Dag 16 Agra

India, Agra

Héél vroeg op!! Op naar wat erg indrukwekkend moet zijn, de zonsopkomst bij de Taj Mahal.

05.20 uur een kaartje kopen aan de overkant van ons hotel.

In de tijd van de mongols (1526-1858) was Agra de hoofdstad van India.
De Taj Mahal is een van de zeven architectonische wereldwonderen. Het bouwwerk ligt aan de Yamuna rivier.
Sjah Jahan bouwde het mausoleum na de dood van zijn geliefde vrouw Mumtaz en het graf is bezet met ontelbare edelstenen, wij zien die echter niet, waarschijnlijk in de loop der jaren verdwenen.

Nadat we het kaartje gekocht hebben glippen we bij een groep het elektrische busje in en gek genoeg zegt niemand er iets van :).

We moeten zelfs nog in de rij wachten voordat de poort open gaat, maar dan ohhh wat prachtig!! We zijn er stil van.
Erna wordt door een mannetje geroepen en hij brengt ons naar een plek aan de achterkant van de Taj, dé plek blijkt, want we zien een schitterende zonsopkomst.
Wel voor wat rupies natuurlijk, maar, hij blij, wij blij.

We lopen terug naar de voorkant en hebben nu een prachtig, helder blauwe hemel.
Dat wij dit weer mogen meemaken! Én indrukwekkend was het!!

Lopen nog wat rond, bezoeken het mausoleum en wandelen terug naar ons hotel, met tig mannetjes, riksja's en verkopers in ons kielzog, brrrr we zijn dit wel een beetje zat nu, de opdringerigheid van deze mannetjes kent geen grenzen.

Deze keer een heerlijk, wat uitgebreider ontbijt.

Het repareren van mijn tas lijkt iets minder makkelijk dan gedacht, niemand weet er meer iets van, dus Badam maar opgetrommeld en, als het goed is, krijg ik hem vanavond weer héél terug, we gaan het meemaken.

Lekker een paar uurtjes van het zwembad genieten en vanmiddag naar het fort en de mini Taj, misschien de zonsondergang nog beleven, jullie lezen het :)

En mijn tas wordt zelfs in het zwembad terug gebracht, iets minder gerepareerd dan gehoopt, maar niet verwacht :) natuurlijk.

Na een paar uurtjes bakken even bijkomen op de kamer, straks als het wat koeler gaan we er nog even op uit voor de laatste keer helaas. Het is bijna voorbij.

Met een paardenkoets gaan we eerst naar de baby Taj en dan naar het Agra Fort.
Het is nog steeds erg heet en de fut is er een beetje uit, raar genoeg, het blijkt dat "naar huis" toch al in ons systeem zit. En we gaan met "onze" koets terug naar het hotel. Afgesproken prijs, maar hij probeert ons toch nog even meer te vragen, omdat hij een rondje moest maken, om ons de MacDonald te laten zien, ohoh.

Om 18.30 u krijgen we info van Badam over onze terugreis morgen.

Daarna met de fietstaxi naar MacDonald. Lekker hoor, het smaakt net als thuis, behalve dat het hier geen rund is maar kip en net zo duur als eten in het restaurant van het hotel.
Ons taximannetje neemt ons mee naar de winkel van zijn baas, ondanks we zeggen niet te willen, binnen 5 min. zijn we weer weg. Hebben wel plechtig moeten beloven morgen terug te komen pff, gek word je ervan.

Lekker op tijd naar bed, het was een lange dag.