Dag 13 Yangon ရန်ကုန် via Bago ပဲခူး

Myanmar, Kyaikhtiyo

Ik werd wakker van het zonnetje, precies op tijd voor de zonsopkomst. Prachtig met de ochtendnevel nog in het dal een paar foto's genomen uit mijn raam. Even naar buiten om te genieten van de bevolking, de pelgrims die terugkomen van de Gouden Rots en de monikken die om eten vragen. Zij komen weer in lange slierten met hun kommen voorbij. Ik koop een plastic zak met kleine zakjes rijst en deel ze uit, het liefst aan de kleintjes. Mijn KARMA punten heb ik weer verdiend voor vandaag :-).
Een drukte van belang en dat al om half 7. Ik stop even bij de plaatselijke kruiddokterkraam, daar komt Jol naast me staan, ik zoek iets tegen de hoest, hier moet je niet zijn hoor, is voor andere kwaaltjes, ik geef je zo in de bus wel iets. Lekker ontbijt, daarna gaan we te voet terug naar Yathetaung basiskamp, waar we weer in de open truck stappen die ons naar beneden brengt. Een rustige terugrit, met 2 stops om het naar bovenkomende verkeer voorrang te geven. Er staat zelfs een stoplicht. Jol heeft me 4 pillen gegeven, lijken op Strepsels, maar het werkt top, hoest stopt, over 6 uur nog een en dat 4 x.

We maken een fotostop, zoals gisteren belooft, bij een in aanbouw zijnde Boeddha. Het beeld wordt 165 meter hoog en de bouw duurt ca 1 jaar.
Het moet de grootste van heel Azië worden.

Op weg terug naar Yangon maken we een aantal stops in de voormalige havenplaats Bago, eind 6e eeuw gesticht door de Mon.
Maar eerst nog een aardig stukje rijden voor de boeg, zo'n anderhalf uur.

Dus laat ik eens even iets over onze reisleider Yves vertellen. Yves is een Belg maar woont in Thailand, in Bangkok, van daaruit werkt hij.
Ik vraag hem of hij een gezin heeft, hij is 52, nee zegt hij ik heb een vriend. Oké niets mis mee natuurlijk, maar dat vriendje, hij laat vol trots de foto zien, is een ladyboy van net 24. Laat ík niets zeggen over leeftijdsverschil, maar dit....... bijzonder is wel het minste wat ik ervan kan zeggen. En Yves is niet zo'n hardloper, doet wat hij moet doen, maar houdt zelf ook wel een beetje vakantie. Geen Gertso of Ben dus, niet verkeerd, maar het kan beter.

In Bago is de belangrijkste bezienswaardigheid de Shwemawdaw Pagode, welke we als eerste gaan bewonderen en ja het is weer een bijzonder en groot complex.
Ogen tekort, schiet weer mooie plaatjes en krijg er weer pikzwarte voeten. Gelukkig heeft de busboy ons een doekje meegegeven om ze schoon te maken.
Maar wat een pech, een sok weg! Ik kijk recht in de ogen van een schattig puppy, heel schuldig kijkt hij me aan, ik zeg, wat heb je met mijn sok gedaan?
Achter de pilaar verstopt :-) :-)
Ja, mijn schone sokken waren erg aantrekkelijk natuurlijk.

Het weer is iets minder, wat bewolking, wat maakt dat het benauwd en vochtig is, ach we hebben nog geen wolkje gezien de afgelopen bijna 2 weken.

Onze lunch is ditmaal in buffet vorm, meer keuze en natuurlijk weer heel lekker en heeeel goedkoop, je gelooft het niet voor € 6,60 inclusief een blikje bier. Maar ik moet wel KARMA tax betalen, wat is dat nou weer, de ober verzint het zelf, iedereen blijkt ook iets anders te moeten afrekenen voor hetzelfde, grappig én aan KARMA tax doen we niet.
Gezellig aan de klets met Karin, leuk mens met dezelfde opvattingen, normen en waarden als ik.
Afkeurende blikken voor Theo van ons beide, wat een nare man brrrr, mijn Annie is achteraf niet echt een Annie blijkt, ze lijkt raar, maar is eigenlijk best aardig, maar ziet ze er alleen een beetje apart uit.
Annie is een bekende term geworden bij een deel van ons gezelschap, nadat ik had verteld dat ik altijd een "Annie" heb in mijn reisgroep, heeft ieder van hen ook wel een Annie. Het Annie virus heb ik overgedragen :-) :-).

