Dag 25 Verblijf Shkodër

Albanië, Shkoder

Op de camping worden een aantal excursies aangeboden door de campingbaas:
Een excursie naar Theth, zoiets als ik in Nepal heb gedaan. Dat ga ik dus niet doen, ik kies voor het stadsbezoek aan Shkodër. Shkodër is een van de oudste en meest historische steden van Albanie.

Om half 8 zwaai ik de Thethgangers uit, die door overvolle busjes worden opgehaald, dat werd proppen, maar het paste net.

We zijn maar met een klein groepje van 5, met Lieke en Gerrit (onze reisleiders) mee 7. En zo'n klein groepje is ook wel eens fijn, iets overzichtelijker. Ook is het weer aangenamer, nog wel wat bewolking, maar een stuk koeler, zelfs zo koel dat ik een dunne trui aantrek. Máár het is ieg droog! Een minibusje haalt ons op en rijdt ons van plek naar plek.

We bezoeken vandaag de Lead Mosque. Een moskee van Ottomaanse architectuur uit 1773, niet meer in gebruik, met loden koepels, waaraan deze moskee zijn naam ontleent. De hoofdmoskee, ook wel bekend als de Buşatlı Mehmet Pasha-moskee, is een historische moskee.

Het Rozafa kasteel.
Het Kasteel van Rozafa (Albanees: Kalaja e Rozafës) is een kasteel gelegen op een 130 meter hoge rots torent het boven de omgeving uit. Door zijn ligging aan het meer van Shkodër, omgeven door de rivieren Bunë en Drin en vlak bij een van Albaniës belangrijkste steden, was het kasteel al in de oudheid strategisch belangrijk. Door die strategische locatie is de heuvel van het kasteel al ver voor het begin van onze jaartelling bewoond. De Illyriërs woonden er tot ze werden verslagen door de Romeinen in 168 voor Chr. De versterkingen die momenteel nog te zien zijn, dateren voornamelijk uit de Venetiaanse periode. Het kasteel heeft heel wat belegeringen moeten doorstaan, waaronder die door de Ottomanen in 1478 en die door Montenegro in 1912. Het kasteel en zijn omgeving zijn een Archeologisch Park.

In het city centre waar we ook koffie drinken, met een heerlijk gebakje, bij een zeer luxe hotel, wat onze chauffeur voor ons heeft uitgezocht, brengen we ook een bezoek aan het Marubi fotomuseum.
Voor iedereen die is geïnteresseerd in fotografie en geschiedenis van Albanië is een bezoek aan het Marubi Fotomuseum een must, dus zeker voor mij :-).
Door duizenden intrigerende foto’s krijg je een goed begrip van de Albanese cultuur, leven, geschiedenis van de mensen uit de negentiende en twintigste eeuw. Het Marubi Fotomuseum heeft een collectie van 500.000 negatieven: een unieke fotogeschiedenis van het dagelijks leven in Noord-Albanië tussen 1850-1970. Vintage prints hebben ze amper; de fotografen verkochten de foto’s meteen aan klanten en opdrachtgevers. Het museum heeft in 2015 zijn intrek genomen in een deels gerestaureerd, deels nieuw pand, het ligt aan de toeristische wandelpromenade en drukke horecastraat Rruga Kolë Idromeno. Er is een sterke Nederlandse connectie: de verbouwing is uitgevoerd door het Nederlands-Spaanse architectenbureau Casanova + Hernandez en het Nederlands Fotomuseum uit Rotterdam.

De Mesi Bridge.
Mesi-brug is een brug in het dorp Mes, ongeveer 5 km ten noordoosten van Shkodër. De brug is 108 meter lang en was in 1770 afgebouwd.
Het is een monument van de Postribë-cultuur, waardoor de site een toeristische attractie is geworden met veel bezoekers van over de hele wereld.

De dag is incl. lunch in een traditioneel restaurant én het was heerlijk en héél veel. Veel Albanese gerechten en prima verzorgd. We kunnen het lang niet allemaal op. Én met een schitterend uitzicht over rivier de Kir.

De bus maakt voor mij alléén een fotostop bij de St. Stephanus kathedraal,
met het bijzondere beeld van de martelaar. Dus even snel een plaatje geschoten en snel de bus weer in.

Terug op de camping even lekker met de beentjes omhoog en luieren, dat mag ook wel eens, het was weer een dag met veel indrukken.

Het is stil zonder de groep van 24, die naar Theth is, allemaal lege campers om me heen :-), zij komen morgen eind van de middag pas terug, Albert heeft visite van zijn zoon en schoondochter en Eva is alleen op pad.