Dag 13 Cameron Highlands

Maleisië, Cameron Highlands

Het wordt weer een gave dag, veel te doen en te zien, hopen op wat beter weer dan gisteren. We gaan weer op expeditie :-), met Mike als onze rattenvanger, dit keer van de Cameron Highlands.
Maar eerst een ontbijtje.

Op de vruchtbare grond in de Cameron Highlands wordt van alles verbouwd zoals thee, bloemen en fruit, waaronder aardbeien.
We worden met een oude schoolbus naar de theeplantage s gebracht, onze bus kan de smalle weggetjes naar boven niet rijden. Ook hier werken gastarbeiders oa uit Bangladesh, Nepal en Myanmar. De Maleiers zelf willen dit werk niet doen, omdat het te weinig verdient zo'n €280 per maand. Er is een heel dorp opgezet, alle geloofshuizen vertegenwoordigd, een school en dokter. De rode huisjes zie je op een foto. Onderdak is ieg goed verzorgd.
Tijdens het bezoek aan de theeplantage zien we hoe de bladeren tot thee verwerkt worden, van de pluk tot het drogen, snijden, fermenteren en zeven. We mogen de fabriek niet in en zien het proces op een film. Dat valt tegen, de winkel mogen we dan weer wel bezoeken.

Ook de aardbeienplantage is een misser, niets geen uitleg, we zien achter gaas de planten hangen en een doosje kost maar liefst €9, daar waren we snel weg. Daarna lopen we naar een lokale fruit- en groentemarkt. Vooral heel veel aardbeien, in elke kraam zijn ze te vinden. Ik zoek bananen, die zijn er nou net niet te vinden.
Een leuke markt met ook heel veel zooi :-).
Maar de aardbeien zijn hier gewoon wel goedkoop. Ik ben er niet zo gek op dus laat ze aan me voorbij gaan.

Na de zgn aardbeien lunch, zgn, omdat de enige aardbeien die we krijgen in een shotje zitten en 2 over het ijs. De lunch was verder prima én op een schitterende locatie, een golfclub, gaan we het Mossy Forest verkennen.
Met de jeep worden we naar de top van een berg gebracht, waarvandaan we terug wandelen over een goed begaanbaar pad door een in nevelen gehuld bos, begroeid met mos. Volgens Mike is het ook voor mij prima te doen. Gelukkig :-)!!
Nou dat viel even tegen, géén goed begaanbaar pad, omhoog lopen en hoge stappen over boomwortels. Ik baal, dit ga ik niet volbrengen. Na een kilometer stop ik ermee, ga geen risico nemen op nog meer schade. Seb brengt me terug naar de jeep, later komt ook Thea terug, dan de 4 en de rest een stukje later. Mopperend en al, het was gewoon gevaarlijk. En er zijn weer reisgenoten uitgegleden, ik weet nog niet of er schade is opgelopen.
Alice zegt, goed dat je bent gestopt, je had het echt niet gekunt.
Maar Mike heeft ons al geappt met verontschuldigen, het wordt opgelost, de topper. Het is niet de geplande wandeling geworden, dat bos was dicht vanwege corona, hoe, wat??? Een dicht bos.

Straks met ons groepje eten, de lokale specialiteit "steamboat" een pan met bouillon waar je vanalles in kunt garen en er dan weer uitvissen met een netje. Zal wel weer lachen worden.

Ik vertel het vanavond.
Het was bijzonder, maar erg lekker. Ik heb niet alles gegeten, er zaten ook rare dingen bij. En tofu en maïs lust ik sws niet, maar ook mosselen en udon mie brrr.
Maar er bleef nog genoeg over, Jacobs schelp, crab, kip, soorten paddenstoelen, ei, mie, witvis en dat alles gegaard in kippen- of pittige bouillon. Het was heel gezellig met z'n 14en.
Nu gaat het kaarsje wel uit, mijn tas en rugzak had ik voor het eten al reiskkaar en nu mijn bedje in. Morgen weer vroeg op voor de reisdag naar Penang.

Welterusten.

Ha Yvonne, Mooie foto's weer. Ik wilde nog vragen voor een foto van 5xxl, maar ik zag de foto en bedacht "al gevonden". :-) Leuk dat jullie Chinese fondue hebben gedaan. Wij deden dat thuis ook regelmatig. Ik ben benieuwd naar de dag van morgen. Groet, Ron.

Ron 2022-11-01 15:20:10

Zo leuk Yvon, door jouw ben ik weer helemaal terug in de rondreis met jouw en de groep,heerlijk!