Morgen begint het "بهاس ملايو (Maleis of Malaya)" avontuur!

Nederland, Gouda

Ik ben er klaar voor! Én wat heb ik er zin in! Eindelijk mag/kan het weer, een "verre" reis! Iran was mijn laatste avontuur (2019) van niet zelf rijdbare afstand én door alle (Corona) toestanden en nu weer opstanden, wel van een hele andere orde, maar ik zou er niet meer naar toe kunnen.
Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan, al is de camper (mijn CoCo) een waanzinnig alternatief! Hoe luxe kun je het hebben, mij hoor je niet klagen!!
Nou ja soms, maar dat is van hele andere orde.

Tas gepakt, daar had ik deze keer iets meer moeite mee :-), in de Coco kan alles mee, nu kiezen en dat was best lastig. Papieren, geld en paspoort (geen VISA nodig dit keer, krijg een stempel en that's it, dan mag ik 30 dagen blijven :-)), bij de hand. Moet wel een app invullen met allerlei gegevens oa van mijn coronavaccinaties, eerste hotel ed, de corona app is daar niet geldig. Fotocamera, batterijen en lenzen klaar voor gebruik. Wat nootjes, dropjes en soepjes mee voor een overgeslagen diner, iets te lezen en wat al niet meer, vast weer teveel, maar beter mee verlegen dan om verlegen. Was wel even bij elkaar zoeken, want veel van mijn reiszaken zijn inmiddels verhuisd naar CoCo, maar als het goed is heb ik alles verzameld en verzamelen daar ben ik goed in :-) :-).

Ik ga een klein stukje van Maleisië en Borneo verkennen, vliegen, verder vliegen, per bus, boot, nog een stukje vliegen, kanoën, fietsen, varen, weer vliegen en natuurlijk met de benenwagen, ik ga heel veel km's afleggen, trappen beklimmen en wat al niet meer. Het zal vast weer een bijzondere ervaring worden!

Om kwart over 3 kan ik online inchecken, lukt niet, blijkbaar ook online drukte, probeer het een half uurtje later nog maar een keer en ja, ik kom er doorheen. Wat het voor zin heeft, geen idee, moet alsnog in de rij voor de incheckbalie om mijn paspoort te laten zien en krijg dan pas mijn boardingkaart, zonder die kaart kan ik ook mijn bagage niet droppen, hoezo efficiënt pffff. Niet opwinden, alles komt goed (hoop ik).

Vet gedrukt is informatie over de plek waar ik ben die dag
Foto's (nog) van internet.
Per dag probeer ik alles weer aan te passen met mijn eigen verhaal en foto's, maar jullie weten het inmiddels wel ;-).
Hier weer, zoals jullie van me gewend zijn, een stuk(je) :-) geschiedenis, kaartje van de reis en plaatjes van/over het land.
Het verschil met Nederland is 6 uur (later). Op 29 oktober (ingaan wintertijd) gaat het naar 7 uur.

