Abbeville

Frankrijk, Abbeville

Goedemorgen zonder zorgen :-).
Heerlijk geslapen, rustig aan opstarten, het is nog steeds grijs buiten, máár de zon zit te priemen. Vandaag ga ik Abbeville bekijken. Jullie lezen alles weer later vandaag :-).

Zoals jullie van me gewend zijn, hieronder wat info over de plaats zelf, oh ja, overslaan mag natuurlijk ;-).

Abbeville, hoofdstad van de Picardie Maritime, ligt op zo’n 20 km van zee aan de Somme. Met 24.500 inwoners is het een drukke stad. In de 7e eeuw is Abbeville onder de naam Abbatis Villa gesticht als een uithof van de Abdij St. Riquier. In 1184 bevestigt Graaf Jean van Ponthieu plechtig door een handvest de stadsrechten van Abbeville. In de 12e eeuw komt de stad tot grote bloei door de lakennijverheid en dankzij de zeehandel. De haven aan de Somme zorgt voor handel met Spanje, Engeland en Noord-Europa. Spoedig overvleugelde Abbeville de Abdij St. Riquier in belangrijkheid. Tussen de 13e en de 16e eeuw was de stad achtereenvolgens Engels, Bourgondisch en Frans bezit. Na de herroeping van het Edict van Nantes (1685), dat ertoe leidde dat de protestanten uit de stad wegtrokken en het verzanden van de Somme ten gevolge van sedimentatie, waardoor de haven moest worden gesloten, raakte de stad economisch in het slop. Op initiatief van Colbert werden nieuwe industrieën aangetrokken. Gelukkig zorgde de stichting van de Manufacture Royale des Rames door de Nederlander Josse van Robais in 1665 en Tapijtindustrie door Philippe Leclerc in 1667 ervoor dat de welvaart tot in de 18e eeuw aanhield. Nieuw was dat in deze lakenfabriek alle productiefasen onder één dak waren geconcentreerd: spinnen, weven, vollen, appreteren en verven. In de loop van de 18e eeuw verliest Abbeville beetje bij beetje aan belangrijkheid van zijn grootte te verliezen. De Industriële Revolutie gaat aan haar voorbij. Tijdens de Eerste Wereldoorlog vindt er in Abbeville, ondanks verschillende ernstige bombardementen, een opleving van activiteiten plaats dank zij de Engelse troepen die hier hun garnizoenen hebben gestationeerd. Hoewel de stad in de Tweede Wereldoorlog bij het verschrikkelijke bombardement van 20 mei 1940 zwaar beschadigd raakte en bijna helemaal in vuur opging, heeft het zijn oude karakter weten te behouden. Ofschoon talrijke en onschatbare overblijfsels uit het verleden verdwenen zijn, is een bezoek aan de stad nog steeds de moeite waard als je willekeurig door de straten dwaalt met belangrijke monumenten, oude huizen uit de 16e eeuw, sierlijke bijzondere optrekjes en poorten uit de 18e en 19e eeuw, op miraculeuze wijze gespaard. In het centrum staat de abdijkerk St. Vulfran uit het eind van de 15e eeuw. Het oudste deel is de flamboyant-gotische gevel. We vinden er het Musée Boucher-de-Perthes dat gevestigd is in het 13e eeuwse belfort met een 15e eeuws aanbouw. Maar ook de 15e eeuwse gotische St. Sèpulcre. Deze is in de 19e eeuw dusdanig verbouwd, dat van de oorspronkelijke kerk alleen de klokkentoren, enkele gewelven en zijkapellen over zijn. Het net buiten de stad gelegen Château de Bagatelle is een bezoekje waard. Het is in 1740 als lustslot gebouwd door Abraham van Robais, een afstammeling van de stichter van de lakenfabriek.

Om 11 uur op mijn fiets gestapt richting de stad, een kleine 20 min. naar het startpunt, Pont de Talance, van mijn thuis, uitgezette siteseeing door Abbeville. Hiervan rijd ik direct het mooie plein Bonaparte op. Van punt naar punt gefietst, prima te doen. Op het kaartje, zie je een beetje hoeveel bezienswaardigheden ik heb aangedaan. Dus heel veel gezien en eigenlijk wel de meeste van boven in de beschrijving.
Het voormalig klooster ,(indrukwekkende ruïne) van de Ursulinen, de Église St. Sépulcre en het lycée St. Pierre, waar jonge hippe studenten de oude gebouwen bevolken (ik zag ze vooral met drank lopen ;-)) komen daar nog bij.

Me te buiten gegaan aan een heerlijk puddingbroodjes van een "Boulanger", banquette mee voor morgen en een appelcarré voor vanavond. Op de terugweg dacht ik ineens, ik ga verkeerd, Google gaf antwoord, nee joh, de camping heeft hier een andere naam, gewoon op mijn intuïtie vertrouwen :-) :-), maar ja, qua richtingsgevoel....... Rijd nog langs een van Etangs van de Somme, waarvan er hier veel zijn, van kleine poelen tot grote meertjes, zie het kaartje van gisteren.

Abbeville is een leuke, schone en mooie stad, de zon maakt de stad vrolijk en met het jonge groen, wat hier ook veel te vinden is, naast de vele mooie kerken en oude gebouwen, waren het welbestede uurtjes.

Terug op de camping, staat Coco heerlijk in de zon, niet te glimmen, want ze is gisteren erg vies geworden van al die regen.
Ik pak mijn stoel en ga nog even heerlijk genieten én vast een klein beetje kleur opdoen.
Eten uit mijn vriezertje (bami) en de boel weer op orde voor de 2e rit van morgen.
Lekker douchen en kijken of ik iets van het songfestival kan meekrijgen. De wifi is niet super, maar gisterenavond heb ik ook nog wat kunnen zien van "Het onbekende" op het eind stopte de app ermee, ik ga het zien, of niet :-).

Welterusten en tot morgen.

Mooi dagje Yvonne. Weer een begin van een mooi avontuur. Leuk om te lezen en te volgen. Groet, Ron

Ron 2023-05-13 22:38:17

Weer leuk om je te volgen op reis!