Dag 7

Nederland, Uithuizen

Nu echt Margreetje, ik had gisteren dus zomaar dag 6 overgeslagen. De tijd gaat snel, maar zo snel nou ook weer niet. Jullie, mijn oplettende volgers, hadden het natuurlijk al opgemerkt.
Ik schrok wel dacht een heel dagverhaal verdwenen pfff, maar gelukkig alleen maar een telfoutje :-), thanks Margreet.

De lucht is weer prachtig blauw boven mijn hoofd, was koud vanochtend met wakker worden en heel vochtig.
Het is erg afgekoeld vannacht en nog maar net boven de 10°, de zon zal het wel snel opwarmen. Gelukkig is mijn dekbedje heerlijk warm.

Naar huis bellen, ontbijten, douchen en dan weer lekker op het fietsje. Tot straks maar weer.

Een route uitgezocht van Fietsnet "Op de vlucht voor het water" 29,6 km mooi stukje.
Het weer is inmiddels niet meer zo mooi, het waait hard en de lucht is dreigend geworden en geen blauw meer te zien, volgens buienrader komt er geen regen, maar daar ziet het niet naar uit, ik heb mijn zuidwester weer aan, dus kom maar op :-).
Ik rijd meteen al de verkeerde kant op, moet naar het eerste knooppunt en dat is dus precies de andere kant op, niets bijzonders hoor, met mijn oriëntatie, er komende dus al een paar klilometers bij.
Maar ik zie wel meteen dat er hier allerlei winkels zijn, Lidl en Aldi naast elkaar, Zeeman zelfs de Action, de Hema en het Kruidvat, hoezo in the middle of nowhere.
Fiets dus weer terug richting de camping en daar staat gewoon een knooppuntnummer, nú de goede kant op.

Toch best lekker fietsweer, met mijn e-fiets merk je niet zoveel van de wind en ik heb aardig wat tegenwind gehad. Ik rijd het eerste dorpje in, Doodstil (zo heet het dorp) en voor je het weet, weer uit Doodstil, zo klein is het, maar wat een naam, daar wil je toch niet wonen. Ik fiets de weilanden en akkers door en er komt een bekende lucht mijn neus binnen, die ik nog niet meteen kan thuisbrengen, uien en idd een enorm veld vol, al gerooid. Rijd tot de zijkant en denk ff een paar uitjes scoren, staan op mijn boodschappenlijstje en die 4 zullen ze echt niets missen. Aan de zijkant staat en bord ''pas op! modder" dus het wordt vast vaker gedaan :-) en natuurlijk zak ik in de modder, zag er droog uit, maar dat was duidelijk alleen de bovenlaag. Een verser uitje kun je niet hebben. Missie ui geslaagd, schoenen terziele, nee hoor, alleen het randje met modder, even met gras weggepoetst.

Op naar een bakkie. Op de route is een koffiepunt aangegeven, ik denk heerlijk een cappucino te drinken, helaas, het restaurant is gesloten, maar bijzonder genoeg staat er een soort wachtershuisje waar je koffie of thee kan maken en gewoon iets op het schoteltje leggen (een donativo, in pelgrimstermen gesproken, je geeft wat het waard is), doe ik braaf en wil een senseo gaan maken, helaas pindakaas, er zit geen water in en de fles die er bij staat is leeg. Mijn geld weer van het schoteltje gehaald (niets waard dus :-)), eet lekker een fruitje en ga weer op de fiets. De route loopt oa door de dorpjes Zandeweer, Zevenhuizen, Eppenhuizen, Zeerijp, Loppersum en nog meer waar jullie waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben. (Ik ook niet hoor).

Het is gaan plenzen en ga even schuilen bij de molen, daar rijd ik toevallig net langs. En ook hier is het een donativa, hier wordt de koffie zelfs voor me gezet en krijg ik een plak van de lokale Groningse lekkernij "poffer" niet te verwarren met onze pofferjes, een soort tulband met van alles erin, niet in de oven gebakken, maar, au bain marie, gegaard. Lekker met roomboter en bruine suiker. De molenaar laat me de vorm zien waarin het gemaakt wordt en we kletsen gezellig even.
Ik koop een pak poffermeel en vraag of ze dat allemaal zelf maken hier, nee hoor, zegt ze, dat komt van een molen in Woudrichem, grappig toch, bij ons uit de buurt.
Kan ook nog even naar de wc, geef iets voor het schoteltje en inmiddels is de bui overgetrokken, dus ga ik weer lekker verder.
Het is vandaag open monumentendag, dus pak ook nog een kerkje mee.
Nog een bui uitgezeten in een bushokje, nee, er kwam geen bus voorbij.
Toch weer een dikke 3,5 uur onderweg geweest en bijna 38 km in de benen, het was weer een mooie tocht met veel fotostops.
Kom langs de winkels en ga nog even de Lidl en de Action in, iets te eten halen voor vanavond en een powerbank bij de Action, daar kan ik niet zonder onderweg. Routeplanners vreten stroom en dáár ik kan echt niet buiten:-)

Lekker eten, afwassen, douchen en de camper weer op orde, wil morgen betijds op pad. De overburen komen een praatje maken, vinden mijn camper erg mooi, zelf hebben ze een VW bus en slapen boven, klimmen via de stoel, pfff moet er niet aan denken, maar ieder zijn ding. Nog wat foto's van de camping gemaakt, dat is iets wat ik altijd bijna vergeet ;-)

Schrijven en tussendoor de Mol kijken, dat wil ik niet missen, kost een paar mb's, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb een tijdje geleden een MIFI router gekocht, met een gewoon telefoonkaartje maakt de router een eigen WIFI netwerk aan van top kwaliteit.
Werkt zelfs voor 10 apparaten. Was even zoeken naar de goedkoopste provider, maar Lycamobil is top en niet duur.

Het is mooi geweest voor vandaag, ik ga zo lekker slapen.