Dag 13

Sri Lanka, Tissamaharama

Tissamaharama ( Singalees තිස්සමහාරාමය [tissəmaˌhaːraːməyə] ) is een stad in Hambantota District , Southern Province , Sri Lanka .

Vroeger was het de hoofdstad van het zijn Singalezen Koninkrijk Ruhuna al in de 3e eeuw voor Christus Slechts enkele gebouwen uit die periode kan nog steeds worden gezien.

De grote kunstmatige Tissa Wewa meer, dat een deel van een geavanceerd was irrigatie systeem dateert ook uit die tijd.

Vandaag de dag, de stad dient vooral als een startpunt voor een bezoek aan Yala National Park en Kataragama .

Vroeg in de ochtend gaat Martijn mee
naar het National Park Horton Plains. Het grootste deel van de groep gaat, met z'n 8ten blijven we in het hotel, mij even te vroeg, 5u op pad. Dit gaf gisteren nogal wat gedoe, er blijft hier niemand van de reisleiding bij ons. We kregen wel een optionele excursie aangeboden, alleen moest je dat wel op eigen houtje doen en met het openbaar vervoer, bijzonder. Achteraf blijkt, dat er toch een gids geregeld is, voor ons achterblijvers, alléén even niet doorgegeven! Wel weer typerend voor onze reisleidster 😞.
Ik slaap heerlijk uit, ga lekker uitgebreid douchen, genieten van het, deze keer, uitgeserveerde ontbijt, wat bijzonder genoeg begint met een bordje fruit.
Een klein uurtje bellen met Vanja, wat fijn dat dat kan hier met de wa.

De anderen komen vol verhalen terug en kunnen nog even snel douchen op de kamer voor we verder gaan.
De tocht was zwaar, heel zwaar, volgens de anderen, Martijn kon het goed aan, maar wat wil je 😁. Hij geeft aan "mam ik ben blij dat je niet mee bent gegaan" goeie beslissing dus. Hij komt met het eerste groepje terug, de rest volgt bijna uur later. Op de ongerepte hoogvlakte van Horton Plains, op meer dan 2000 meter hoogte, is het landschap heel anders dan in de rest van het land. De foto's zeggen genoeg! Onverantwoord dit de groep te laten ondernemen!

We vervolgen onze route, met een lunchstop, door de prachtige omgeving van Ella en Tissamaharama. Ja hoor, een paar dagen geen obgelukken, dus het werd weer tijd, Irene ligt met bord en al, lang uit op de vloer, gelukkig geen schade, behalve een sneetje in haar hand.
We maken nog een fotostop bij een mooi waterval met de naam Udawala. Er lopen mannetjes rond die ons "kadootjes" geven, een paar edelsteentjes, maar de vraag naar een euromuntje komt al het snel! Bijzonder genoeg, krijg ik ze echt kado. We komen langs het huis van onze chauffeur en gaan de curd proeven die zij dagelijks maakt, met een heerlijke honing gemaakt van de palmbloem. We nemen allebei een flesje mee, kunnen onze thuisblijvers ook proeven.

We verblijven twee nachten in de omgeving van Bandarawela, in het Chandrika Hotel, Tissamaharama 14, Kataragam Road, met heerlijk zwembad op één van de mooiste plekjes van Sri Lanka! En prachtig is het hier! De dwergpapagaaien vliegen hier in het rond en kwetteren er op los. Helaas ook de muggen, maar dat mag de pret niet drukken. Genieten dus ☀

Reisafstand 96,35 km

Ha Yvonne, Wat een mooi, bijzondere reis. Wat een cultuur. Wat een mooie plaatjes. Wat zal het bijzonder zijn om dit met Martijn te beleven. Nog veel moois gewenst. Lieve groet, Ron