Dag 2

Nederland, harlingen

Fris en fruitig wakker geworden, heerlijk geslapen. Vond het best een beetje spannend zo op zo'n camperparkeerplaats, maar het viel erg mee en het was heel rustig.

Wakker geworden met kletterende regen op het dakluik, nog steeds regen dus, maar het gaat vandaag beter worden volgens de weerberichten, we gaan het zien.
KIjk door mijn achterruitje, geen vissersboot meer te bekennen, allemaal uitgevaren vannacht en niets van gehoord en ook geen bekeuring, gelukkig!
Ik lig nog een beetje na te dutten, wordt er op mijn deur geklopt, gelukkig in nachthemd (haha) kijk ik door mijn keukenraampje, mijn Duitse buurman heeft een plekje voor me gereserveerd, door zijn fiets erop te zetten, aan het water, toppie. Hij doet het spreekwoord eer aan, beter een goede buur..........
Hier blijf ik nog hangen, heerlijk aan het water, de blauwe lucht komt eraan en de regenwolken verdwijnen.

Op mijn gemak ontbijtje genuttigd. Ga vast op de fiets naar het dorp in de tallshiphaven kijken, de brouwerij de Eem gezien, daar wat biertjes gescoord en boodschappen gedaan bij de Lidl, ja ook die is hier te vinden!
Vanmiddag ga ik terug voor de stadswandeling.

Het is prachtig weer geworden, zelfs heerlijk warm.
Met de route op papier in mijn hand ga ik op zoek naar het beginpunt van de wandeling, niet zo mijn ding, Vanja is altijd mijn reis (route) leidster, ik moet het nu zelf doen en het lukt me wonderwel, 2 x googlemaps moeten gebruiken, maar verder toppie.
Veel te zien, prachtige plaats met veel middelseeuwse panden, allen met een verhaal.
Eentje dan.....Noorderhaven 29.....MOORD EN DOODSLAG......Als er in 1894 al een Story of Privé had bestaan, had het dáár vast in gestaan.

De Harlingse dominee Johan Barger, in 1888 aangesteld als predikant, vermoorde de 17 jarige Catharina Mirande, zij hielp, tegen betaling de domineesvrouw. Ze werd een huisvriendin en de dominee was geobsedeerd door haar. Hij probeerde haar zover te krijgen dat, ook als ze zou trouwen, hij haar mocht liefkozen. Haar vader verbiedt haar nog langer de dominee te bezoeken. De dominee lokte haar zijn huis binnen en toen ze hem afwees schoot hij haar neer, een aantal schoten lostte hij op haar af, toen ze dood was zette hij zijn hoed op en wandelde naar de politie. Het pistool had hij nog in zijn hand.

De route is op papier zo'n kleine 4 km, ik heb er bijna 3 uur en heel wat foto's over gedaan.
Terug naar mijn plekje aan de sluis, heerlijk van de zon genoten en gekletst met de buurvrouw.
Ik heb toch een geluk gehad geen bekeuring te krijgen, volgens haar wordt er meerdere keren per dag gecontroleerd.....goed dat het hoosde vannacht, geen weer voor controles.

Heerlijk diner, witte puntjes met paling.

Slapen met oordoppen, mijn controlepaneel piept om de minuut, watertank leeg.
Geen zin om nog naar het watertappunt te rijden en met een gietertje gaat het hier niet lukken, morgen weer een dag.

Welterusten, morgen weer op pad.