Dag 14 Machu Picchu naar Cusco

Peru, Cuzco

De excursie naar Machu Picchu, de verloren stad van de Inca’s, is ongetwijfeld het hoogtepunt van de reis.
We lopen om 6u naar het bus station, om om ongeveer 7u naar beneden te vertrekken, zo druk is het, alhoewel het volgens Gertso nog wel meevalt. Busjes rijden af en aan.

De Spaanse overheersers hebben de stad nooit gevonden. Pas in 1911, op 24 juli om precies te zijn, werd de door het oerwoud overwoekerde plaats herontdekt. Wat zal de Amerikaanse ontdekkingsreiziger Hiram Bingham, die eigenlijk op zoek was naar Vilcabamba, een andere oude Inca-hoofdstad, opgekeken hebben bij deze unieke vondst! Zijn woorden: “Het leek wel een droom”. En dat is het, hoewel ontdaan van alle overwoekeringen, eigenlijk nog steeds. De magnifiek bewaard gebleven stad, tezamen met de fabelachtige ligging op grillig gevormde bergen temidden van tropisch regenwoud, hebben Machu Picchu terecht wereldberoemd gemaakt. Het is de absolute trekpleister van Peru en zonder twijfel het mooiste ruïnecomplex in Latijns-Amerika. Wandelend tussen de oude tempels en uitkijkend vanaf de terrassen vraagt u zich af hoe het leven er hier in de Incatijd uit moet hebben gezien. Kanalen, terrassen voor de landbouw, paleizen en tempels gebouwd van enorme stenen… het is een waar meesterwerk vol mysteries. Want hoe bouwde men dit alles op deze desolate plek? En waarom werd deze stad ooit verlaten? De eeuwenoude Incapaden door de weelderig groene omgeving vormen een uitdaging voor vele wandelaars, die hier soms een dag, maar vaker meerdere dagen hiken, allemaal met als doel deze magische plek tussen de hoge bergtoppen. En ook al is het hier vaak heel druk, het complex en de omgeving maken ongetwijfeld diepe indruk.

En indrukwekkend is het! Het omhoog klimmen beneemt me letterlijk en figuurlijk de adem, af en toe even de buikademhaling oefenen dan maar. Vanja loopt als een kievit. Zij gaat een klein stukje van de Incatrail lopen, ik ga met 8 dames van de groep gewoon lekker met de gids mee, voor het 2e deel van de tour. Wij genieten. Zijn tegen tienen terug bij het startpunt en wachten al pratende op de incagangers, die zich rond 11u weer bij ons voegen. Vanja heeft genoten!! Ziet er verhit uit, maar cola en chips doen wonderen.

Weer naar het dorp, beetje opfrissen, iets lekkers van de Boulanger en weer zo'n clubsandwich mee voor in de trein.

Aan het eind van de dag brengt de trein ons terug naar Cusco. Het gaat gieten en onweren, maar voorlopig voor de komende 4u zitten we droog. Maar wat maakt het uit we hebben een prachtige dag gehad.
We blijven de komende 2 nachten in hetzelfde hotel als eerder, zie dag 11.
Vanavond genieten we er na van alle indrukken van deze bijzondere dag.