Dag 21 Coimbra verkennen

Portugal, Coimbra

Sorry lieve volgers, de avond was té gezellig, dus té laat om nog te schrijven, morgen volgt mijn verhaal.

Er is gelegenheid tot relaxen of om de stad Coimbra nader te verkennen en dat hebben we dan ook zeker gedaan.
Ik ga samen met Annette en Carien de stad onveilig maken, we nemen een taxi naar de universiteit in het hoogste gedeelte van de stad. Het relaxen volgt later vandaag ;-).

De oudste en meest traditierijke universiteit van Portugal is hier al sinds 1308 gevestigd. Jarenlang was dit ook de enige universiteit in Portugal en had het hetzelfde aanzien en dezelfde bekendheid als de universiteiten van Bologna en Oxford. Het universiteitsgebouw was van oorsprong het koninklijk paleis. Daarvoor was het een Moorse vesting. In de 12de eeuw was Coimbra de zetel van het koninklijk huis, maar dat verhuisde in het begin van de 13de eeuw naar Lissabon. Het complex bepaalt nog steeds het silhouet van Coimbra. Er is een indrukwekkende bibliotheek met meer dan 300.000 titels. De barokke bibliotheek is het beste voorbeeld van de Portugese barok en wordt beschouwd als een van de rijkste Europese bibliotheken. Het staat ook bekend als de Joanina-bibliotheek ter ere en herinnering aan koning Jan V, die toestemming gaf voor de bouw en wiens portret, geschilderd door Domenico Duprà, duidelijk de ruimte binnen de Noble Floor domineert. De bouw van de barokke bibliotheek werd voltooid in 1728. Van 1777 tot de eerste helft van de 20e eeuw fungeerde het als universiteitsbibliotheek. Het bevat 60.000 boeken, daterend uit de 16e eeuw tot de 18e eeuw, over een breed scala aan onderwerpen die nog steeds kunnen worden geraadpleegd. Dit gebouw is verdeeld in 3 verdiepingen. Naast de universiteit heeft de stad vele andere wetenschappelijke instituten en opleidingen voor onderwijs. Net als Lissabon werd Coimbra in 1755 getroffen door een aardbeving. En net als in de hoofdstad is de benedenstad daarna gemoderniseerd. De bovenstad bleef grotendeels intact.

We kopen een ticket voor het gehele universiteitscomplex, daarmee kunnen we alles bekijken en hebben we een tijdslot in de middag voor de bibliotheek. De kathedraal, de kerk en het voormalig paleis waren erg interessant, maar ook de oude collegezalen, het laboratorium en het rariteitenkabinet, met bv een ezelsiamese tweeling, muizen op sterk water, andere dieren met vreemde afwijkingen en skeletten.
We nemen er de tijd voor, lunchen tussendoor op een schattig terrasje in een steegje en gaan weer terug om verder op ontdekkingstocht te gaan. Uren brengen we er zoet en wat was het schitterend allemaal!
We besluiten ook nog een rondje stad te doen met zo'n toeristen treintje, helaas valt dat wat tegen, door een marathon is er veel afgesloten en rijden we heen én terug dezelfde weg. Annette probeert nog bij de bestuurder te reclameren, zelfs in het Portugees, maar 0 op het request. We lopen de schuine straten en trappen af naar het centrum en nemen nog een koffietje met iets lekkers, voordat we naar het station lopen voor een taxi terug naar de camping.

Vanavond hebben we echt heerlijk gegeten in het restaurant van de camping en natuurlijk was het weer super gezellig. Aan de tafel met Cor, Corrie, Mia, Hennie, Ans en Rinus was een plekje vrij, speciaal voor mij, of ik dat leuk vond, tuurlijk, heel lief zelfs, ik heb ze allemaal gezoend :-) wat veel hilariteit gaf.
Na afloop een Fado optreden van 4 muzikanten uit de stad.
In één woord geweldig! Muziek die binnenkomt, zo mooi. Niet om uren naar te luisteren, daar is het te zwaar voor, een klein uurtje was precies goed.

Fado is het oude Portugese levenslied dat het hart van de Portugese ziel vertegenwoordigt. Het is in Portugal een zeer gewaardeerde zangkunst die vroeger uitsluitend in armoedige kroegen werd gezongen. Het belangrijkste instrument is de Portugese gitaar. In de loop van de 20e eeuw werd fado een erkende zangkunst die vaak uitgevoerd wordt in de betere uitgaansgelegenheden. Er wordt gezongen over thema's als het lot, diepgewortelde gevoelens, teleurstellingen in de liefde, verdriet en verlangen, ongeluk, de ups en downs van het leven, de zee, het leven van zeelui en vissers en vooral verlangen of heimwee.

Ik breng (strompelende) Ria aan mijn arm terug naar haar camper en ze vraagt, drink je nog een glaasje rosé mee, nou eentje dan. Ik ga Coco opzoeken, naast mij wordt de avond nog even voorgezet, ik ga lekker knipperen met Coco's lampen, ik kom eraan. Slapen gaat het niet worden met die kakels naast me. Kom je er bijzitten, "if you can't beat them, join them, dus dat heb ik maar gedaan. Kostte me moeite, nee hoor, was heel gezellig en veel gelachen, maar schrijven, nee dat zat er niet meer in. Dus vandaag mijn uitgestelde verhaal.

Leuk dat je zoveel plezier maakt. 😘

Chris melis 2023-06-11 11:08:02

Moet toch ook kunnen in de relax stand, doen wij ook. Staan nu met de caravan in Soltau, op de Lunerburgerheide! Ook relax! Gr. Fijne dag! Albert en Imke