Dag 2 Moskou

Rusland, Izmaylovo District

Moskou ligt aan onze voeten, en waar kunnen we beter beginnen dan op het beroemde Rode Plein, het hart van de stad? Aan dit fameuze plein, opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO, bevindt zich onder meer het Kremlin, hét symbool van de macht van Rusland en nog altijd het kloppende regeringshart. Pas sinds 1955 is het Kremlin toegankelijk voor toeristen en tegenwoordig is het niet alleen het werkgebied van president Vladimir Poetin en zijn regering, maar worden er ook recepties, congressen en festiviteiten georganiseerd. Binnen de robuuste rode muren van het Kremlin, ca. twee kilometer lang en met maar liefst 18 hoektorens, treffen we kerken, kathedralen en paleizen. De vergulde koepels springen in het oog. We zien hier onder meer de Kathedraal van Dormition, waar de Russische tsaren werden gekroond én de kerk waar de overleden tsaren werden bijgezet, de Kathedraal van aartsengel Michael. Fresco's in overvloed, elk met een eigen verhaal en betekenis. Met een beetje geluk is er een dienst bezig en zijn we getuige van gezang dat prachtig weerklinkt. We wandelen ook langs het monument voor de onbekende soldaat, tegen een van de Kremlin-muren. Oók aan het bekendste plein van Rusland (en wat is het bijzonder om nu weer hier rond te lopen, nog geen 6 weken na Iran, wat heb ik toch een vervelend leven) liggen de opvallende en fotogenieke Basiliuskathedraal met haar kleurrijke uivormige koepels, het Nationaal Historisch Museum en Lenin's mausoleum. En niet te vergeten het befaamde GUM warenhuis. In de Sovjettijd waren de prijzen hier laag, tegenwoordig niet meer. Loop desondanks zéker even naar binnen, want het warenhuis is een architectonisch hoogstandje. En eventjes window-shoppen is ook leuk. Andere blikvangers in Moskou zijn de Stalinistische gebouwen, zeven in totaal. Deze Zeven Zussen (heeft helemaal niets met de boeken van Lucinda Riley te maken), zoals de megabouwwerken genoemd worden, zijn in gebruik als onder meer luxe hotel voor de rijken der aarde, staatsuniversiteit of (ook al zo peperduur) appartementencomplex. De macht en trots stráált er van af.