De landingsstranden

Frankrijk, Tracy-sur-Mer

Ben vroeg vertrokken en begin het oorlogsverleden van WO ll in Ranville, waar ik het Musée Memorial Pegasus bezoek. Het museum van de 6e Britse luchtlandingsdivisie, die in de vroegste uren van D-Day is geland in Normandië.
Het museum verteld het verhaal van deze missie, met vele zaken die daar bij te pas kwamen, zoals wapens en de parachutisten uitrusting.
Een deel van de originele brug staat in het park bij het museum en ook een Horsa zweefvliegtuig.
De Pegasusbrug was een strategische plek tijdens de oorlog. *De geallieerden namen de brug in tijdens de nacht van 5 op 6 juni 1944 zodat de troepen die op de stranden aankwamen zich verder naar het binnenland konden begeven".
In het zelfde dorp is achter de kerk ook een oorlogs memorial begraafplaats waaraan ik een bezoekje breng.

Waar de tweede stop had moeten zijn, stond ik aan de verkeerde kant van het water, terugrijden en de juiste (dichtsbijzijnde) plaats invoeren, dat komt beter uit, maar kost me wel ruim een uur ik heb natuurlijk de tijd, maar wel jammer. Volgende keer beter kijken :-).
Sword Beach, daar was ik naar op zoek, gelegen bij het plaatsje Ouistreham.

Dit is het meest oostelijke landingsstrand dat gebruikt werd tijdens de operatie Overlord. Op dit strand landde de 4e Frans-Britse Commando brigade onder leiding van commandant Kieffer.

Het museum "Le Grand Bunker" ditmaal alleen de buitenkant ;-) bekeken.

Verder naar Juno Beach Centre, wat deze keer goed staat aangegeven.
Dit museum is helemaal gewijd aan de rol die de Canadezen gespeeld hebben.

Hier kwamen meer dan 14.000 Canadezen aan land en 9.000 Britten.
Ze kregen de opdracht om Courseulles-Bernières te veroveren en zich vervolgens aan te sluiten bij de Britten op de stranden van Gold Beach en Sword Beach. De Canadezen leden grote verliezen, zij waren echter wel het verst opgerukt van alle divisies. Ze slaagden er uiteindelijk ook in om dit kustgebied helemaal in te nemen.

Ik heb van dit museum ook alleen de buitenomgeving bezocht met een Canadeze gids en een bunker aan de binnenkant bekeken, met uitleg van de diverse ruimtes.
Tot slot bekijk ik vandaag het British Normandy Memorial. Op alle pilaren staan de namen van gesneuvelden gegraveerd, kippenvel.
Een prachtige (enorme)gedenkplaats in de duinen aan het strand, waar zo bloedig gevochten is tijdens D-Day.
Gelukkig worden de stranden nu voor veel leukere dingen gebruikt!

Het was een lange dag vandaag, maar erg bijzonder en indrukwekkend.
Dit is natuurlijk in een notendop van wat er allemaal gebeurd is.
Er is zoveel te zien, maar het heeft ook impact en zeker omdat de geschiedenis zich lijkt te herhalen.

Deze keer sta ik op camping "Les Bas Carreaux" een kleine camping met zowaar veel Nederlanders én stroom (moet wel een verdeelstekker aan te pas komen) én een sanitair gebouw met een douche (heerlijk) én wifi (al werkt dat zeker niet goed en al helemaal niet met mijn vpn, moet er 3€ p/d voor betalen, morgen maar weer zonder).
Én het giet én ik ben moe én de camping dame is zeer gestrest én ik moe, dus ben niet de aardigste en mopper, ga later naar het kantoortje terug en doe maar extra aardig, weet ze ook dat ik dat best wel ben :-). Máár aan het eind van de camping is de zee :-) :-)!!

Na mijn ravioli diner, ga ik een lekkere cappuccino maken en pak straks een neutje en mijn boek.
Hoop op wat beter weer morgen, ik wil graag met de fiets op ontdekking in Arromanches.