Nog 1 dag

Oostenrijk, Unterschwarza

Fietsen naar de uitkijktoren in St. Peter am Ottersbach door het prachtige wijngebied.

Begin 2004 werd het wijnstation opgeleverd. Als locatie voor dit unieke gebouw is gekozen voor de Perbersdorfberg aan de zuidoost-Stiermarkse Hügellandweinstrasse. Vanaf een hoogte van 25 meter kan je genieten van een rondom panorama van Slovenië - het Bacherngebergte, Karawanken, Schöckl, Gleinalm, Riegersburg tot aan het Hongaarse laagland.

Het is weer schitterend weer, ik doe rustig aan. De bakker komt hier 's ochtends vroeg langs met een auto vol heerlijk brood.
Zo'n lekker Duits broodje neem ik, daar kan een paar dagen mee doen.
Ik begin er met mijn ontbijtje meteen mee, eitje erbij, lekker hoor.
Op mijn gemak douchen. Douches met een gordijn, dat heb ik eerder meegemaakt :-), maar prima hoor.

Na een bakkie pruttelkoffie ga ik op weg naar het uitkijkpunt, een mooie tocht, met een stukje mountainbiken door de dikke, vette blubber, daar had ik niet op gerekend. De modder zat tot in mijn oren én straks terug, moet ik er weer doorheen, lekker hoor en jullie zullen het niet geloven, vanochtend mijn fiets schoongemaakt én mijn witte schoenen aangetrokken, hoeveel geluk kun je hebben :-), ik moest er zelf eigenlijk best om lachen. Fietsen door het dichte bos, over een stukje autoweg, grindpaden dwars door de landerijen, de dikke blubber en zelfs over een echt fietspad.
Pas aan het einde kom ik wat wijnvelden tegen, maar ik had er meer van verwacht, viel me een beetje tegen.

Mijn fiets en dus ook ik, redde de laatste km naar de toren niet, stijl pffff. Niet zo heel erg, want ook die was nog gesloten.
En het uitzicht was ook op míj́n eindpunt (750m voor de toren) prachtig.
Op de heenweg ben ik langs een museum gekomen, wat ik eigenlijk wel wil bekijken, maar ik moet met klein geld betalen in een automaat en dat heb ik niet, wisselen kan nergens, strakjes terug.

Terug op de camping, spuit ik eerst maar mijn fiets af, een heel kleiveld hangt eraan en zit overal tussen, gelukkig is er hier een slang en (grond)water.

Fiets weer schoon, ik stap er weer op met kleingeld in mijn zak en ga een stukje terug naar het Handwerkdörfl "Pichla", wat bewaard is gebleven en gedeeltelijk nagebouwd of gerestaureerd is, uit de jaren 20 en nu een museum is, echt bijzonder. Oa een smederij, een vatenmakerij, wagenmakerij, schoenmaker, weverij, rokerij, een klaslokaal en een kapelletje zie je in authentieke houten staat. Een beetje kneuterig, maar wel bijzonder.

Mijn plan was vanavond lekker in het restaurant hier (culinair) te eten in de gezellige tuin, maar helaas, ze houden "ruhetag" in het weekend, het wordt een aspergesoepje uit mijn vriezer, ook lekker, stukje Duits brood erbij, prima.

Straks met de beentjes omhoog songfestival kijken, als dat lukt, de wifi is niet zo best en het is weer aardig vol gelopen. Maar eerst mijn ramen dicht, is makkelijker vanaf buiten, één krijg ik niet dicht, eerst omhoog en dan zou de uitzetter weer in moeten schuiven, niet dus, probeer het wel 50 keer en zó aardig mijn Duitse nieuwe buren, ze kijken en kijken en kijken nog en keer, maar helpen, nee dat niet.
Dan maar losschroeven, komt mijn gereedschap ook nog van pas. Raampje dicht en van binnenuit weer vastschroeven, gelukt, gelukkig!!
Én er heeft zich ook weer camper tussen mijn buren en mij geperst (ik had net mijn tafel en stoel ingeklapt) en natuurlijk andersom, dus met de deur naar mijn deur, ze snappen er niets van, in Nederland gebeurt dan echt niet, geldt zelfs als regel van de NKC, neuzen een richting op, heb je toch een klein stukje privacy.

Gezellige avond en tot morgen in Slovenië!