De oudste koninkrijken in Maleisië stammen uit de tweede of derde eeuw na Christus en vertonen sterke Indiase invloeden wat betreft cultuur, godsdienst en staatsvorm. Rond de vijfde eeuw werd het gebied deel van Srivijaya, een boeddhistisch koninkrijk op Sumatra (Indonesië). Volgens de overlevering werd het sultanaat van Malakka in 1402 gesticht door Parameswara, een prins van Srivijaya. Deze trouwde een lokale prinses en bekeerde zich tot de islam. Malakka breidde zich geleidelijk uit en werd een belangrijke haven en vestigingsplaats voor kooplieden langs de handelsroutes tussen China, de Indische Archipel, India en Arabië. In 1509 bereikte een Portugese vloot Malakka. De Portugezen slaagden er aanvankelijk in de stad te veroveren, maar werden later verdreven. Het zou daarna nog tot 1641 duren voordat de Nederlanders Malakka bezetten. In 1786 vestigden de Engelsen zich op het eiland Penang en in 1819 in Singapore. Onder Brits bestuur ontwikkelde de economie zich snel en de kolonie 'Malaya' groeide uit tot 's werelds grootste producent van tin, rubber en palmolie. Op het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in het Pacifisch gebied in december 1941 waren de Britten niet bedacht. In twee maanden tijd was het gebied compleet overgenomen door Japanse strijdkrachten. Toen Japan de oorlog verloor, keerden de Britten terug en stichtten de Unie van Malaya. Kort daarna ontstonden politieke spanningen, die leidden tot een guerillaoorlog. Uiteindelijk bereikte de United Malays National Organisation (UMNO) samen met de in Maleisië gevestigde Chinezen en Indiërs onafhankelijkheid in 1957. Dat betekende een nieuwe start; een nieuw tijdperk met hoop voor de toekomst brak aan. De federale regering kreeg de macht en daaronder vielen de sultans met hun eigen staten, bevoegdheden en rechten. Daarnaast werden algemene verkiezingen ingevoerd en overheerste de Alliantie (tegenwoordige Barisan National/UMNO). In 1963 probeerden de Filippijnen en Indonesië een oorlog uit te lokken, omdat zij van mening waren dat onder andere Noord-Borneo tot hun grondgebied behoorde. Hierdoor werden alle betrekkingen verbroken. Deze strijd duurde tot 1966, het jaar waar Soekarno werd afgezet door het Indonesische volk en de nieuwe leider wederom een samenwerking met Maleisië wilde. Het gevolg daarvan was, dat ook de Filippijnen weer handel wilden drijven en de strijd was gestreden. Inmiddels wilde Singapore zich afscheiden van Maleisië en met succes, in 1965 werd Singapore een aparte staat. Tot de dag van vandaag heeft de Alliantie nog steeds de meerheid, met uitzondering van de periode 1969-1971. Het doel van de regering is het streven naar economische politiek om zo de armoede uit te roeien en alle lagen van de bevolking in alle beroepsgroepen aan het werk te zetten. Het beste resultaat werd geboekt in de jaren '70, toen de Republiek China werd erkend en Maleisië zich aansloot bij de niet-gebonden landen van de Derde Wereld onder het bewind van Mahathir Mohamad. Daarmee is een nieuw tijdperk aangebroken en is Maleisië op de wereldkaart gezet als een goed ontwikkeld land. De economische groei bleef aanhouden tot eind jaren '90. De federatie van Maleisië is nu een constitutionele monarchie, met officieel een koning aan het hoofd. Maleisië telt ongeveer 31.000.000 inwoners. Tot de Maleisiërs worden verschillende etniciteiten gerekend en deze groep omvat in totaal 93% van de bevolking. De grootste groep hierbinnen zijn de Bumiputra's, ofwel 'zonen van het land' (61,7 procent). Niet-Maleisiërs maken 7 procent van de bevolking uit. De grootste etnische groeperingen van Sabah zijn de Kadazan-Dusun en de Bajau. In de deelstaat Sarawak zijn de inheemse Iban (Dajaks) de grootste bevolkingsgroep. Maleisië heeft een relatief lage bevolkingsdichtheid met gemiddeld 95 inwoners per vierkante kilometer. Er zijn geografisch echter grote verschillen. Het schiereiland kent een hoog inwonertal en Borneo is daarentegen dunbevolkt. Religie is uiterst divers in Maleisië. Behalve de islam, de officiële staatsgodsdienst, spelen de Chinese religie (een mix van taoïsme, confucianisme en boeddhisme) en het hindoeïsme een belangrijke rol. De officiële taal in Maleisië is Bahasa Malaysia, ofwel Maleis. Tussen de verschillende bevolkingsgroepen wordt echter vaak Engels gesproken, deze taal wordt in de regel dan ook goed beheerst. Vanwege de aanwezigheid van veel Chinezen en Indiërs worden in Maleisië ook veel Chinese dialecten en Tamil gesproken. De grote verscheidenheid aan culturen en godsdiensten zorgt voor een zeer kleurrijke samenleving. In Maleisië vindt u dan ook vele moskeeën, kerken en tempels en worden vaak kleurrijke (religieuze) feesten gehouden.

Meid wat een globetrotter ben je toch! Wat een mooi avontuur! Ik wens je heel heel plezier! Liefs

Angela 2022-10-19 08:54:10

Spannend! Hoe groot is de groep eigenlijk? En wanneer ga je die ontmoeten? Groet, Ron

Ron 2022-10-19 09:51:10

Thanks An

ivie74 2022-10-19 22:10:44

Geen idee Ron, ik ga het meemaken.