Ook bevindt zich in Bago de 55 meter lange en 16 meter hoge Shwethalyaung, één van de belangrijkste liggende Boeddha’s van Myanmar. Leuk weetje: de pink van deze Boeddha is maar liefst 3 meter lang. En de met gekleurd ingelegde voeten meer dan 6 meter. Prachtig, ook de hoofdkussens schitteren.
Eerst bekijken we een andere liggende Boeddha, Naung Daw Gyi Mya Tha Lyaung en rijden we langs een tempel waar de Boeddha's naar de vier windstreken kijken bij de Mittaya Ananda Pagode en lopen nog even naar de overkant voor nog meer bijzonderheden.
Wat zien we toch veel!!

De volgende Pagode op onze weg is de Swe Gi Gu Lay, waar we deze keer bedelende novices (jonge nonnen) tegenkomen.

Eindelijk de watermeloenen, die hier in grote hoeveelheden worden geteeld, kunnen fotograferen. Ook de grote gele meloenen zijn watermeloenen. De bus moet even de weg vragen voor de volgende Pagode en staat pal voor een kraampje.
Een mannetje op een brommertje rijdt voor de bus uit en wijst ons de weg naar weer een bijzondere plek de Swegugyi Zedi Taw Pagode.

Het Mon volk is een etnische groep in Myanmar, vooral woonachtig in de Mon staat, Bago Division, Irrawaddy Delta, langs de zuidelijke grens tussen Thailand en Myanmar, in de westerlijke provincies Kanchanaburi en Ratchaburi en in de provincies Samut Sakhon, Nonthaburi en Pathum Thani. Het Mon volk bestaat uit een van de eerste mensen die zich vestigden in Zuidoost Azië. Het Mon volk zorgde voor de verspreiding van het Theravada Boeddhisme in Myanmar en Thailand. Het Mon volk hebben eeuwen van vervolging, ontheemding en gedwongen assimilatie moeten doorstaan en tegenwoordig vechten ze nog steeds voor het behoud van hun autonomie. Als je kijkt naar de geschiedenis van het Mon volk is het niet vreemd dat ze ook wel de Palestijnen van Azië worden genoemd.

Ook bezoeken we de geallieerden oorlogsbegraafplaats bij Htaukkyan, kippenvel, hier liggen de overledenen die werkten aan de Birma spoorlijn.
27000 namen staan gegraveerd in de enorme zuilen op het kerkhof.

Verder naar Yangon voor de overnachting. We kunnen het laatste stukje met de Circle Train afleggen, maar met deze hitte én in het spitsuur, dat lijkt de meeste van ons geen goed idee, ik twijfel nog even, ja ik wil natuurlijk eigenlijk alles meemaken, naar besluit het toch niet te doen. Steven en Karin doen het samen met onze gids, ben wel benieuwd.

Reisafstand ca. 215 km.

We verblijven twee nachten in Yangon, in het Best Western Green Hill Hotel.
Het Best Western Green Hill Hotel ligt op 5 minuten lopen van het Bogyoke Aung San Park en Museum en van het Kandawgyi-meer. Het ligt tevens op 5 minuten rijden van de Shwe Dagon-pagode en op 30 minuten rijden van de internationale luchthaven van Yangon. Het beschikt over comfortabele kamers airconditioning, een flatscreen-tv en een kluisje. Ze beschikken over een zithoek, een waterkoker en een eigen badkamer met een bad. Erg luxe!
In het hele hotel is gratis WiFi beschikbaar.
Het is gelegen in het Tamwe Township.
Zo'n prachtige kamer met uitzicht :-) zie de laatste foto.