Dag 14 naar het strand

Mexico, Playa del Carmen

Vroeg, heel vroeg op, wekker loopt af om 04.45 u, voelt als een soort midden in de nacht. Het is vandaag een feestdag hier, het begin van de lente en dat moet gevierd worden natuurlijk. Ilonka geeft aan dat het erg druk gaat worden bij de tempel en wil dan ook vroeg uit Merida vertrekken, dus vroeg de bus in, mét een ontbijtbox voor onderweg. Dit is de laatste keer vroeg opstaan :-) en de laaste etappe van onze rondreis helaas.

Zon, zee en strand – ook dat is Mexico! Vandaag reizen we naar badplaats Playa del Carmen, het ontspannen eindpunt van onze rondreis. Onderweg bekijken we een iconische Mexicaanse highlight: Maya-complex Chichén Itzá. Een plek vol symboliek. De gigantische piramide van Kukulcán (El Castillo) trekt meteen de aandacht. Fascinerend dat de 365 traptreden de dagen van het jaar symboliseren. We bekijken ook het stenen sportveld waar de Maya’s hun ceremoniële balspel speelden, de Tempel van de Strijders, het Complex van de Duizend Zuilen en het indrukwekkende observatorium. Hier zijn gelukkig géén trappen te beklimmen. Omdat het wereld erfgoed is mogen te tempels niet beklommen worden. Dat is makkelijk voor mij en mijn rechter pootje, hoef ik ook geen keuzes te maken. Knie gaat trouwens prima! Voet wat minder helaas, zal nu snel beter gaan, geen loopafstanden meer.

Chichén Itzá was een van de belangrijkste steden van de Maya's, en hier bevindt zich de piramide van Kukulcán. Het is gelegen ten westen van Vallodolid op het schiereiland Yucatán in Mexico. Het staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. UDe stad lag in het noorden van de Mexicaanse staat Yucatán en werd pas laat in de geschiedenis van de Maya's belangrijk in de 10e eeuw. Volgens de legendes werd de stad in 987 gesticht door Topiltzin Ce Acatl Quetzalcoatl, de legendarische koning van Tula (Tollan), maar vermoedelijk is de stad al ouder en werd hij in 987 veroverd door Topiltzin. Hij zou in Tula zijn onttroond door zijn slechte broer Tezcatlipoca en naar het oosten zijn getrokken, volgens een van de legendes over zee naar Yucatán. Volgens Yucateekse documenten uit de koloniale tijd kwam Kukulcán (slang-Quetzal of 'gevederde slang') naar Chichen Itza en nam hij zijn grote kennis van met name de kunsten en geneeskunst mee. Hij introduceerde verder de cultuur van Tula. De 'indringers' in Chichen Itza waren waarschijnlijk verdreven Tolteken uit Tula. In deze tijd eindigde de Klassieke Tijd van de Maya en veel van de steden van het zuiden kwamen leeg te staan. Het oude ahauschap had afgedaan. In Chichén Itzá werd daarom een andere staatsinrichting gehanteerd die meer op collectief leiderschap neerkwam. Bovendien stond de staat meer open voor het burgerschap van mensen uit andere streken die veroverd werden en zo werd Chichén Itzá het centrum van een groter rijk dan de Maya's tot dusver gekend hadden. Vanaf eind 10e eeuw was Chichen Itza de belangrijkste stad van Yucatán. De architectuur combineert elementen van de klassieke periode van de Maya's, de Puuc-stijl en nieuwe Tolteekse invloed. Chichén Itzá ligt niet ver van de rand van de oude krater van Chicxulub. Van deze beroemde krater, die gevormd is door de inslag die waarschijnlijk een eind maakte aan de dinosauriërs is aan het oppervlak niet veel te zien, behalve de cenotes, de ondergrondse poelen die in het klovenstelsel van de krater gevormd zijn. Cenote is een Spaanse verbastering van het Yucateekse dzonot, gebruikt voor ronde, natuurlijke bronnen, ontstaan door de oplossing van kalksteen. Cenotes zijn ontstaan door inzakkingen van het karstische oppervlak. Een van deze door de wildernis omgeven natuurlijke bassins was bestemd voor het brengen van offers: priesters gooiden hier hun offers voor de goden in - in het bijzonder jonge mannen en vrouwen die door verdrinking de dood werden ingejaagd. Uit de cenote zijn heel veel spullen naar boven gekomen door dreggen en later duiken. Naast menselijke resten van zowel mannen, vrouwen, jongens en meisjes, zijn er ook koperen objecten (beeldjes, kleine belletjes, ringen, bekers en delen van een ceremonieel masker) omhoog gehaald. Ook zijn er gouden en jade voorwerpen gevonden. De mooiste balspelbaan die ooit door de pre-Columbianen is gebouwd, is zeker die van het Chichén Itzá van de Tolteken-Maya's. Het is een in noord-zuidrichting gelegen complex van ongeveer 160 m lang en 75 m breed. Het eigenlijke speelterrein beslaat 7000 m2 met aan weerszijde taluds en muren van 8 m hoog waarvan de platte bovenkant diende als tribune voor de toeschouwers. Het geheel omvatte een aantal gebouwen: in het oosten stond een heiligdom met de naam Tempel van de Jaguars; bovenop een talud staat de Tempel van de Tijgers, aan de noordelijke uiteinde van het speelveld staat een (overdekte) tribune die waarschijnlijk bestemd was voor de elite.
Lunchen doen we vlakbij de tempel bij weer een vreetschuur, we besluiten met zijn vijven alleen frietjes te nemen, meer dan genoeg.

