Dag 19

Vietnam, Can Tho

Van Ho Chi Minh City via Mekong Delta naar Can Tho, 169,02 km.

Cần Thơ ligt in de Mekong-delta van Vietnam, die bestuurstechnisch gezien op gelijke hoogte met de provincies staat. Het ligt op de linkeroever van de Hậu (sông Hậu) in de Mekongvlakte. Cần Thơ ligt in de tropische regio en ligt aan de Hậu, een van de zijrivieren van de Mekong. Bekend is de Brug van Cần Thơ. Deze tuibrug werd gebouwd tussen 2004 en 2008. De bouw van deze brug kwam in 2007 in het nieuws, doordat deze gedeeltelijk instortte. 54 mensen verloren hierbij hun leven. In vroeger tijden heette Can Tho "Tay Do" (Tây Đô, de hoofdstad van het westen). De stad was bekend om enkele plaatsen zoals onder andere de stopplaats van Nin Kieu (bến Ninh Kiều) en de veerpont van Cần Thơ (phà Cần Thơ). Tegenwoordig is men bezig met de bouw van een brug. Vroeger (van 1976 tot 1991) was Can Tho de hoofdstad van de oude provincie Hậu Giang (tỉnh Hậu Giang củ). Aan het eind van 1991 werd de provincie Hậu Giang gesplitst in twee provincies: Cần Thơ en Sóc Trăng. De stad Cần Thơ werd daarbij de hoofdstad van de gelijknamige provincie. In die tijd grensde de stad Cần Thơ in het noordoosten en het oosten aan Vinh Long, in het zuidoosten aan het district Chau Thanh (huyện Châu Thành), in het zuidwesten aan het district Chau Thanh A (huyện Châu Thành A) en in het westen en noordwesten aan het district O Mon (huyện Ô Môn). De totale oppervlakte van de stad bedroeg 141 km². Volgens de statistieken van 1985 waren er toen 274 duizend inwoners. De eerste januari 2004 werd de provincie Can Tho gesplitst in de stad Can Tho (met provinciale bevoegdheden) en de huidige provincie Hau Giang. Na meer dan 120 jaar van ontwikkeling is de stad het belangrijkste centrum van de Mekongvlakte wat betreft economie, cultuur, wetenschap en techniek.

Met een bijzonder gevoel wakker geworden, het is vandaag 13 april, een dag die ik nooit zal vergeten, vorig jaar deze dag, waren we samen in Bikaner, India.

Vandaag rijden we naar de Mekong Delta, ook wel de 'Rijstkom' van Azië genoemd. Veel rijst staat er niet meer op de velden, de oogst is net binnen en ligt overal te drogen. De velden worden in brand gestoken, door de as wordt de grond vruchtbaarder.

Op onze koffiestop kunnen we durian proeven, een ontzettend stikkende vrucht, met stekels, die erg lekker moet smaken, ik vind het niets, een soort zalfachtig vruchtvlees met een rare smaak, Edwin neemt een grote hap en zijn gezicht spreekt boekdelen, haha. In verschillende hotels wordt zelfs aangegeven dat je er de vrucht niet mee naar binnen mag nemen, of eten.

In de waterstad Cai Be stappen we op een boot en varen we over de rivier de Mekong. We stoppen onder andere bij een familiebedrijfje dat mierzoete rijstkoekjes maakt en nog veel meer lokale producten zoals caramel van kokos, koekjes van mie, gepofte rijst en nog veel meer, we mogen alles proeven en krijgen heerlijke thee aangeboden, natuurlijk kunnen we na afloop alles ook kopen.
Weer terug op de boot. Na een tijdje stoppen we bij een eilandje, waar we een heerlijk lunchen bij een boeren familie krijgen aangeboden. We eten oa olifantenoren vis, er komt een complete vis op tafel, rechtopstaand, we maken met de vis, een slablaadje, stukje komkommer en een blaadje munt, ingerold in een vel rijstpapier, onze eigen springroll, écht ontzettend lekker! We varen verder naar Vinh Long via grachten en kanalen.
De boot vaart om en een aantal van de groep, waaronder ik, stappen over in een roeibootje om door de kleine kreekjes te varen, waar de grote boot niet kan komen, prachtig!
Overal zijn drijvende markten en tuinen te zien.
Onderweg naar ons hotel klettert de regen naar beneden, de eerste echte regen in 19 dagen, maar we zitten lekker in de bus, dus droog. Als we bij het hotel aankomen is het alweer opgehouden met regenen.

We overnachten in Can Tho en verblijven in Kim Tho hotel (1A Ngo Gia Tu Street).

Spullen op de weer mooie kamer gezet, nu met uitzicht op de rivier, snel naar buiten, even de omgeving verkennen. Een aantal van de groep had blijkbaar dezelfde gedachte en kom ik onderweg tegen. Zo ook Imco en Relinde, we lopen samen op en drinken gezellig iets bij een leuk tentje, waar de kakkerlakken onder onze voeten doorlopen, mag de pret niet drukken :-).
We hebben het nog even over het fooigedoe m.b.t. Vincent, er is nogal wat meningsverschil over het te geven bedrag, m.i. moet iedereen dat voor zich weten en ja, ik heb wel eens een betere reisleider gehad, hij lift behoorlijk mee op de kennis van Tuan.

Even snel opfrissen, om 19.15 uur worden de enveloppen uitgereikt aan Tuan, An en Mr. To, onze gids, chauffeur en busboy, zij waren top en hebben ons cq. veel achtergrondinformatie over het land gegeven, ons veilig door Vietnam vervoerd en ons van koude drankjes en doekjes voorzien.

Aansluitend, met het grootste deel van de groep genoten van het afscheidsdiner, het was erg gezellig, echt afscheid nemen doen we natuurlijk pas op Schiphol.

Ik loop nog even met Jaap en Dinie op, zij willen nog een boeddha kopen en mijn advies daarbij, lief hè.
Puntje bij paaltje koop ik een theepotje en zij helemaal niets.

Op tijd slapen de wekker loopt morgen om 5.45 uur, pfff dat gaat een heeeele lange dag worden tot woensdagavond, als ik thuis mijn bedje in ga.

Maar eerst morgenochtend nog even genieten van de drijvende markt.

Tot morgen, waarschijnlijk zal ik pas thuis het laatste stukje schrijven. Tot dan!
Een laatste groet uit Vietnam,

Het eind van een fantastische reis, waar ik op afstand van heb mee mogen genieten! Goede reis terug!! Groetjes, Monique

Monique 2015-04-13 17:40:31

Dank je Monique

ivie74 2015-04-13 18:07:38

ivie74 2015-04-13 18:07:57

ivie74 2015-04-13 18:08:16

Supergaaf om alles te lezen. Ga je verslagen nog missen! Goeie reis terug en tot snel. Groetjes Wendy