Dag 5 Reisdag 188 km Tordesillas - Mogadouro

Portugal, Mogadouro

Een mooie, grotendeels vlakke route, over goede 90 km wegen. Vandaag rijden we Portugal binnen. In Portugal is het een uur vroeger, dus niet vergeten de klok een uur terug te zetten.
We rijden om 9 uur weg, Ria vindt het eigenlijk te vroeg en vandaag heeft ze zeker gelijk, het is daar tenslotte een uur vroeger :-).
Voordat we Spanje verlaten, lopen we door Zamora.

Zamora bleef lang onder Moorse overheersingen en er vonden veel veldslagen tussen Moren en Christenen plaats. Er staat een mooie, grotendeels Romaanse Kathedraal niet ver van de rechteroever van de Douro.

De camper kunnen we onderaan het stadje parkeren, we lopen zo de brug over de stad in. Een leuk oud plaatsje, het kasteel mogen we zelfs gratis bezichtigen.
We lopen heel wat km's af en drinken een koffie koffie op een leuk terras. Terug naar de camper, waar we meteen een boterham eten.

Verder voor het tweede deel van de route naar de Barragemdam.

Tot de bouw van de Barragem (dam) in de Douro was Miranda do Doura vrijwel geïsoleerd van de rest van Portugal, waardoor hier nog heel lang een eigen dialect kon overleven. Tot 1782 was de stad bisschopszetel.

We stoppen een paar keer om de dam en de mooie natuur te fotograferen. Erg indrukwekkend, de rotsen, die hebben we nog niet gezien.

We zijn betijds en mogen nog niet op de camping, dus rijden we Mogadour in en parkeren onze vakantiehuizen langs de straat. Terrasjes genoeg, daar zoeken we er een van op.

In de 13e eeuw werd Mogadouro door het Portugese koninkrijk veroverd op de moren en koning Dinis heeft hier een kasteel gebouwd dat in 1297 aan de Tempeliers is gegeven. Helaas is er niet veel meer over van het kasteel. Enkel een paar torens, van waaruit je echter een mooi uitzicht over het stadje hebt.
Mogadouro is ook bekend van zijn vele handwerk. Vooral artikelen van leer, zijde, wol en linnen.

Parque Campismo Mogadouro, Rua do Caminho da Fonte da Vila, 5200-244 Mogadouro, tel: (+351) 279 340 232

Een mooie ruime camping, wel eenvoudig, maar prima.
De gezamenlijke borrel is erg gezellig. De reisleiding heeft voor de hapjes en een heerlijk portje gezorgd, we zijn tenslotte in Portugal.
De mannen vinden het wel iets zo'n dame alleen, ik heb er dan ook bij 2 op schoot gezeten, ze moesten eens weten :-) ;-).

Bij Peter en Ria de sla opeten, heerlijk met gebakken aardappeltjes en eitje, klaargemaakt door Peter.

Op tijd de camper in, morgen weer een rij(reis)dag, maar geen lange én ik moet jullie natuurlijk op de hoogte houden :-).

Bye bye, tot morgen.

Ha Yvonne, Lekker dagje weer. En wat is er toch veel te zien. Leuk om zulke fijne medereizigers te hebben. Groet Ron Ps ik ben nu weer in Eerbeek voor ons jaarlijks Pinksterkamp.

Ron 2023-05-25 22:47:04

Klinkt heerlijk ontspannen en fijn zo'n leuke groep mensen. Geniet er van!

Wendy van Dijk 2023-05-26 08:25:22

Het mooie Portugal, prachtige foto's, blauwe lucht, mooie kleur huize , bergen, mozaïek tegels enz. Geniet ervan