Dag 12 Cusco

Peru, Cusco

Cuzco (ter plaatse wordt de naam van de stad meestal geschreven als Cusco is een stad in het zuidoosten van het Zuid-Amerikaanse land Peru, en de hoofdstad van de gelijknamige regio. Cuzco heeft als bijnaam de keizerlijke stad.
De stad teldt zo'n 427.000 inwoners. Deze publicatie bevat een tabel met data afkomstig van de 'Censos Nacionales 2007: XI de Población y VI de Vivienda' De naam van de stad is afkomstig van het Quechua-woord dat navel (van de aarde) betekent. Cuzco ligt op een hoogte van ongeveer 3360 meter in de Andes.

Rustig wakker worden in Cusco. In de ochtend ontdekken we de stad met een plaatselijke gids, Gertso gaat voor ons de treinkaartjes halen en de toegangskaart voor de Machu Pichu. Van de gids Louis krijgen we een toegangskaart waarmee we naar verschillende bezienswaardigheden kunnen. Alles gaat op naam, dus moeten we ons paspoort paraat hebben. Het is hier nog heerlijk écht Peruaans, gisterenavond een klein voorproefje gehad. Als hoofdstad van het Incarijk werd Cusco als het absolute centrum van de wereld beschouwd; Cusco betekent dan ook letterlijk ’de navel van de aarde’. De stad is een levendige mengeling van Indiaanse en Spaanse invloeden.

Buiten Cusco bezoeken we de bekende Incaruïnes van Sacsayhuaman, klinkt als sexywoman, heel de groep lag dubbel. Waar we een magnifiek uitzicht hebben over deze stad. Hoe de enorme stenen naadloos op elkaar gestapeld zijn, is echt ongelofelijk. Bouw op deze manier was beter bestand tegen aardbevingen.
Het complex bevat oa een fort en langgerekte Inca muren. En wat een weertje hebben we, stralend blauwe lucht met mooie witte wolken. We lopen terug naar de bus beneden en ja hoor, Mw. Annie de 2e, ik dus, glij gewoon even onderuit, zo op mijn kont. Lag weer een steentje in de weg, vanavond bleek dat ik dáár dan ook een paar blauwe plekken aan heb overgehouden. De steentjes staan in mijn billen, zal jullie de foto besparen ;-). Het is nu mooi geweest!! Na de vakantie naar de podoloog met die scheve voeten van me, met zooltjes zal het wel weer goed komen hoop ik.

De 2e plek die we bezoeken is Qenko, deze Incaconstructie is goed bewaard gebleven omdat deze zich gedeeltelijk onder de grond bevindt. Het is gebouwd rond 1500 en wordt beschouwd als een heilige plaats waar ceremonies werden gehouden ter ere van de godheden van de zon, de maan en de sterren. Het complex bevat een amfitheater, een offerplaats en tunnels.

We zien verder onder meer de kathedraal op de Plaza de Armas, weer pracht en praal. Julio oh nee Louis blijft praten en wij geven aan dat we het verder zelf doen. Er volgen er meer. We lopen naar buiten om lekker ons eigen ding te gaan doen. Gertso komt er net aan en geeft ons nog wat tips. Eerst maar even een hapje doen. Moreno, hebben we gisterenavond al gezien, daar gaan we heen. En dat blijkt een goede zet, heerlijk was het!!

We gaan naar de artistieke wijk, wel even klimmen, maar erg leuke winkeltjes. Boven gekomen een prachtig zicht over de stad. We lopen op ons gemakje terug naar beneden, lopen nog wat straatjes en steegjes door en drinken een heerlijke cappuccino met een regenboogtaart.
De regenboog betekent hier heel iets anders, het zijn de kleuren van het Inca rijk en heeft niets met de homobeweging te maken.
Halen nog maar wat bij de supermarkt voor morgen onderweg en dan lekker bijkomen op de kamer.
Tas herpakken en een tasje gemaakt voor 1 overnachting, we moeten volgens Gertso 1 set extra kleding meenemen, we zouden wel eens een tropische bui kunnen krijgen, we hopen van niet natuurlijk.
Het was weer een dag vol afwisseling, morgen heel vroeg op 🕟 voor de dames op avontuur!