Dag 27 Reisdag 170 km

Montenegro, Mojkovac Municipality

De weg naar Gornja-Dobrilovina gaat door één van de mooiste delen van de Albanese Alpen, via Podgorica, langs de diepliggende Tara naar Gornje-Dobrilovina in Montenegro.
Tussen de camping in Shkodër en de grens kun je de laatste Lek kwijt zien te raken bij de dieselpomp. Dat is misschien ook wel nodig, want je komt daarna niet veel tankstations tegen. In Montenegro wordt de euro als munt gebruikt. Mijn overgebleven leks vertegenwoordigen 12,02 l diesel en meer tank ik ook niet, want het is hier €2,17 per liter, dat is straks in Montenegro een stuk voordeliger € 1,58 en ik heb nog bijna een halve tank.

De route is prachtig. Ik rijd op met Ria en Peter, zij hadden van de week een waarschuwingslichtje mbt de remmen branden, goed om met 2 campers te zijn, mocht er onderweg iets gebeuren. Maar gelukkig gaat alles goed, het lampje gaat af en toe aan, maar ook weer uit.

We kunnen regelmatig stoppen om van de mooie uitzichten te genieten en in de diepte het blauwe water van de Tara te zien. Koffie en een boterham in de camper bij Ria en Peter, inmiddels hebben we er alweer meer van de groep gezien, zij gaan dus ook niet via de bergen met de vele haarspelden.

De geschiedenis van Montenegro gaat ver terug in de tijd. De eerste sporen van menselijke bezetting stammen uit de oude steentijd. Deze sporen zijn gevonden in een grot, genaamd Crvena Stijena. Deze grot ligt vlak bij de grens met Bosnië Herzegovina. Deze sporen bestonden vooral uit oude werktuigen, wapens voor de jacht en potten. Uit het stenen tijdperk, dat later volgde, zijn meer sporen gevonden. Deze bevonden zich door heel Montenegro. Deze sporen bestonden vooral uit muurschilderingen. In een later tijdperk, de klassieke oudheid, werden de Balkanlanden met name bewoond door de Illyriërs. Deze stam was in oorlog met de Romeinen. Deze veldslagen werden vaak uitgevochten op de Adriatische Zee, die aan Montenegro grenst. De Illyriërs hadden een belangrijke nederzetting in de buurt van de huidige hoofdstad van Montenegro: Podgorica. Deze stad werd Doclea genoemd. In de daaropvolgende eeuwen veroverde de Romeinen het Balkangebied. In de veertiende eeuw begon de strijd met het Ottomaanse rijk. Het grootste deel van Montenegro viel in 1499-1500 in de handen van de Ottomanen. Deze bezetting duurde ongeveer 200 jaar, totdat Montenegro een speciale status kreeg. Het gebied kreeg meer zeggenschap en de lasten werden verlicht. In de zeventiende eeuw begonnen de opstanden. Men was het niet eens met de heerschappij van de Ottomanen en wilde een priesterheerschappij. Het grootste deel van de Montenegrijnen was Rooms-Katholiek en wilde de kerk als hoogste macht binnen het gebied. In de achttiende eeuw werden de Ottomanen verjaagd door Napoleon. Hij droeg veel bij aan de ontwikkeling van het gebied Montenegro. In de twintigste eeuw vonden er nog drie grote oorlogen plaats in het gebied. Zo begon de Balkanoorlog in 1912. In deze oorlog vocht Montenegro samen met Servië, Griekenland en Bulgarije tegen de Ottomanen. De tweede oorlog was de Eerste Wereldoorlog en vocht Montenegro tegen Duitsland. De derde oorlog was de Tweede Wereldoorlog. Op 13 juli 1941 werd de hoofdstad gebombardeerd en volledig verwoest. Deze dag is uitgeroepen als Nationale Feestdag om deze dag te herdenken.

Klussen op de camping, er moet naar de remmen worden gekeken van de camper van Peter en Ria en de mannen staan paraat met krik, potkrik, sleutel én goedbedoelde adviezen natuurlijk. Ook ik heb mijn oog erop geworpen (ervaring vorig jaar :-)) remblokken zien er prima uit. Onze techneut Gerrit is het daar mee eens. Het blijkt de remvloeistof te zijn, die is 12 jaar oud en komt hier in de bergen tot bijna het kookpunt, ook dan gaat het lampje blijkbaar branden. Dat wist ik dan weer niet. Het kan geen kwaad, maar moet terug in Nederland, wel vervangen worden.

We staan op een mooie plek tussen de bergen. Camping Eko-Oaza is prima, maar ook hier op zijn Balkans. We zijn het inmiddels wel gewend. Ze zijn heel gastvrij en erg blij met ons, we worden veelvuldig gefotografeerd en gefilmd. Helaas is het weer een stuk minder, wolken en best fris.

Dat wordt vroeg onder het dekbed met mijn boek ;-). Fijne avond lieve volgers, tot morgen.