Dan rijden we door naar Playa del Carmen, waar we de komende anderhalve dag genieten van de witte zandstranden en azuurblauwe zee. We zijn onderweg een uur verloren, de klok gaat een uur vooruit, het is hier later.

We logeren in Hotel Las Golondrinas, Av. Constituyentes No. 178 esquina, Av. 20, Centro, 77710 Playa del Carmen, Q.R., Telefoon: +52 984 873 2805, dit hotel ligt in het centrum, op ca. 10 minuten lopen van het strand van Playa del Carmen. De prachtige binnentuin beschikt over een heerlijk zwembad, maar je kunt ook nog genieten van het zonnetje bij het zwembad op het terras. De tuinen zijn gedecoreerd met prachtige tropische planten en bloemen. De receptie is 24 uur per dag geopend en beschikt over de mogelijkheden tot het boeken van excursies. Het hotel beschikt tevens over een eigen restaurant. 's Ochtends kunt u genieten van een uitgebreid internationaal ontbijtbuffet. De ruime kamers zijn voorzien van gratis WiFi, airconditioning, plafondventilator, kluisje, gratis toiletartikelen en een haardroger.
Ook hier is het restaurant niet open en de wifi werkt niet helaas. We krijgen een voucher voor 2 diners bij de buren. Maar dat is een teleurstelling, het is een soort lunchroom lijkt het.

In dit hotel kunnen we bijkomen van alle indrukken van de afgelopen 16 fantastische, mooie, warme, gezellige, fijne en zonnige dagen, met vooral heel veel hoogtepunten, prachtige cultuur, leuke én lieve reisgenoten, 0 irritaties, veel busuren met heel veel lol en heel soms een klein traantje, heel veel kletsen met José, soms serieus en vaak met een lach! We houden contact, dat is zeker. De gebruikelijke buik perikelen bij veel reisgenoten, hobbels letterlijk en figuurlijk.

We hebben toch lekker gegeten, het viel dus erg mee, de lunchroom :-).
We gaan met het groepje nog even het strand bekijken en wachten op Eddy, dat duurt en duurt, we willen net weggaan, kont hij eraan. Ik zeg "oh hij heeft een ander shirt aangetrokken" , maar nee hij komt al druipend naar ons toe, hij is het zwembad ingelopen, even geen erg in dat dat er was, ohoh. Hij moet er zelf om lachen en wij nog meer. We lopen zonder hem naar het strand en zoeken een terras op voor een afzakkertje met een groepje van 7, even later sluiten de 3 musketiers ook aan. Een cocktail, daar had ik trek in, een pinacolade, heerlijk. Op ons gemak lopen we terug naar ons hotel. Lekker slapen.

Morgen neem ik de tijd het 2e deel van de groep onder de loep te nemen:-).

Truste, oh nee fijne dag verder, hoop dat de wifi snel weer werkende is.

Ha Yvonne, Jeetje, al weer 1 van de laatste dagen. Geniet nu het nog kan. Hou je haaks en je knie recht! Groet, Ron

Ron 2023-03-22 10:40:28

Geniet er nog even van!

Imke 2023-03-23 08:31:41

Dat doe ik Imke dank je wel

ivie74 2023-03-23 15:47:17

Lekker nog ff genieten de laatste dagen!

Marion 2023-03-24 17:07:53

Playa del carmen, heerlijk relaxen 😎