Dag 5

Sri Lanka, Anuradhapura

Anuradhapura (Singalees: Anurādhapura; Tamil: Anurātapuram) is de hoofdstad van de Noordelijke Centrale Provincie op Sri Lanka en van het gelijknamige district Anuradhapura.
De stad staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Het is een heilige stad voor het boeddhisme omdat een loot van de Boom der Verlichting, de vijgenboom waaronder de Buddha zijn Verlichting vond, in de 3e eeuw v. Chr. door Sanghamitta - die een orde van Buddhistische nonnen stichtte - naar Anuradhapura gebracht werd. De stad is een belangrijk pelgrimsoord. Er zijn vier grote stoepa's van aarde en baksteen gebouwd ter bescherming van Buddhistische relikwieën. De koepels bereiken een hoogte van 80 meter.
De stad werd in de 4e eeuw v.Chr. gesticht en was eeuwenlang (van 377 v.Chr. tot 1017 na Chr.) de hoofdstad van de Ceylonese koningen.
Volgens de oudste Buddhistische kroniek (Mahavansa) werd de stad volgens een goed uitgewerkt stadsplan gebouwd met speciale wijken bedoeld voor bepaalde beroepsgroepen en standen. Na de invasie van 993 werd de druk van de indringers uit Zuid-India te groot. Ondanks zware strijd moest de stad uiteindelijk opgegeven worden en werd door de jungle opgeslokt.

Vandaag weer een gehavende medereiziger, Irene is uitgegleden in het zwembad en heeft een reuze bloeduitstorting op haar arm, gelukkig weer niet ernstig.

Het ontbijt weer heerlijk en ik raak in gesprek met een Japanse dame die zich aan onze FOX tafel heeft gezeteld.
Ik versta haar niet echt, maar begrijp dat ze 2 x 9 u vliegt voor 2 nachten op Sri Lanka, hoe raar kun je zijn. Ze maakt excuses dat ze aan onze tafel is gaan zitten, maar maakt ook geen aanstalten een ander plekje te zoeken, bijzonder mens.

Op naar Anuradhapura, de belangrijkste historische stad van het land. Maar voor we op pad gaan maken we het boottochtje over de rivier wat we nog tegoed hadden. Hier is duidelijk te zien wat de regen en aardverschuivingen hebben aangericht, de rivier is hier 10 tot 15 meter breder geworden. Het tochtje is leuk, maar staat niet in vergelijking met dat van gisteren. Het is heerlijk op het water, het is alweer goed warm en de zon schijnt! We moeten een flink eind, dus verder niet veel stops onderweg. Ik heb trek in een dropje, zoek mijn doosje en wat blijkt, gesmolten, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Vraag Nicoline ze in de koelbox van de bus te leggen.

Een bliksembezoek aan een hindutempel, ik mag er niet in, want mij knieën zijn zichtbaar, 100.000 excuses van de wachter, maar ik ken de regels. Wacht op Martijn en de rest van de tempelgangers, we rijden tot aan de koffiestop. Een koffie of thee op kosten van Fox ohoh wat een feestje.

We overnachten 1 nacht in een schitterend gelegen koloniaal hotel met een prachtige tropische tuin, de Palm Garden Village, Puttalam Road, Post 42, Pandulagama, Anuradhapura waar we tegen de lunch aankomen.

Na de lunch op tempeltour, prachtig, indrukwekkend en om stil van te worden. We bekijken de overblijfselen uit een rijk verleden zoals,
De Tempel Isurumuniya (Ceremonietempel) uit de 4e eeuw voor Christus.
De prachtige witte dagoba van Ruwanwelisaya, omringd door een muur van olifanten. Ook bekijken we de plek waar de heilige Bodhi-boom staat, een belangrijk pelgrimsoord voor boeddhisten.
Stuppatempel Srimahabomiya
Het huis van de monniken, Lowamagapaya.
En tot slot bezoeken we de grotten waar de monniken woonden voordat zij een woning kregen, nu wonen er vooral vleermuizen.
De apen die we onderweg tegenkomen vinden ons net zo bijzonder als wij hun.
Het is ongelooflijk heet, gevoelstemeratuur van 44° het zweet stroomt volop en we moeten vooral veel, heel veel water drinken en vooral niet hard lopen, maar dat lukt toch niet, al zou je het willen :-)
Na het diner, weer heerlijk, even bellen met Vanja via WhatsApp, wat deze keer wonderwel goed lukt. Fijn ff te kletsen en elkaars stem te horen.

Slapen in een te warme kamer, maar ja wat wil je. De airco kan het zelfs niet aan met deze temperatuur.

Reisafstand 172,55 km

Leuk om je verslag weer te lezen!