Dag 19 Reisdag 134 km Nazaré - Coimbra

Portugal, Coimbra

Vandaag dag 19, alweer op de helft van deze mooie reis en 28 dagen in totaal op pad, wat vliegt de tijd, maar nog een dag of 25 in het verschiet!

Opgestaan met nog steeds regen, ach in de loop van de dag zal het wel weer opklaren. Ik heb mezelf een drukke dag gepland en ben dan ook vroeg op pad, weer in mijn uppie. Ja, die kloosters ;-), voor mij heel mooi, voor de ander, om snel aan voorbij te rijden. Een dag waarop ik de beroemde pelgrimsstad Fatima ga bezoeken met een mooie kathedraal en een plein dat groter is dan het St. Pieterplein in Vaticaanstad, ik heb doorgekregen dat het een hele bijzondere plek is, dus een "must see"! Maar ik begin met een rondje Nazaré, de beschrijving vinden jullie bij de dag van gisteren.
Mijn persoonlijke update volgt vanavond.
Het is een kort rondje geworden, met de camper bijna niet te doen, zo smal zijn de straatjes. Ik rijd door een heel smal straatje omhoog, aan beide kanten van Coco ca 20 cm over, de plaatselijke bewoners gebaren met hun duim omhoog :-).
Maar gelukkig staan er paaltjes en is de muur een stoep verder. Terug naar beneden naar het brede strand, met ook hier prachtige rotsen. Ik houd het voor gezien en rijd verder naar Batalha.

In Batalha staat ook een enorm klooster: het convento de Santa Maria da Vitória, ook wel het Convento de Batalha genoemd. Dit gotische klooster uit de 14e en 15e eeuw is een meesterwerk van de Manuelstijl. Het klooster is gebouwd na een belofte van de koning aan de vooravond van een belangrijke veldslag. In 1386 gaf koning Johan I de opdracht tot het bouwen van het klooster, nadat de Portugezen het jaar daarvoor de Castilianen hadden overwonnen tijdens de slag bij Aljubarrota (batalha betekent "slag"). Het klooster is officieel vernoemd naar de heilige Maagd Maria vanwege deze overwinning (in het Portugees vitória). De constructie van het dominicaanse klooster duurde anderhalve eeuw, onder de heerschappij van zeven verschillende koningen, tot ongeveer 1517, tijdens de regeerperiode van koning Emanuel I. Al vanaf 1388 woonde er een aantal Dominicanen in het klooster. Het gebouw is één groot kunstwerk en bevat veel elementen van de Portugese laatgotische stijl, de manuelstijl. Sinds 1983 staat het Klooster van Batalha op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is sinds 1910 een nationaal monument. Daarnaast werd het in 2007 in Portugal uitgeroepen tot een van de zeven wonderen van Portugal.
Ik kom gelijk aan met Joke en Marius, onze in Duitsland wonende reisgenoten. Ik koop een (Portugese) plattegrond en we lopen gezamenlijk langs alle bezienswaardigheden. Ik als gids :-). Het is indrukwekkend en immens groot. Er wordt druk gerestaureerd aan dit immense bouwwerk, met een emmertje en een borstel worden de pilaren schoongemaakt, dit gaat nog jaren in beslag nemen. In de "Capillas Imperfectas" of wel de onafgemaakte kapel, het laatste onderdeel, staat een groep Chinezen te fotograferen en dat duurt en duurt, ik ga erbij staan en zeg "You take a picture of me" zij lachen of eigen giebelen, want zo lachen Chinezen nou eenmaal, maar een van hen doet het! Ik loop door en ze komen me achterna, nu wil de hele groep mét me op de foto en een lol dat ze hebben. Natuurlijk een kletspraatje, waar ik vandaan kom, nou Gouda kenden ze wel.
Marius en Joke me uit voor een kopje koffie (of 2) op een terras. Was niet nodig natuurlijk, maar wel lief, het was heel gezellig en Marius weet het veel over architectuur, dat vind ik dan weer leuk.
Verder door naar Fatima.

