Lauwersmeer

Nederland, Lauwersoog

Vandaag een fietstochtje naar de stoepa, een bijzonder fenomeen in Friesland.

"Karma Deleg Chö Phel Ling is een Tibetaans boeddhistisch studie- en meditatiecentrum gelegen net buiten het dorpje Hantum in Friesland. Een klein Tibet in het Friese landschap van grasvelden, molens en wateren*. "Stilte wordt afgewisseld door wapperende gebedsvlaggen, zingende vogels en ruisende bladeren".

Gisteren een mail gestuurd en ik kan vandaag om ca 11 uur langskomen. Maar eerst 24 km fietsen. Het is nog best fris als ik vertrek. Een prachtige tocht door weilanden en boerenland.

Sherab leidt mij hoogst persoonlijk rond, maar niet voordat ik een ronde met de klok mee rond de stoepa heb gelopen en álle gebedsmolens heb laten draaien. Ik krijg een papiertje mee met gebeden, 1 aan het begin en 1 voor als ik mijn ronde loop. Die mag ik zoveel prevelen als ik maar wil, ik prevel wat af :-) :-). Als ik klaar ben met mijn rondje wordt de deur van de stoepa plechtig voor me open gedaan en mag ik mediteren. Duizenden Buddha's staan, ik voel me meteen thuis.
Een kopje thee wacht op me als ik mijn zonden heb opgebiecht ;-).
Uren ben ik binnen geweest :-) :-).
Na mijn theetje krijg ik nog een manie pilletje, ik neem het natuurlijk niet zomaar en ik vraag wat is dat? Sherab zegt, zo zal je nooit manisch depressief worden.
Niet dat dat aan de orde zal zijn, maar neem het toch maar.

Mijn fiets weer opgezocht en rustig aan terug naar Lauwersoog, het was heel bijzonder!

Vanavond een zeehonden tocht met "de Vriendschap".
Tijdens de vaartocht gaan we zeehonden spotten en daarna een excursie op een drooggevallen zandplaat "de Engelsmanplaat" maken. Niet echt wadlopen, maar toch een klein beetje ;-).

Vanmiddag is het weer wat minder geworden, harde wind en donkere wolken, maar de tocht gaat door.
Ik zet mijn fiets to de steiger vast aan een paal en loop naar de plek vanwaar de boot vertrekt, ik ben de eerste. De rest van de medevarenden volgt. We zijn met een man of 30. Stipt op tijd vertrekken voor het Waddenavontuur. Het waait nog steeds stevig en we worden lekker nat door het boegwater, maar dat mag de pret niet drukken. Ondertussen verteld onze schipper het eea over het wad. We varen in een klein uurtje naar een drooggevallen zandplaat en ja gelukkig, er liggen heel veel zeehonden, klein en groot, de bruine en de grijze. Ze spurten over het zand de zee in, waar ze gezellig elkaar achterna zitten, of een stuk de kust uitgaan om eten te vinden. Zwemmen doen ze met een snelheid van zo'n 50km p/u.
We dobberen een tijdje voor de zandplaat en varen dan verder naar de Engelsmanplaat, waar we van het schip af gaan. Van een stalen trap af het water in (Deja Vu, Zakynthos) fotocamera laat ik dan ook maar veilig in mijn tas op het schip. Telefoon in een waterdicht zakje om mijn nek, korte broek opgerold :-) op alles voorbereid.
Inmiddels breekt de lucht open en zien we een prachtige zonsondergang. Lopen we heerlijk door de blubber, zien de voor anker liggende, drooggevallen boten en het onderzoekhuisje van Staatsbosbeheer.
Na nog wat verhalen en uitleg van de schipper, moeten we terug, het water komt al hoger.
De terugvaart is een stuk rustiger, geen wind meer en een strak gladde zee.
Gezellig gezelschap naast me, dus lekker kletsen. Ik krijg zelfs een bakkie thee van hen. Om 11 uur stap ik op mijn fietsje terug naar de cp, gelukkig is het gek nog open.
Het is zó helder, ik heb nog nooit zoveel sterren gezien! Probeer het vast te leggen.
Stap snel nog even onder de douche om het zout en de blubber af te spoelen en kruip lekker onder mijn warme dekbed.
Wát een belevenis!! Zó gaaf!!

Tot morgen maar weer.

En daarvoor zijn wij helemaal naar Tibet geweest! Wist niet dat het zo dicht bij was!

Imke en Albert 2023-08-22 20:41:08

Ha Yvonne, Wat een bijzonder plekje ben je geweest. Leuk. En nog zeehonden gezien?groet Ron

Ron 2023-08-22 22:47:01

Geweldig mooie foto's😍 Thankx

Marion 2023-08-23 18:00:36

Hoi Yvonne. Wat doe je het weer prachtig. Ik wist nooit dat er Stoepas in Nederland zijn. heb weer wat geleerd . Mooie foto’s ook. Veel plezier nog. 😘 Thankxx Jose