Dag 19 Vuurzoeken

Italië, Mascali

Vandaag brengen we gezamenlijk een bezoek aan de vulkaan Etna en de Alcantara kloof. De excursie wordt met bus en Nederlands sprekende gids uitgevoerd. Lunch inclusief.

De bus rijdt tot 1900m Monte Gebel. Hoger op de berg kan het soms zeer onaangenaam weer zijn dus een vest of jas meenemen is niet verkeerd. Bij aankomst krijgen we koffie met een lekkere koek of croissant en krijg je tijd voor het toilet.
Na de wandeling op de Etna komen we op deze plek weer terug om te lunchen. Na de lunch gaan we met de bus richting Alcantara kloof waar we een wandeling maken. Dit is een prachtige door de rivier in de lava uitgesleten kloof, waar een loodachtige onwerkelijke glans over ligt als het licht erop valt.

De Etna is 3323m hoog. *Het is de hoogste actieve vulkaan van Europa. Een bezoek aan Sicilië is niet compleet zonder een bezoek aan deze vulkaan en het vulkanisch gebied er omheen. De Etna staat op de werelderfgoedlijst en staat bekend als de berg der bergen getuige zijn Italiaanse naam Mongibello samengesteld uit het Italiaanse Monte (berg) en het Arabische Dzjebel (berg).
De vulkaan kan zowel vanuit het zuiden als vanuit het noorden bezocht worden. Aan de populaire zuidkant kun je met de auto tot halverwege omhoog rijden en dan per kabelbaan verder omhoog gaan.
Vanaf de goed te berijden slingerweg omhoog zie je recente sporen van uitbarstingen en zie je hoe verwoestend de lavastromen kunnen zijn. Er komt continue stoom uit de kraters maar op het moment is de vulkaan op een enkele kleine beving na redelijk rustig.

Kleine erupties en aardbevingen zijn een niet verontrustend verschijnsel. De eerste bekende uitbarsting vond plaats in 475 v. Chr. De grootste was in 1669, waarbij Catania bijna geheel werd verwoest en de kustlijn een paar honderd meter opschoof.
De laatste grote uitbarsting was eind 2002 aan de noord- en oostzijde. De gevolgen van de lavastroom zijn hier nog duidelijk te zien. Het is een kaal gitzwart maanlandschap. Ook in februari 2021 was er nog een grote uitbarsting.