Münster

Duitsland, Munster

Beetje gelummeld vanochtend en pas na de lunch op de fiets gestapt. Ik had een leuke route gevonden op een Duitse site en die in Komoot gezet. En toen kwam ik weer langs de Aasee, nu van een andere kant en reed ineens op plaatsen, die me wel heel bekend voorkwamen. Hier was ik in 2021 ook al, maar dat vertelde ik al eerder, ik stond toen op het parkeerterrein van het zwembad, had er eigenlijk niet bij stil gestaan, of dus gewoon vergeten dat ik toen ook hier was geweest, naar het kwam nu allemaal weer terug. Ik keek nog even de foto's terug van toen, zo grappig bijna dezelfde plaatjes gemaakt, als gisteren.

Maar goed ik was op de plaats van bestemming, volgens de app dan, nou mooi niet dus. Ik de gebouwen die ik graag wilde bezoeken maar in Google gezet en zo kwam ik er alsnog. Een prachtige tocht door weilanden en bossen, maar ook straten met enorme huizen.

Hieronder de 3 highlights van mijn route.
Het is goed te doen op de fiets, het is nl snikheet, maar ik klaag niet, zeker niet!!

Erbdrostenhof is een van de rijkste monumenten in Münster. Het is het dienstgebouw van de LWL (zoiets als Cultuur en Wetenschappen, alle Duitse musea vallen hieronder) en herbergt tevens een belangrijke collectie historische instrumenten.
Het middelpunt en hoogtepunt van het Erbdrostenhof is de balzaal, die zich door het gehele centrale gebouw uitstrekt.*
In opdracht van Erbdroste Adolph Heidenreich Baron Droste zu Vischering werd de adellijke binnenplaats, die als stadspaleis werd gebruikt, tussen 1753 en 1757 gebouwd door de barokke architect Johann Conrad Schlaun*.

Schloss Münster is de voormalige prinsbisschoppelijke residentie met zijn talrijke ornamenten aan de gevels.
Het werd van 1767 tot 1787 gebouwd door Johann Conrad Schlaun als gebouw met drie vleugels". Na de oorlog werd de buitenkant getrouw naar het origineel weer opgebouwd*.
Nu wordt het kasteel gebruikt door de administratie van de universiteit. Op de Schlossplatz voor het kasteel vindt driemaal per jaar de grote jaarmarkt – de Send – plaats, die duizenden bezoekers aantrekt. Op de Schlossplatz ligt ook de centrale collegezaal van de universiteit, waar vaak conferenties of concerten plaatsvinden.

Haus Rüschhaus ligt op slechts een paar kilometer van het stadscentrum van Münster.
De Westfaalse barokarchitect Johann Conrad Schlaun (1695 - 1773) bouwde tussen 1745 en 1749 Haus Rüschhaus als zijn eigen buitenverblijf op een oud Gräftenhof-complex. Bij het ontwerp van de woning combineerde hij zowel binnen als buiten kenmerken van landelijke en representatieve, statige architectuur". Hij gaf het Gräfteninsel een duidelijk gedefinieerde vorm en creëerde een symmetrisch gestructureerde keuken en siertuin, passend bij de stijl van die tijd*.

Ruim 27 km en weer veel indrukken verder, kom ik aan het eind van de middag terug bij Coco . Ik waag me nog een uurtje in de zon, onder het geklets van de paarden uren, ze hinniken naar elkaar dat ze de wei in willen, geef ze eens ongelijk, lekker buiten spelen :-).

Na mijn diner ;-) een houthakkersprutje, weer opruimen, morgen weer een stukje dichter naar NL.

Fijne avond!

Mooi is het daar Yvonne, hier ook er heet! Fijne avond nog, geniet nog even van het prachtige weer! Groetjes imke Dat ga ik zeker doen, dank je wel Imke

Imke 2023-09-10 20:19:17

Mooi verslag weer. Erg leuk om te lezen. Wens je goede rit naar NL. Ik mag morgen weer ambtenaar spelen. Groetjes Monique Ook weer goed toch? Op naar de volgende vakantie. Groetjes Yvonne