Dag 8 Via Sumidero Canyon naar San Cristóbal de las Casas

Mexico, Chiapa de Corzo

We vertrekken ’s morgens meteen na het vroege ontbijt richting San Cristóbal de las Casas. We nemen de "Pan Americano" deze weg loopt van Canada, door Noord Amerika naar Chili, Zuid Amerika. Deze weg wordt gebruikt door de vluchtelingen die naar Noord Amerika willen, zij leggen het traject van duizenden km's te voet af.

San Cristóbal de las Casas is volgens reizigers één van de leukste plaatsen van Mexico – hier ervaar je de hedendaagse Maya-cultuur van dichtbij. Na ongeveer 5 uur maken we een enerverende tussenstop bij de Grijalva-rivier, die door de Sumidero Canyon kronkelt. Maar eerst lunchen we bij oma, zoals Ilonka het noemt. Een authentiek eethuis, idd net alsof je bij oma in de keuken zit. Het eten was heerlijk, taco's met varkensvlees en groenten, lekker pittig sausje erbij lekker hoor.

Het aantal mango bomen is hier enorm, je kan de mango's zo van de grond rapen. Wisten jullie dat mango eigenlijk steeltje betekent, omdat ze aan een steeltje groeien, een steelpan noemen ze hier dan ook een mango :-)

Er ligt een snelle boot voor ons klaar aan de rivier. Geweldig dat we een boottocht maken door de smalle, diepe kloof! Vanaf het water zie je de torenhoge rotswanden, groen begroeide oevers en kleine grotten er extra spectaculair uit. Handen binnenboord, er zwemmen krokodillen. We zien al snel op de kant een enorme én nog wel met een jong. Verderop in de boom een zeearend en condors in de lucht. Zelfs een familie aap maakt zijn opwachting.
Met een rotgang scheren we over het water, met de wind door onze haren. Prachtig was het. Na een heerlijk RUBY ijsje vervolgen we onze rit door de hooglanden van Chiapas naar het koloniale San Cristóbal de las Casas, waar we twee nachten logeren.
Op steenworp afstand van het historische centrum van San Cristobal de Las Casas ligt Casa Margarita, Real de Guadaloupe 34, Zona Centro, tel: +529676787266.

De komende dag verkennen we hier op ons gemak de mooie lokale bezienswaardigheden en inheemse Maya-gemeenschappen in de omgeving. Als we ingecheckt zijn gaan we alvast sfeer proeven in deze voormalige hoofdstad van deelstaat Chiapas. Daarna geniet ik van mijn vrije avond (relaxen op mijn kamer). Mijn been rust geven, dat is even nodig.