Bestemming (nog) onbekend

Nederland, Den Hoorn

De Texelse schapenwolkjes, die er waren toen we wakker werden zijn alweer verdwenen en is het weer strak blauw. We luieren een beetje en stappen weer lekker op het fietsje. Lady's on e-biketour again.
Vanja (de thuisreisleidster, is natuurlijk nu mee on tour), maar heeft weer een mooie rit bedacht voor vandaag, ik zal zeker weer verrast worden.
Met hulp van de ANWB paddenstoelen, het knooppunten boekje, wegwijzers en haar eigen richtingsgevoel komen we vast weer op mooie plekken terecht.
Texel zal ons vast weer verbazen! Tot later!

Fietstassen weer gepakt, eten en drinken mee, brood kopen we zo bij de Novalishoeve.
We beginnen vandaag in ons "eigen" dorp Den Hoorn, waar we een stadswandeling maken langs gerestaureerde loodshuizen in de Herenstraat, met groen geverfde houten voorschotten (topgevel) en witte windveren plus gevelmakelaar. Bv de voormalige woning van walvisvaarder Klaas Daalder. De huizen aan Klif staan iets lager, hier spoelde in 1360 nog het zeewater. Hier en daar staan nog de vloedpalen, met aangegeven het jaartal met daarbij de vloedlijn van dat jaar. De voormalige commandeurswoning is nu een café en werd in de 17e eeuw gebouwd in voornamelijk gele baksteen. Aan de Naalrand staat de voormalige Jan Drijverschool, een vogelkenner en natuurbeschermer, de vogels op de gevel zijn een eerbetoon aan hem. Bij elk bijzonder huisje wordt op de gevel met een gevelsteen aangegeven wat de vroegere geschiedenis is. Genoeg te zien en te fotograferen, hierdoor fotografeer ik soms dingen die ik niet met opzet op de gevoelige plaat vastleg, zoals een kopje in de vensterbank of een man uit de deuropening van het café. De bewoners blijven vriendelijk en praten gezellig met ons. We eindigen met een latte en dagtaart bij "de Knip" (doorgekregen van Angela, met dank van ons). Vanavond gaan we er weer heen, maar dan om te eten.
Daarna stappen weer op het fietsje op naar de Novalushoeve, het ambachtelijk werk ligt in handen van jongeren met een zorgvraag. Ze
verwerken natuurlijke ingrediënten met liefde en aandacht. En dat proef je! We gaan voor een heerlijk zuurdesembrood.

Onderweg naar Oost/Oosterend kwamen we de paddenstoelenkwekerij weer tegen en we zien een auto de oprit oprijden, nog maar even kijken of we er binnen kunnen.
De kweker "Maarten Dijker" lijkt eerst wat nors, we vragen of we de kwekerij mogen bekijken, omdat we graag willen zien hoe het in zijn werk gaat.
Als hij in de gaten heeft dat we echt interesse hebben, ontdooit hij een beetje en verteld honderd uit, zodanig dat we blij zijn als er even later mensen aankomen :-) en we kunnen ontsnappen. De shitakes en oesterzwammen worden gekweekt op geperst en gestoomd zaagsel van eikenhout. Ze groeien snel en onder de juiste omstandigheden kan er al met een dag of vier al worden geoogst. Zo hebben we meteen de boet (van oorsprong schapenboet gemaakt van aangespoelt hout) van binnen kunnen zien.

Bij de VVV, waar we een stukje verderop langskomen, kopen we een minischaapje, erg leuk, pikken een of ander bijzonder kunstwerk mee.
We kijken bij de reuzenaardbei, waar je alles met aardbei kunt kopen, zelfs een ouderwets puddingbroodje, ja met aardbeien natuurlijk. Via den Burg en de Waal, met een broodpauze in een weiland en tegenover opgehokte schapen, die klaar staan om geschoren te worden, gaan we verder naar Oost, een piepklein, schattig gehucht met circa 40 huizen met veelal witte gevels. In deze buurtschap was de oesterteelt de belangrijkste bron van inkomsten. We rijden door een piepklein natuurgebiedje pal achter de Waddenzeedijk, het heet "Dijvers vogelweide de Bol" alweer een prachtig gebied, daar staat ook de molen "het Noorden" verder naar Oosterend, daar willen we iets drinken bij een cafeetje, maar dat is gesloten, we kopen iets te snacken en te drinken bij de buren (de Spar) en gaan op het terras van het café zitten, dat doen meer fietsers :-). Het laatste doel van onze tocht vandaag is de "IJzeren Kaap" een indrukwekkende ijzeren toren aan de zee. Ik maak foto's Vanja staat te kijken, komt er een man voorbij racen op de fiets, hij heeft haast en gaat met fiets en al midden onder de Kaap staan. Vanja levert meteen commentaar, hij schuift welliswaar iets op, maar trekt zich niet echt veel van ons aan, gelukkig heb ik mijn plaatjes al.

Lekker douchen op de camping na weer 50 km in de benen en terug naar "de Knip" voor ons diner, heerlijk was het en heel gezellig.
De Knip is een super gezellig restaurant met heel veel zooi, Angela vond het erg bij mij passen :-) :-)
Eten doen we van grootmoeders servies een bij elkaar geraapt geheel, echt top, ons toetje uit een theekopje.
De temperatuur is nog zo lekker dat we tot laat voor het campertje kunnen zitten.

Weltrusten tot morgen voor de volgende dagtocht op de fiets.