haar wil kopen, zeg morgen terug te komen. Later meer, of het idd zó lekker was, als werd voorspelt door Vincent.
Én het was heerlijk, wat een gebakje, de cappuccino is een lekkere lassi banaan- sinaasappel geworden, goed tegen of voor de dorst. Nog een stukje gelopen naar de Japanse brug, had mijn camera niet mee, toch spijt van natuurlijk, morgenavond nog een kans.

Beetje op tijd slapen, morgen vroeg op voor de tweede optionele excursie.
Fijne dag verder, tot morgen x