Stukkie rijden naar mijn volgende doel

Italië, Pisa

Ik word al vroeg wakker van het geroezemoes om me heen, de ook hier neergestreken ANWB groep vertrekt om 6 uur, deze camping was het verzamelpunt. Máár ook onweert het al in de verte, als het dichterbij komt besluit ik toch maar eruit te gaan en mijn boeltje op te breken en in te pakken en dat is een goed idee blijkt, het gaat stortregenen. Alles nog net op tijd droog binnen gelukkig.

Kruip nog lekker terug mijn bedje in, wacht wel tot het weer droog is geworden.
Maar dat wordt het dus niet, ik word alsnog z...nat, moest nog wel mijn drager en fiets op de bus zetten pff. Piet zegt, zo jij bent overal op voorbereid, ik had mijn zuidwester jas aan.
Ik vertrek lekker vroeg ondanks de korte rit vandaag (rond de 100 km), ook nog wat boodschappen doen bij de Lidl, daar kom ik toevallig toch langs, volgende stop is het tankstation, gooi de tank maar weer vol, dan een plaspauze, moet ook gebeuren. Het regent inmiddels zo hard dat ik mijn busje maar héél even uit ga om de vuilwatertank open te zetten, dat beetje water kan er ook nog wel bij.
Ik rijd via Volterra naar San Gimignano (facultatief te bezoeken), maar volgens Vanja (mijn thuisreisleidster), een "must see"! Dus hoezo facultatief ;-). Ik rijd door een heuvelachtig landschap met mooie vergezichten, die vandaag even op zich laten wachten, voorlopig rijd ik door de wolken en zie ik niet zo heel veel verder dan de weg.

Het blijkt toch weer lastig om met de coördinaten bij de parkeerplaats te komen. Rijd het dorp weer uit zonder resultaat, maar dat zint me niet en keer de bus om terug te gaan, volg de P's en zie er een plaatje van een camper bijstaan, even verderop weer niet, maar rij verder en ja hoor ik ben er. Vanaf de parkeerplaats is het oude centrum van Volterra via trappen te bereiken, wel een behoorlijk bedrag aan parkeergeld (€ 15,00), dat wil ik dus niet betalen voor een uurtje, zie ik wat verder nog een parkeerplaats, daar staan behalve gewone auto's ook wat campers, dus ga maar eens kijken, wat wil het geluk, de betaalborden zijn afgeplakt, hoef dus niets, noppes, nada te betalen :-), daar hou ik van en sta zelfs direct bij de trappen met heel veel treden. Het regent nog steeds, dus in zuidwester ga ik de strijd met de treden aan.

Ik loop via de bordjes met bezienswaardigheden door het dorp, heel handig, zo mis ik niets.

Volterra is een heel oude stad. Het ligt in de provincie Pisa op een heuvel in het heuvelig landschap van dit deel van Toscane. De stad heeft ongeveer 11.000 inwoners. Bezienswaardigheden: De Duomo di Volterra op de grote Piazza San Giovanni, het Palazzo dei Priori, een van de oudste paleizen van Toscane, het Romeins theater en het fort van de Medici dat nog steeds als staatsgevangenis wordt gebruikt. Het Piazza della Cisterna en de Piazza Duomo liggen op het hoogste punt van het stadje. Alle wegen leiden er heen. De toegangspoorten van de ommuurde stad en ook op het plein de vele middeleeuwse gebouwen zijn het bekijken waard.

Vind zelfs mijn trappen weer makkelijk terug en dat ik heel wat voor mij :-). Dit had ik zeker niet willen missen, wat een bijzonder stadje.

Op weg voor de laatste 20 km naar de camping. Vandaag kan ik wat eerder (vanaf 13.00 uur) aankomen op Boschetto di Piemma (1 nacht), dus genoeg tijd om San Gimignano te bezoeken.

Vanaf de camping kan ik lopend, fietsend of met de shuttlebus, die bij de camping stopt, naar San Gimignano. De afstand is ongeveer 2,5 km tot het centrum van het stadje. Top gekozen NKC!

Met Marianne, Rien, Theo en Henny loop ik heuveltje op naar het dorp. Wandeling viel reuze mee, op een klein stukje "kuitenbijtertje" na.

San Gimignano is een ommuurd middeleeuws stadje in de provincie Siena. Het middeleeuwse karakter is er het best bewaard gebleven. Het historisch centrum is opgenomen op de lijst van erfgoederen van de UNESCO. Het silhouet van San Gimignano wordt bepaald door de 14 middeleeuwse torens, die er van de oorspronkelijke 72 nog over zijn, deze staan rond het plein. Rijke families bouwden de torens als woning en als versterking, maar vooral ook, als prestige object.

Ik loop grotendeels op met Rien en Theo, de dames zijn lekker aan het winkelen en daar zijn wij niet zo van ;-), voor in ieg niet in de vakantie. Wij maken de foto's wel en belanden op een terras waar we een heerlijk pelgrim bier drinken in afwachting van Marianne en Henny.
Ik ga natuurlijk ook het "ijseet" van Vanja en Margreetje opvolgen en daar hebben de anderen ook wel oren naar.
Dus is een file voor de ijszaak, maar het gaat als een razende en zijn zo aan de beurt en lekker dat het was!!

Na nog wat rondgelopen te hebben gaan we terug, een paar gaan teruglopen en een deel gaat terug met de bus, ons groepje is inmiddels aardig gegroeid. We wachten en wachten en wachten nog langer, maar geen bus.
Waarschijnlijk hebben we er één gemist. Vragen helpt niet, de Italianen zijn niet altijd even vriendelijk. Na een telefoontje met Theo, die lopend allang terug op de camping is, blijkt na informeren bij de receptie, dat we gewoon nog naar moeten wachten, tot hij komt. Had ik ook maar gaan lopen!

We zijn er! Drinken nog gezellig een glaasje wijn en gaan elk ons eigen weg. Ik bellen, eten en natuurlijk schrijven.

Het is weer een heel verhaal geworden.
Veel plezier met lezen, tot morgen.

Ben de dag weer vrolijk begonnen door dit verhaal! Genieten daar!

Jannie 2021-08-29 08:28:28

Mooie dag geworden. Leuk om te lezen. Mooie foto's door het zonnetje. Wat een heerlijke dagen! Je bent er bijna! Groet, Ron'