Dag 10 Vroeg op pad

Mexico, Raudales Malpaso

Jullie reacties zijn erg leuk! Ik schrijf de pins met heel veel plezier en nog leuker dat zoveel lieve volgens met me "mee" reizen!

Wachtend op ons vertrek, blijkt, het zal niet zijn, Dylian er nog niet te zijn, hij slaapt nog. Ilonka maakt hem wakker en slaapdronken komt hij zijn kamer uit. Hij is vannacht weer uit geweest. Nu is hij een zombi :-). Rond 7 uur stappen we, met een goed gevulde ontbijtbox van het hotel, de bus in.
Gelukkig worden onze koffers dit keer naar de bus gebracht en hoeven we niet zelf met onze koffers te slepen, wat een heel gedoe is in de straten hier en zeker voor mij met mijn pootje. We hebben een lange reisdag voor de boeg, omdat we moeten omrijden naar Palenque in verband met wegblokkades op de kortste route. De korte weg is berucht om overvallen en onze kanjer van een chauffeur weet de juiste routes te berinden (dit werd ons gisteren past verteld, om ons niet ongerust te maken)
We zijn er weer, Eddie (onze homoman) is weer op dreef, hij verteld zijn strijkrituelen ik zal het niet herhalen ;-). Maar we liggen weer in een deuk. Elke rij-ochtend is het bal voorin de bus. Ilonka (reisleider), Eddie, José en ikke, zei de gek. We horen de rest van onze medereizigers al smoezen, ohoh daar gaan ze weer. Maar positief hoor :-).
De slingers moet je zelf ophangen en dat kunnen we heel goed! Ik ben weer terug!!!

We maken een fruitstop bij een ananasstraatje, heel veel stalletjes naast elkaar. Een heerlijke grote beker vol verse blokjes ananas gekocht. Lekker voor onderweg en voor de dorst.

Aan het einde van de ochtend maken we een tussenstop bij een bezinestation voor een lunch, nou ja lunch, yoghurt met crushli vandaag, prima en nog lekker ook. En natuurlijk de plaspauze. We willen weer verder, Dylian is er wéér niet, waar hangt hij nu weer uit? Ilonka gaat op zoek, blijkt hij opgesloten in de wc, ohoh. Geen Annie, maar het lijkt er veel op en dat op zijn 29e!

We rijden langs het Malpaso Reservoir en genieten van het prachtige uitzicht, helaas wel door de ramen van de bus, fotostop zijn geen onderdeel van het programma helaas.

Weer een diarree slachtoffer vandaag, Helma is goed ziek, ze ziet asgrauw.
Komt morgen wel weer goed. Ze is niet de eerste deze reis.

Voordat we naar ons hotel in Palenque rijden, bezoeken we eerst nog, een stukje verder de Roberto Barrios watervallen.
Prachtig, we klimmen over wortels en takken, geeft een flashback naar Maleisië, loop voorzichtig en kijk goed waar ik mijn stappen zet, gaat helemaal goed. Op verschillende niveaus zijn er poelen en watervallen, groot en klein, prachtig gelegen tussen de bomen.
Van daar nog een uurtje naar onze slaapplek voor vannacht Hotel Plaza Palenque, Carretera Catazajá - Palenque km. 27 Esquina CFE, La Mielera, 29960 Palenque, Chis., Telefoon: +52 916 688 0073, wat net buiten het centrum van Palenque ligt en op ca. 10 minuten rijden vanaf de archeologische bezienswaardigheid Palenque. Het comfortabele hotel beschikt over een tropische binnentuin met een heerlijk zwembad. In het sfeervolle restaurant kunt u verschillende Mexicaanse- en internationale gerechten bestellen. In de ochtend wordt in dit restaurant het ontbijt geserveerd. De kleurrijke kamers zijn ingericht met een airco, tv, kluisje, gratis toiletartikelen, föhn en een eigen badkamer met douche. In het gehele hotel is gratis WiFi aanwezig.
We eten in het hotel met de hele groep verdeeld over 2 tafels. Dát blijkt lastig te zijn, het restaurant is duidelijk niet berekend op 20 eters en veel is er ook niet te bestellen. Ilonka biedt weer hulp, zij neemt de bestellingen op, zorgt voor bestek en brengt het eten op tafel, de kanjer. En dat bij bijna 30°, ze zweet peentjes. Ook het afrekenen is een crime, jeetje wat een gedoe, gelukkig was de mini clubsandwich best lekker en natuurlijk hebben we het heel gezellig. Oa Karin (leuk gek), Finy (onze kunstenares, wat maakt zij prachtige kunst) en Leo (de rustige lieve man), zij reizen gedrieën, zijn mijn tafelgenoten.

Naar de koele kamer, de gebruikelijke routine, schone kleren klaarleggen, koffer op orde, douchen. Morgenvroeg snel klaar.