Fátima, dit is één van de jongste en belangrijkste bedevaartplaatsen van de katholieke geloofsgemeenschap, Fátima wordt ook wel het altaar van de wereld genoemd. Hier is Maria in 1917 op de 13de van de maanden mei tot oktober verschenen aan drie herderskinderen. De laatste verschijning was op 13 oktober 1917 ten aanschouwe van de drie kinderen en 70.000 pelgrims, die zagen dat de regen plotseling op hield en de zon als een vuurbal in de lucht ronddraaide. Maria Lucia Rosa dos Santos, ook wel Zuster Lucia van Jezus en van het Onbevlekte Hart genoemd, was een van de drie Portugese herderskinderen aan wie in 1917 Maria bij Fátima verschenen zou zijn. Deze verschijningen zijn sindsdien bekend als die van Onze-Lieve-Vrouw van Fátima. De boodschap van Fátima is een oproep tot gebed en boete. De bisschop uit Leiria erkende het wonder in 1930. Paus Paulus VI bezocht Fatima in mei 1967 ter gelegenheid van het 50ste herdenkingsjaar. In 1982 bezocht paus Johannes Paulus II Fátima. Mei 2010 heeft de vorige Paus Benedictus XVI Fátima bezocht. De processies op 13 mei en 13 oktober trekken veel pelgrims. Te voet begeeft men zich dan naar Fátima. Er is een grote witte basiliek opgetrokken uit kalksteen met een groot plein daarvoor, een plein dat 2 keer groter is dan het Sint Pietersplein in Rome. Aan weerszijde van de basiliek zijn zuilengalerijen en bijgebouwen opgetrokken, onder anderen twee ziekenhuizen. Op de plaats van de verschijning is een zogenaamde 'verschijningskapel' opgericht. Uit de hiervoor genoemde gebeurtenissen blijkt dat een bezoek aan Fatima zeer de moeite waard is.

De enorme parkeerplaats geeft al aan hoe groot dit complex is.
Ik ga in een rij staat, maar weet eigenlijk niet waarvoor ik in de rij sta. Het blijkt dat aan het eind van de rij een plek is waar kaarsen ter ere van Maria worden gebrand, eigenlijk letterlijk, want de kaarsen worden gewoon in het vuur gegooid, van klein tot enorme exemplaren. Even verder is de Mariakapel, hier komen mensen op hun knieën naar toe om zo te bidden voor ......? Ieder voor zijn eigen ding, genezing, geluk, liefde en ga zo maar door. Ook de oude en nieuwe kerk zijn imponerend, in de nieuwe, moderne kerk was een mis gaande en ik ben er maar even bij gaan zitten, het is toch iets uit mijn kindertijd wat dan weer boven komt, het voelt nog steeds bijzonder, de geur alleen al brengt herinneringen terug, fijne en minder fijne.
Terug naar Coco in de miezerregen. Felle opklaringen en buien wisselen elkaar af, maar tot nu toe zijn de buien gevallen terwijl ik reed.
Op naar mijn laatste stop voor vandaag Conimbriga.

Conimbriga is de best bewaarde Romeinse opgraving in Portugal. Nog maar een derde van de vindplaats Conimbriga is opgegraven. Vele mozaïeken, ruïnes van woonhuizen, winkels, baden, de stadsmuur met twee stadspoorten en het aquaduct zijn al te bezichtigen. De stadsmuur loopt door het midden van de nederzetting. Aangenomen wordt dat deze al in de 3e eeuw opgetrokken werd tegen de oprukkende ‘barbaren’. In het fraai opgezette Museu Monográfico kun je opgegraven stukken en een model van de nederzetting bekijken.

Ook deze plek is bijzonder, zoveel bewaard gebleven en een deel gerestaureerd. Veel mooie mozaïek vloeren, die Romeinen konden er wat van.

Het is inmiddels al best laat, ik kom als een van de laatste op de camping aan. Mooi waterpas plekje getrokken uit de grabbelzak.
De heren staan alweer paraat om me op mijn plek te helpen :-) :-), ze hebben nog steeds niet door dat ik het ook zelf goed kan, maar het is natuurlijk wel fijn. Mijn stroomkabel is net een meter te kort en Henny komt al met een verlengstuk en een heerlijk koel biertje staat al klaar bij mijn overburen Carien en Annette. Zo gaat dat in de groep!

Heerlijk met een aantal gegeten in het restaurant van de camping. De geplande muziek bij Peter en Peter tussen de campers gaat niet door vanwege hoosbuien. Ik had sws niet gegaan het was een enerverende dag en de beentjes omhoog met bakkie koffie en een Goudse stroopwafel is prima.

Camping Parque Municipal de Campismo, Rua da Escola 3000 Coimbra, tel: +351239086902

Ha Yvonne, Wat een prachtige dag! Ben benieuwd nog naar meer foto's, want die ws later? :-) Groet, Ron

Ron 2023-06-09 08:50:38

Ja hoor, die volgen, hier geen wifi

ivie74 2023-06-09 08:51:42

Wat allemaal weer herkenbaar, wij zijn in Nazare met de bus naar boven geweest, wat erg spannend was, die nauwe straatjes! Knap van je om daar te rijden. Bij ons was het erg rustig in Fatima! We genieten elke dag van je Breslau en je foto’s!

Imke 2023-06-09 09:14:58

Verslag bedoel ik.

Imke 2023-06-09 09:15:36

Hallo Yvonne, Wat een mooie reis ben je aan t maken, heb er zelf herinneringen aan. Nog veel plezier Groetjes