Dag 4 Vanuit Pisco naar de Ballestas eilanden en verder naar Nasca

Peru,

Vanochtend een vroegertje. 6 uur wake-up call, maar we zijn al wat vroeger wakker. Wij gaan vandaag de bootexcursie naar de Ballestas eilanden maken. Het is een optionele excursie, maar iedereen van de groep gaat mee. Het belooft wat!

Als we op de bus wachten verteld Gertso dat toen hij ingesopt onder de douche stond het water er ineens mee ophield, hoe inventief, met bekertjes water uit de stortbak van de wc heeft hij zich afgespoeld, schoon water toch zei hij.
Gelukkig zat hij aan de andere kant van het hotel, wij hadden water en heerlijk warm.

Deze kleine rotseilanden voor de kust, ook wel de mini Galapagos eilanden genoemd, zijn het domein der dieren. Interessant weetje: om de vijf jaar verkoopt de regering een deel van de vogelpoep (guano) op de Ballestas als landbouwmest, wat de economie van Peru in de loop der jaren een enorme boost heeft gegeven.
Ze leveren de beste mest ter wereld, de miljoenen zeevogels die, in kolonies met wel drie nesten per vierkante meter, huizen op rotsachtige eilanden voor de kust van Peru. Er wordt jaarlijks 20.000 ton van de uitgeharde vogelpoep gewonnen. De mest droogt snel doordat het op de eilanden nauwelijks regent. Het winnen van guano is uitermate zwaar werk. Tegenwoordig verdringt de kuntmest de natuurlijke mest, maar de guano wordt nog steeds verkocht, zelfs door de Hornbach en wel voor € 21,95 voor 5 liter.

We vertrekken vroeg, omdat de zee in de ochtend heel kalm is. Er ligt een speedboot voor ons klaar met 2 enorme buitenboord motoren, die ons met een rot vaart in 20 minuten naar de eilanden vaart. We zien als eerste de pinguins, op dit moment is het broedtijd, maar er lopen er nog genoeg rond. Vogels, teveel om op te noemen, Jan van Genten, albatrossen, aalscholvers, pelikanen en nog meer waarvan ik de naam niet meer weet. Zeeleeuwen teveel om op te noemen. Én de stank viel reuze mee. Na een uurtje varen tussen de rotsen, in dezelfde rot vaart weer terugbrengt naar Paracas. We lopen wat rond, kopen wat kleine souvenirs, chips en cola.

We rijden naar Ica, daar bezoeken we een klein Inca museum, waar prachtig bewaard gebleven mummies te vinden zijn. Helaas mochten we niet fotograferen (daar is internet weer goed voor). Inmiddels is het knap warm geworden en schijnt de zon volop.

Langs de Panamericana, die we ook vandaag weer volgen, zien we regelmatig een soort kleine huisjes langs de weg staan, dit zijn gedenkplaatsen voor verkeersslachtoffers. Hoe meer doden er in het ongeval omkwamen hoe groter het gedenkhuisje. Grapje van Gertso, bij een busongeval een hele kapel.
Gertso brengt ons voor de lunch naar Huacachina, een prachtige oase in het zandduinen landschap. We lunchen in een prachtig hotel op de veranda met uitzicht op het water. We willen nog even de duinen oplopen, ik besluit het niet te doen ivm mijn voetjes, Vanja gaat een stuk omhoog. Ik wacht lekker in het zonnetje.

Met 2 fotostops in het zandlandschap, rijden we verder door de pampa, een platte kale vlakte, oneindig groot. Ook hier weer de kippenfokkerijen. Wat eucalyptusstammen, een witgeschilderd zeil erover en er staat weer een enorme stal, maar er wordt ook heel wat kip afgegeten hier in Peru.

Gertso wil ons iets laten zien en laat de bus stoppen bij een enorme cactus. Hij steekt met gevaar voor eigen leven over en komt terug met 2 enorme neten op zijn hand. Wrijft erover en heeft een knalrode hand, dat goedje heet cochinil, een stof die oa gebruikt wordt voor het kleuren van make-up en voedingsmiddelen, denk aan de roze koeken.
Verder naar Nasca, onze thuisbasis voor de komende twee nachten, waar we overnachten in Hotel Alegria, Calle Lima 166.

We lopen nog even het dorpje in om een broodje te scoren, wat we lekker op de kamer opeten, prima na het late 3 gangenmenu van vanmiddag.

Het hotel ligt op korte loopafstand van het centrum en op ca. 500 meter van de markt van Nasca. De beroemde lijnen van Nasca liggen op ca. 40 minuten afstand.
Het hotel beschikt over een receptie, restaurant, bar en tuin met terras en buitenzwembad. De kamer is voorzien van een televisie, airconditioning, gratis wifi en minibar. Er is een badkamer met bad/douche, toilet en föhn. Én uitzicht met een prachtige zonsondergang!